1964 96

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1964 96

Postby Henning » 22 Jan 2013, 19:21

Skal ikke forurense tråden din, men fant denne infoen på motoren du postet.
1966 Saab 750cc 2 stroke, 3 mikuni 38mm carbs, procharger B1 blower with billet impeller at 10psi, pistons with titanium dome inserts, and electromotive XDI ignition system. NA with higher compression it produced 120bhp.
Klarer de 120 hester ut av en 750cc så virker ihvertfall en Blower :D

Forklar gjerne hva en Rolftorps diff er :oops:

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1964 96

Postby Morten S. » 22 Jan 2013, 19:46

Står litt her. Kort fortalt en diff som monteres utvendig på girassen, mellom kasse og drivknute.

http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads. ... #Post72259


Lars Bergersen averterer en for salg (kanskje den HF har nå? Synes å gjenkjenne utvekslingen i kassa hans :roll:

http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=257

Henning wrote:
Forklar gjerne hva en Rolftorps diff er :oops:

H

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 1964 96

Postby GT750 » 22 Jan 2013, 21:55

Ja dette er Rolftorpsdiff.
Image

Det finnes vel både lamelldiff og kondiff for V4/2T denne er den billigste og snodigste da den ligger "utenfor" girkassen
Denne funger slik at den er PÅ hele tiden og slipper litt ved sving da hjulene får ulik hastighet.
Denne (også) kommer fra Strandmoe, men da var den til V4.
Jeg tenker å ha den på min 2takter og må derfor bygge om clutch huset.
Ser for meg at den er litt vanskelig å stille inn riktig da den er litt "grov" den er jo laget i en Smide :-)

Hans Fredrik
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1964 96

Postby Henning » 27 Jan 2013, 18:16

Har du tatt ferie Hans Fredrik :D

Er snart is bane på Dagali nå.... Er motor i??

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 1964 96

Postby GT750 » 28 Jan 2013, 10:30

Joda noe er gjort men må bruke litt tid på sambo og barn også.

Har fått dyppet hovedbremsepumpe i "Streap It All" væsken for å fjerne rust og pakningssett innhandlet.
Heldigvis så var det ikke gravrust i pumpa.
Image

Motoren er tatt inn og jeg vurderer om jeg skal sette på spjeldhus fra XP-enginering for å få enda mer trøkk?
Image

Nå er alle girkasser delt.
Girkassen som satt i var en 4-trinns 7/38 støpejerns kasse.
Det som skal inn er en 4-trinns 8/39 V4 Spec 1 med Rolftorpsdiff.
Så denne uken skal jeg få et firma til å maskinere 2Takts clutchus til passe mot Diffen.
Image

Ingen som har en lamelldiff evt. kondiff?
Kjøper gjerne en hel girkasse f.eks 6/35

Noen som vet eksakt hva forskjellen er mellom 3 trinns clutch hus vs. 4 trinns clutch hus for 2takt??
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: 1964 96

Postby Eirik » 28 Jan 2013, 10:58

GT750 wrote:Motoren er tatt inn og jeg vurderer om jeg skal sette på spjeldhus fra XP-enginering for å få enda mer trøkk?
Image
XP-deler slår vel sjelden feil? ;)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1964 96

Postby Morten S. » 28 Jan 2013, 11:29

Gitt at man i det heletatt får levert deler derfra da :oops:
XP-deler slår vel sjelden feil?

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 1964 96

Postby GT750 » 28 Jan 2013, 14:44

Ja huff tenkte faktisk å skrive svar på SSK hjemmeside.
Ikke bra kombinasjon å være oppfinner OG selger.
Som oftes på hobby nivå bør det være en som konstruerer, en som produserer og en som selger.
Dette er vel ikke bare Niklas Enanders feil, så vidt meg beskjent så er vel både Göran Dahlen og Fredrik Tornerhielm med i Classic Saab racing.
Og jeg har da sett Truls Herland selge hos Xp også uten at jeg tror han har noen eier interesser?

Vi får håpe at de kommer igang igjen.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1964 96

Postby Henning » 28 Jan 2013, 17:08

Skal ikke kuppe tråden, tror vi kan lage egen tråd om hvor dårlige de er. Best å kjøpe deler andre steder.

Morro om noen gidder å filme en runde eller 2 på Dagali for oss som aldri har vært med på morroa :D

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 1964 96

Postby GT750 » 29 Jan 2013, 23:40

Fått gjort en del idag også.
Men ombyggingen av girkassen skrangler da noen simmeringer er vanskelig å få tak i.
2stk 25-48-13, er skaffet
2stk 45-55-4, til utgående drivknut/Rolftorpsdiff
2stk 27-50-10, til høyre utgående aksel.
Noen som har erfart at lageret som holder agregatakselen i clutchuset er veldig romslig??
Image

Ellers så har jeg fått sammen hovedbremsepumpa i dag, ikke helt lett det heller med fjører og stramme pakninger.
Image

Tittet en del på XP-spjellhuset men tror jeg lar det ligge litt til, fa.. det er stort tror jeg målte 44mm
Image

Yossie har vært med i garasjen i dag
Image
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest