Page 1 of 1

Største bremsetrommla je har sett

Posted: 02 Jul 2015, 23:05
by simath00
Da har min far funnet en løsning på å fikse bremsetrommlene bak på den gule 1966 totakteren.(Er en tråd inne på totaktere om det) Det var ikke nok med bare trommler nei, han kjøpte like godt hele bilen :) Han var egentlig bare ute etter trommlene, men bilen var så bra så nå jakter han på papirene på bilen. Slik jeg ser det er han jo like langt. Fordi nå er jobben i tilleg til å få den gule på veien og få denne på veien også slik at han har en bruks bil. Begge bilene trenger jo bremsetrommlene. Vel, vel han om det :)
Lager derfor en liten tråd om denne bremsetrommelbilen som egentlig var tiltenkt å bli delebil, men som blir bruks bil.

Image
Fikk med litt gratis polish fra forrige eier eller han før han igjen. Tusen takk til Deg som engang i tiden tenkte å polere den. Synd du ikke hadde mere tid enn at du bare rakk halve. Har du lyst til å fullføre arbeidet er det bare å si ifra. Tar gjerne i mot en gratis polering :D
Image

Image

Re: Største bremsetrommla je har sett

Posted: 02 Jul 2015, 23:14
by simath00
Noen som har vært borti hvitt interiør. Har i begge de andre 76 modellene våre brunt interiør. Noen som vet hvorfor dette er hvitt da de er samme årsmodell?
Image
Image

Re: Største bremsetrommla je har sett

Posted: 04 Jul 2015, 09:51
by JensY
En liten oppdatering her også. Delebilen ble kjøpt uten papirer. De er nå oppsporet, har stor tro på at dette kommer til å ordne seg. Har startet opp for å teste. Motor går, men girkassa vil ikke være med. Låner bremsetromlen til min 66 mod. Tok de av i går, rengjorde og blåste de rene. Litt lakk var heller ikke å forakte. Skaffet nye lager og tettinger, skal skifte dette i dag. Håper da 66 mod. vil gå igjennom EU. Har funnet fram en rusten 95 som jeg skal ta ut girkassa på og sette inn i delebilen. Fungerer dette vil denne bli en fin bruksbil. Har bare et lite bremseproblem, men det løses. Skal se på de tromlene fra den 95. Håper de kan passe.

Re: Største bremsetrommla je har sett

Posted: 04 Jul 2015, 14:57
by Morten S.
Rart hvordan det baler på seg med ting/tang og objekter! :mrgreen:
Har sett helt lyst interiør en gang før. Ikke veldig vanlig nei. Gikk mye brunt og brun/oransje i 1976.
Kan det være fra en eldre bil?

Re: Største bremsetrommla je har sett

Posted: 04 Jul 2015, 18:27
by JensY
Vet ikke om det er fra en eldre Saab, men tror ikke det. Tror jeg har funnet første eier også. De kan sikkert bekrefte om den var levert i denne fargen. Jeg har heller ikke sett det før heller. Her sett flere med brunt.
Liten oppdatering av dagen. Funnet fram 95en. Satt den på et par paller. Sett over og konstatert at den ikke er noe å sette i stand. Må da sveise hele understellet. Demontert front, motor og girkasse. Med god hjelp fra junior.

Re: Største bremsetrommla je har sett

Posted: 20 Jul 2015, 22:09
by JensY
Startet med demonteringen av motoren og girkassa på denne nå i kveld. Får det ut i morgen. Må sjekke om hva som er feil med kassa elle om den må byttes. Lekkasje i registret på radiatoren, må trykkteste og slaglodde. Papirene er kommet i orden, så når den blir i blir godkjent er det bare å hente skilt. Dette var en liten oppdatering over dagen, både litt på den gule 66 mod. og denne.

Re: Største bremsetrommla je har sett

Posted: 21 Jul 2015, 09:47
by Tore T
Hei Jens !

Dette blir bra !
Der er jammen snodig med delebiler gitt... Min grønne V4 (Som nå har vært bruksbilen min siste halvåret) fulgte jo egentlig bare med som delebil til et annet prosjekt... som fortsatt bare er et prosjekt ... :oops:

Re: Største bremsetrommla je har sett

Posted: 21 Jul 2015, 10:18
by JensY
Prosjektet her var den gule 66 mod. som manglet tromler bak. Mangler fremdeles tromler, men nå på denne.

Re: Største bremsetrommla je har sett

Posted: 21 Jul 2015, 23:10
by JensY
Tatt ut motor i dag, tatt en liten motorvask. Gravd ut 11 kg grus og sand fra motorrommet. Fortsetter i morgen med mer graving og rengjøring.

Re: Største bremsetrommla je har sett

Posted: 22 Jul 2015, 22:44
by JensY
Dagens lille oppdatering. Rengjort ferdig, sandblåst deler av motorrommet og grunnet.