Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Valmet602
Posts: 15
Joined: 26 Jan 2015, 21:04
Contact:

Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby Valmet602 » 06 Jun 2015, 21:41

Hei
I 1969 kjøpte faren min en saab v4 1968mod, den ble brukt frem til 82 så ble den satt bort på en låve der den har stått siden. For 3 år siden måtte saabe'n ut av låven da kjørebrua inn på låven begynte å bli røti. Så da sto valget mellom å selge den eller å få den i fungere stand igjen, valget falt på å gjøre den istand så da flyttet vi bilen til gården og opp på låven. Her har den stått i 3 år nå mens vi har prøvd å få tak i delene vi trengte får å få den istad igjen. Først i år har vi startet å se på hva vi tror vi må gjøre for at den skal starte igjen. :)
Etter at den ble satt på låven for 32 fikk den gjennomgå hærværk av noen som tydeligvis ikke så bilens sjarm og verdi. På bilen slo de istykker alle lykter og lys rundt hele bilen, så og si alt av glass på instrumentpanelet, sikringholder og lysrelee ble knust, merker og lister ble dratt av, slo små bolker rundt bilen og bensintanklokket fikk gjennomgå. Det er de feilene vi har funnet på bilen til nå, kan godt hende det er mer. Alt av lys og lykter rundt bilen er byttet og mange av listene og merke er på plass igjen.
Det gjennstår fortsatt mye arbeid på bilen, men vi skal prøve og nå målet med en fungerende bil hvis tiden strekker til pga (je er 15 år og går på skole) denne tråden kommer til å bli opptadert i ny og ne, og spørsmål dukker nok opp underveis. Kom gjerne med tips og forslag til hva som burde gjøres før evt start av bilen. :)
Image
Image
Image
Last edited by Valmet602 on 08 Jun 2015, 15:57, edited 10 times in total.

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Re: Saab v4 1968 mod

Postby tord_ » 06 Jun 2015, 21:56

Velkommen til GSV og forumet! Gleder meg til å se utviklinga, det blir garrantert bra :)

Valmet602
Posts: 15
Joined: 26 Jan 2015, 21:04
Contact:

Re: Saab v4 1968 mod

Postby Valmet602 » 06 Jun 2015, 22:46

Takk takk, skal se litt på den imårrå! Tenker med å starte med å ta ut tanken og tømme og rense den, greit å sjå om det er noe rust på den. Dette blir et sommerprosjekt som skal jobbes med frammover i tid :)

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Saabe'n åt'n far 1968 mod v4

Postby Stein Are » 07 Jun 2015, 09:04

Hærverk? Det er så vanvittig unødvendig! Vær flink til å legge ut bilder underveis da ;)
Saab 96 1962-Saab 900 1990

Valmet602
Posts: 15
Joined: 26 Jan 2015, 21:04
Contact:

Re: Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby Valmet602 » 07 Jun 2015, 19:59

Idag startet jeg med å ta ut bensintanken, på den var det igjen litt 32 år gammel bensin. Det virker ikke som om at det er rust på tanken og det er bra, tanken ble gjort rein og nye slanger ble montert på igjen. Etter at jeg monterte på igjen tanken tenkte jeg at jeg skulle tømme radiatoren! Jeg tømte på diesel for å få rensket opp skikkelig i gammalt smuss og så tømte jeg på ny frostvæske. Etter dette så jeg etter rust på bilen, det virker som om det er litt overflaterust under bilen og litt rundt skjermene, men jeg fant ikke noe veldig farlig rustskader rundt bilen ennå ihvertfall! men det kan jo dukke opp mer under jord og skitt etter at vi har fått vasket bilen skikkelig.

Fattern har tatt på seg jobben med og koble opp igjen det elektriske, imens kan jo jeg rense og smøre opp bilen. Jeg tenkte jeg skulle starte med å rense bilen og gjøre noe med rusta som er på bilen. Jeg tenkte at jeg skulle starte med å fjerne understellsmassen (Noen som har tips til å fjerne gammal understellsmasse?) så skal jeg ha på rustbehandling for å få noe av rusta til å stoppe, så blir det å ha på ny understellsmasse. Etter dette blir det skifting av alt av olje/væsker på bilen samt tørre slanger, så får vi se hva mer som skal til for å få startet bilen :)
Da var bensintanken ute
Image
Slik den står nå
Image
Image
Dette er det verste jeg kan se av rust på bilen til nå, kan godt hende det dukker opp mer når vi får vasket den skikkelig
Image
Image

Her er bilder av hvordan sikringsholderen og lysreleen ser ut nå!
Image
Vi har fått kjøpt en sikringsholder, den er ikke til en saab v4, men det ser ut som om den passer på saaben(Noen som veit om den gjørr det?).
Image

lysreleen er til en nyere v4, så vet ikke om den passer (Noen som veit om den gjør det?)
Image
Last edited by Valmet602 on 08 Jun 2015, 14:09, edited 4 times in total.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby Henning » 07 Jun 2015, 20:13

Hei og velkommen til forumet - dette er et godt sted å få svar på det meste til V4´en din - det er noen hundre års samla Saab erfaring her. :ugeek:

Understellsmasse er no drit å fjerne, god tid og skrape funker jo fint, sitter det skikkelig godt kan du prøve å bruke en elektrisk multitool som denne typen (tips fra Vidar som funket godt)

Image

Da men det verktøyet i midten der, må slipes skarpere innimellom, men det gjør du fort med vinkelsliperen.

Ellers så har den rust ved kanalen under der du viser bilde, mange av disse bilene har akkurat det problemet, det ser ut for meg at det er godt etablert der, mulig du burde skjære bort og erstatte, men til generell rust stopp (der det ikke er overlapper med masse rust) bruker jeg sjøl Brunox, har veldig god erfaring med denne - kan kjøpes i større flasker og reagerer med rusten. (top tip - skal man bruke dette - hell først i en liten kopp og dypp penselen ned i koppen, du vil ikke putte rust i selve flaska da det reagerer)

Blir spennende å høre om den starter :) Lykke til!
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Valmet602
Posts: 15
Joined: 26 Jan 2015, 21:04
Contact:

Re: Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby Valmet602 » 07 Jun 2015, 20:38

Takk for svar, veldig nyttig få høre andres erfaringer og tips! med tanke på understelsmassen blir jeg i første omgang prøve å skrape bort og se hvordan det ser ut under bilen, et slikt Bosch multitool har vi så kan prøve det også! Skal få med fattern til å se mer på rusta og evt hvor ille det er. På bildet vises det verste av rust jeg fant på bilen, på den andre siden er det ikke like mye, og resten av bilen ser egentlig grei ut for rust(men som sagt kan det godt hende det skjuler seg mer under møkk og skitt). ;)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby Henning » 07 Jun 2015, 21:26

Sjekk godt under pedalene, der er det ofte vann og isolasjon som genererer rust. Støtdemper festene bak er ofte problem, samt foran kanalene foran inni hjulbuene. Er det ingenting på disse stedene har du en solid 96.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Valmet602
Posts: 15
Joined: 26 Jan 2015, 21:04
Contact:

Re: Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby Valmet602 » 08 Jun 2015, 14:07

Den er grei Henning, Skal sjekk dette! Men vi har også et problem til, det er at clutche'n har satt seg... Den har mest sansynlig grodd fast i svinghjulet og vil ikke løsne. Men vi skal prøve å lufte systemet først, ser ut som væsken som er i beholderen er tjukk og klompete, så jeg vil først bytte det som er på den!er det noe man må være obs på når man bytter væsken og fyller på ny? Vi får flyttet girspaken opp og ned, men får ikke satt den i gir... Hvis girspaken står i en (spessiell) posisjon så får vi den i fri så den kan trille.

Vi prøvde å sette den i gir når vi trillet den ned kjørebrua fra låven, da vi trykket inn clutchen trillet den ikke, så da måtte vi koble inn frihjulet for å få den ned kjørebrua. Noen som har tips til hvordan å få løsnet clutchen?? Tenkte vi skulle prøve å taue saabe'n etter bilen på veien for å prøve å få løsnet clutchen igjen, kan dette være skadelig på girkassa/clutcen hvis saabe'n får et skikkelig rykk? Takk for svar! :)

Gustav
Posts: 63
Joined: 16 Nov 2012, 20:07
Contact:

Re: Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby Gustav » 08 Jun 2015, 14:46

Du skriver at du får rørt girspaken, da står den altså ikke låst i revers i rattlås? Sjekk evt om du har trykk i systemet og bevegelse i slavesylinder (den som står på girkassa).
Bildet av bil du har over her viser front på en 69 eller nyere modell, 68 hadde runde lykter. Kanskje ble det byttet hele saken etter hærverket du beskrev?
Lykke til med prosjektet!!
Gustav

58 93
58 93 Enda en:-)
63 96
64 95
67 96 TT
68 96 Under restaurering/garasjestøvsamler
69 96 Trivelig søndagsbil
73 95 Brilliant gledesspreder
75 96 Låvestøvsamler
86 90
91 9000 CD 2.3 Turbo
04 9-3 Aero Cab


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest