1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby luftskip » 27 Jul 2016, 13:54

Det er vel på tide å oppdatere litt hva som skjer med denne bilen. Nytt inntertak og C-bjelker har blitt installert, og jeg har så smått begynt å fikle med elektronikken. Den blir det neste store prosjektet, og jeg tillater meg selv litt tid - et konservativt anslag er å får fresjet opp/bytta ut ledningsnettet og småting i elektronikken i løpet av...de neste 6 månedene, kan vi si. Kanskje til jul!

I mellomtiden har jeg belønnet sølvraketten med litt kosmetiske forbedringer: Oppfriskning av emblemene ved klistremerker, nytt tanklokk med lås, og en liten sjeldenhet: Klare blinkers! Hvorfor ikke liksom, når man først kjører sølv-tema. Jeg har tatt sjansen på å bestille disse: http://www.ebay.com/itm/CLEAR-Saab-900- ... Swu4BVuLwf

Med tanke på at jeg har sitte dise andre steder til €80 pr. stykk, så er ikke prisen så verst heller. Får se åssen det blir til.

Jeg hadde også utsatt fiksing av trekket på takluka til en egen helg, og jeg tok for meg det nå på søndag. Det viste seg at det var vanskeligere enn planlagt, og jeg blir nødt til å bruke litt tid på å sy fast det nye trekket i to ødelagte plast-lister. Æsj! Problemet har oppstått når jeg nå tok fra hverandre det manuelle soltaket, og i prosessen har jeg mistet den ene hvite "skli-skinna" på undersiden av det - nå funker hele mekanismen mildt sagt veldig dårlig. Noen som har peiling/triks på å få manuelle soltak til å funke bra? Og som vet om reservedeler? De små trekantene i mekanismen som løfter taket trenger også bytting her.

User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby luftskip » 16 Aug 2016, 13:59

Da har jeg gått noen runder ute på nett og hos noen få lokale storheter som kan Saab i det ganske land, og skaffet til en haug med deler. Mye kosmetisk, det er jo det som er det viktigste! Det er tungt som faen å komme tilbake på jobb så jeg får nok knapt med tid til montering, men en liten overhaling av front og flere definerende detaljer kan ventes i løpet av sensommeren. Med bilder til!

User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby luftskip » 04 Oct 2016, 12:13

På tide å ta en ny, lat oppdatering her! En liten overhaling av fronten ble gjennomført for tre uker sida, med nye pærer og glass i frontlykt, klare blinkers, ny grill i krom og kromlister rundt. Det ble ganske snasent!

Image

Dessverre kom ikke de nye emblemene jeg hadde bestilt på ebay igjennom posten, og forsvant simpelthen - så nå mangler den fremdeles prikken over i'en.

Nå hadde jeg satt opp neste helg hos kompisen min med bukk i garasjen til å montere nytt eksosanlegg, men så langt kom jeg simpelthen ikke.
Nå har bilen blitt stjålet!!

Dette skjedde mellom torsdag og fredag 29. til 30. september. Ett eller annet rasshøl har bøffa sølvraketten, og lite at de ikke hadde frekkheten til å kjøre gjennom bomringen med samme brikke og skilter som satt på den fra før. Tyvene er med andre ord ikke verdens smarteste, og jeg håper den kommer til rette igjen.

Jeg oppdaga tyveriet fredag morgen 30/9. Samme dag kl. 16.27 passerte sølvraketten bomringen på ring 3 østgående ved Ullevål stadion.
Hvis dere tilfeldigvis har flaks og ser bilen min igjen, si fra til politiet!

Image

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby Morten S. » 04 Oct 2016, 21:36

Noe så vanvittig kjedelig!
Håper at du får bilen tilbake i grei tilstand.

User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby luftskip » 16 Nov 2016, 11:36

Jeg oppdaterte facebook-gruppa om det, men får vel melde fra om det samme her - bilen er kommet tilbake! Politiet fant den igjen i forrige uke, med herpa interiør, tennings og dørlås og alt mulig trøbbel. Nå har jeg sendt den til Auto Fornebu for å gjøre den trygg igjen før jeg kan gjenoppta arbeidet med å gjøre denne "great again"... Det blir en lang vinter!

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby Morten S. » 16 Nov 2016, 16:15

Så bra at den kom tilbake, men forbannet at ting skal være ødelagt.
Har du det av deler som trengs for å få den i stand igjen?
luftskip wrote:Jeg oppdaterte facebook-gruppa om det, men får vel melde fra om det samme her - bilen er kommet tilbake! Politiet fant den igjen i forrige uke, med herpa interiør, tennings og dørlås og alt mulig trøbbel. Nå har jeg sendt den til Auto Fornebu for å gjøre den trygg igjen før jeg kan gjenoppta arbeidet med å gjøre denne "great again"... Det blir en lang vinter!

User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby luftskip » 21 Nov 2016, 09:10

Fikk tilbake bilen på fredag fra verkstedet, forsikringsselskapet dekker ny tenningslås så jeg lot dem fikse saken for meg. Det er selvfølgelig ikke uten komplikasjon, for de fikk altså bytta tenninga og fikk en ny nøkkel til dette, mens døra mi, som også har fått litt hard medfart, fikk de ikke gjort noe med.

Det er generelt en del rydding som trengs, som jeg fikk gjort unna i helga, og nå får den se til å oppholde seg i garasje over vinteren og bli litt dulla med. Det er et lite problem der i forbindelse med at jeg ikke har tilgang på den gamle garasjen lenger, så jeg driver og hører med venner og kjente. Veit du om en passende garasje til leie i Oslo / Nedre Romerike, får du gi en lyd!

Har ikke helt oversikt over alt som kan ha skjedd her, men det virker som om bilen kom ganske trygt fra det hele. Nå gjør jeg klar til neste helg, og satser på å få bytta eksosanlegg og dæsjbord som neste delprosjekt.

User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby luftskip » 13 Jan 2017, 09:41

Ting går framover med sølvraketten for tida! Har skaffa meg tre-ratt og greier, og jommen om jeg ikke har klart å finne en relativt rimelig amerikansk laksetrapp på ebay. Det blir en forsinket julegave til meg selv, om bare eieren klarer å sende pakka fra andre siden av jordan uten at det koster skjorta. Det blir det stilige bilder av!

Videre er vinterens store stygge tiltak å få orden på de råtnende dørene på sølvraketten. Nå har den fått sveisa hjulbuer, torpedovegg, kanaler og hele hekken/bagasjerommet, blitt tectylert for kanskje tredje gang, men det er dørene som ødelegger litt for utseendet nå. Et par av de er riktig ille, så en grundig restaurering av dører og bunnene på dem blir vintersatsingen nå. Har brukt lang tid på å finne en passende 5-dørs med riktig farge sm donorbil uten hell, så da blir'e fiksing istedet!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest