Karolinerblå 1976 99GLE

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Karolinerblå 1976 99GLE

Postby 99turbo » 21 Jun 2016, 00:16

Satt det ene tåke lyset på venstre side som du hadde på bildene fra mai der under kontrollen? Om den gjorde det så er feilen riktig. Lamper skal være i par og lys som finnes på bilen skal virke slik intensjonen for lyset er. Om også den lampen var fjernet så er det feil, for da er det ikke noe lys som skal virke ettersom det ikke er noe krav om slike tåkelys selv om det skulle være montert fra fabrikk. At de har virket som fjernlys tyder på at de har vært koblet om på et eller annet tidspunkt, det virker ikke veldig sannsynlig at fabrikken har koblet tåkelysene som ekstra fjernlys. Men jøss, alt kan skje :)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
Bendikla
Posts: 37
Joined: 13 Aug 2015, 11:24
Location: Trondheim
Contact:

Re: Karolinerblå 1976 99GLE

Postby Bendikla » 21 Jun 2016, 10:49

99turbo wrote:Satt det ene tåke lyset på venstre side som du hadde på bildene fra mai der under kontrollen? Om den gjorde det så er feilen riktig. Lamper skal være i par og lys som finnes på bilen skal virke slik intensjonen for lyset er. Om også den lampen var fjernet så er det feil, for da er det ikke noe lys som skal virke ettersom det ikke er noe krav om slike tåkelys selv om det skulle være montert fra fabrikk. At de har virket som fjernlys tyder på at de har vært koblet om på et eller annet tidspunkt, det virker ikke veldig sannsynlig at fabrikken har koblet tåkelysene som ekstra fjernlys. Men jøss, alt kan skje :)
Nei, hadde fjernet det tåkelyset på bildene på eu-kontrollen. Verkstedet sa at det var kommet et nytt punkt på PKK i 2015 "tåkelys-tilstand og virkemåte a) Lykt-/lyskilde skadet mangler eller er defekt".

Skrev litt feil her ser jeg. Når bryter for tåkelys er på, fungerer de sammen med parklys som står i blinklysene. Det regner jeg med er godkjent løsning. Problemet var at de også fungerer sammen med langlysene(når bryter for tåkelys er på), som ikke var lov. Så man har altså et valg om å bruke tåkelysene sammen med langlys dersom tåkelys-bryteren er inne. Kan ikke skjønne at det skal være et problem men.. Har ny kontroll til uken, men skal høre med biltilsynet hva de tenker om saken.
1993 9000CSE 2.3T, 1976 99GLE, '08 BMW 325D coupe

User avatar
OLea1992
Posts: 76
Joined: 25 Nov 2014, 11:51
Location: Haugesund
Contact:

Re: Karolinerblå 1976 99GLE

Postby OLea1992 » 21 Jun 2016, 12:41

Bendikla wrote:
99turbo wrote:Satt det ene tåke lyset på venstre side som du hadde på bildene fra mai der under kontrollen? Om den gjorde det så er feilen riktig. Lamper skal være i par og lys som finnes på bilen skal virke slik intensjonen for lyset er. Om også den lampen var fjernet så er det feil, for da er det ikke noe lys som skal virke ettersom det ikke er noe krav om slike tåkelys selv om det skulle være montert fra fabrikk. At de har virket som fjernlys tyder på at de har vært koblet om på et eller annet tidspunkt, det virker ikke veldig sannsynlig at fabrikken har koblet tåkelysene som ekstra fjernlys. Men jøss, alt kan skje :)
Nei, hadde fjernet det tåkelyset på bildene på eu-kontrollen. Verkstedet sa at det var kommet et nytt punkt på PKK i 2015 "tåkelys-tilstand og virkemåte a) Lykt-/lyskilde skadet mangler eller er defekt".

Skrev litt feil her ser jeg. Når bryter for tåkelys er på, fungerer de sammen med parklys som står i blinklysene. Det regner jeg med er godkjent løsning. Problemet var at de også fungerer sammen med langlysene(når bryter for tåkelys er på), som ikke var lov. Så man har altså et valg om å bruke tåkelysene sammen med langlys dersom tåkelys-bryteren er inne. Kan ikke skjønne at det skal være et problem men.. Har ny kontroll til uken, men skal høre med biltilsynet hva de tenker om saken.
Er lovlig med tåkelys i kombinasjon med fjærnlys hvis du ikke har ekstra lys i tillegg. Dette er standard på min 9-3 fra 2008. Har jeg parklys og tåkelys på og switcher til nærlys slukker tåkelysene, tar jeg da på fjærnlys tennes også tåkelysene. skal også stå i lovverket.
Saab OG900 GL 79
Saab 9-5 Aero 04 T5/T7
Solgt! Citroeng C1
Solgt! Renault Zoe EV 2015 (pendlerbil)
Solgt! Saab NG9-3 08 1.8t Biopower SportCombi
Vraket! Vw Caddy 1.9
Solgt! Audi a4 B5

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Karolinerblå 1976 99GLE

Postby Øystein Røed » 21 Jun 2016, 20:05

Nydelig 99 du har! Digger farven med alle kromdetaljene og takgrinda. :) Blir nok takgrind på min etterhvert også, syntes det kler 99 bra, samtidig som det er praktisk :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Bendikla
Posts: 37
Joined: 13 Aug 2015, 11:24
Location: Trondheim
Contact:

Re: Karolinerblå 1976 99GLE

Postby Bendikla » 23 Jun 2016, 10:03

OLea1992 wrote:
Bendikla wrote:
99turbo wrote:Satt det ene tåke lyset på venstre side som du hadde på bildene fra mai der under kontrollen? Om den gjorde det så er feilen riktig. Lamper skal være i par og lys som finnes på bilen skal virke slik intensjonen for lyset er. Om også den lampen var fjernet så er det feil, for da er det ikke noe lys som skal virke ettersom det ikke er noe krav om slike tåkelys selv om det skulle være montert fra fabrikk. At de har virket som fjernlys tyder på at de har vært koblet om på et eller annet tidspunkt, det virker ikke veldig sannsynlig at fabrikken har koblet tåkelysene som ekstra fjernlys. Men jøss, alt kan skje :)
Nei, hadde fjernet det tåkelyset på bildene på eu-kontrollen. Verkstedet sa at det var kommet et nytt punkt på PKK i 2015 "tåkelys-tilstand og virkemåte a) Lykt-/lyskilde skadet mangler eller er defekt".

Skrev litt feil her ser jeg. Når bryter for tåkelys er på, fungerer de sammen med parklys som står i blinklysene. Det regner jeg med er godkjent løsning. Problemet var at de også fungerer sammen med langlysene(når bryter for tåkelys er på), som ikke var lov. Så man har altså et valg om å bruke tåkelysene sammen med langlys dersom tåkelys-bryteren er inne. Kan ikke skjønne at det skal være et problem men.. Har ny kontroll til uken, men skal høre med biltilsynet hva de tenker om saken.
Er lovlig med tåkelys i kombinasjon med fjærnlys hvis du ikke har ekstra lys i tillegg. Dette er standard på min 9-3 fra 2008. Har jeg parklys og tåkelys på og switcher til nærlys slukker tåkelysene, tar jeg da på fjærnlys tennes også tåkelysene. skal også stå i lovverket.
Takk for input, skal nevne det for de hvis det blir diskusjon:) Har vertfall montert tilbake tåkelysene nå, så satser på at det hele bare er en misforståelse:)
1993 9000CSE 2.3T, 1976 99GLE, '08 BMW 325D coupe

User avatar
Bendikla
Posts: 37
Joined: 13 Aug 2015, 11:24
Location: Trondheim
Contact:

Re: Karolinerblå 1976 99GLE

Postby Bendikla » 23 Jun 2016, 10:21

Kontorpult (Øystein) wrote:Nydelig 99 du har! Digger farven med alle kromdetaljene og takgrinda. :) Blir nok takgrind på min etterhvert også, syntes det kler 99 bra, samtidig som det er praktisk :)
Takk for det:) takgrinda er av typen Norema, ligger rett som det er en ute på Finn. Hadde visst stått på en 96, men var bare å justere til festene litt for å få den på 99-taket. Passet veldig bra etter litt knot:)
Følger med på tråden din også, dritkult med kobberfarget 2-dørs!:)
1993 9000CSE 2.3T, 1976 99GLE, '08 BMW 325D coupe

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Karolinerblå 1976 99GLE

Postby knut » 07 Jul 2016, 18:55

Verkstedet sa at det var kommet et nytt punkt på PKK i 2015 "tåkelys-tilstand og virkemåte a) Lykt-/lyskilde skadet mangler eller er defekt".
Fekk ein liten støkk då eg les dette, i og med at den ambragule skulle på PKK no i juli - og den har ikkje tåkelys(!)

Derimot har den to ekstra fjernlys. Desse funka kvelden før kontrollen, men inne på verkstaden ville dei ikkje....

Ut frå dine erfaringar, skulle vel dette gje ein toer-feil, og ny kontroll, men dommen er: "Bedømming 1" på "4.12 Ikke-obligatoriske lykter og refleksinretninger", "d) Skader, mangler eller defekter ved lyskilde eller lykt, 1000m".

Pussig at ikkje tåkelys også er "ikke-obligatoriske" når ekstra fjernlys er det...

Feilen var - sjølvsagt - ei irra sikring. Snurra den eitt kast, og lampene lyser som aldri før :-)
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Bendikla
Posts: 37
Joined: 13 Aug 2015, 11:24
Location: Trondheim
Contact:

Re: Karolinerblå 1976 99GLE

Postby Bendikla » 30 Jul 2016, 20:36

knut wrote:
Verkstedet sa at det var kommet et nytt punkt på PKK i 2015 "tåkelys-tilstand og virkemåte a) Lykt-/lyskilde skadet mangler eller er defekt".
Fekk ein liten støkk då eg les dette, i og med at den ambragule skulle på PKK no i juli - og den har ikkje tåkelys(!)

Derimot har den to ekstra fjernlys. Desse funka kvelden før kontrollen, men inne på verkstaden ville dei ikkje....

Ut frå dine erfaringar, skulle vel dette gje ein toer-feil, og ny kontroll, men dommen er: "Bedømming 1" på "4.12 Ikke-obligatoriske lykter og refleksinretninger", "d) Skader, mangler eller defekter ved lyskilde eller lykt, 1000m".

Pussig at ikkje tåkelys også er "ikke-obligatoriske" når ekstra fjernlys er det...

Feilen var - sjølvsagt - ei irra sikring. Snurra den eitt kast, og lampene lyser som aldri før :-)

Har glemt å oppdatere her, hadde etterkontroll for ca. en måned siden, gikk glatt gjennom uten noen kommentarer denne gang:)

Bra det ordnet seg med bare en sikring da, slike feil liker vi:)
1993 9000CSE 2.3T, 1976 99GLE, '08 BMW 325D coupe

User avatar
Bendikla
Posts: 37
Joined: 13 Aug 2015, 11:24
Location: Trondheim
Contact:

Re: Karolinerblå 1976 99GLE

Postby Bendikla » 25 Sep 2017, 19:01

Lenge siden siste post her, så får ta en liten oppdatering. Har fått til en del kjøreturer nå på sensommeren så det har vært fint. Det er som en helt annen bil etter bytte av dempere foran og bak, veldig fornøyd med kjøreegenskapene.

Har hatt ett sett med nye KYB gassdempere liggende en stund i garasjen, men fikk først tid til å bytte nå i sommer. De gamle var Boge-dempere fra 1985, som gled rett til bunns med lett håndtrykk, gammel og ny på bildet under.
Image
Image
Var egentlig en mye greier jobb enn jeg trodde på forhånd, gikk som smør foran og ene siden bak. Helt til jeg kom på siste bakdemperen.. De øverste muttrene var rustet så fast at jeg endte med å knekke av bolten på demperen, og hamre knoken i hjulbuen :x :x Oppdaget også at det manglet 2 foringer og skiver i den siste demperpakken, så måtte sette det sammen med gamle foringer mens jeg fikk tilsendt nye fra Skandix :roll:

Utenom dette så er det noen issues med oppstarten. Har vært litt rufsete på tomgang rett etter start lenge, og ladelampen lyser da det første minuttet etter start og cd-spilleren står bare å blinker. På grensen til kvelning hvis jeg gir litt gass og slipper den kjapt. Noen som har tips?

En annen ting, la merke til at det kom luftbobler opp ifra ekspansjonstanken til kjølevannet i dag, har en liten lekkasje øverst på radiatoren, kan det ha noe med saken å gjøre? Har ikke lagt merke til noe kjølevann i olja og virker ikke som det er eksos som kommer i kjølevannet.
1993 9000CSE 2.3T, 1976 99GLE, '08 BMW 325D coupe


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest