1964 96

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 1964 96

Postby GT750 » 30 Jan 2013, 16:59

Da var alle simmeringer på gang.
Maskinering av 2takts kasse er lovet ferdig denne uken.
Satser på å få motor og girkasse inn igjen på lørdag.

Vurderer hva slags setebelter jeg skal velge. 3-punkts er å foretrekke men har ikke B-stolpe feste.
Ser at Gundersen Racing har et 4-punkts belte som er både FIA og ECE godkjennt.
Image
Denne kan også utbygges til 6-punkt.
Her må jeg nok bygge en såkallt Harnes bar slik at hovedbeltet kan festes i noe solid bak i bilen.
Noen som vet hva Biltilsynet sier til en slik løsning?
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 1964 96

Postby GT750 » 03 Feb 2013, 08:51

Da ble det en økt i garasjen i går igjen.
Skulle ta "bremsene" i dag dvs. alt - men det ble bare bak som ble ferdig.
Heldigvis var pumpene nye når de ble satt inn for 20 årsiden, men de hadde satt seg.
Så da var bare å dra av trommler, av med pumper åpnet dem om fikk tatt de løs og gjort rent og smørt opp igjen.
Image

Det som er dritt på vinteren er at man ikke får vasket skikelig rent, så det får vi ta til våren, men en omgang med trykkluft hjalp litt.
Image

Noen som har vært borte i denne løsningen på justering av bremseskoene bak. Her var det påsveiset en 17mm bolt slik at man bruker en 17mm fastnøkkel istedet for "firkant" pipen for å justere?
Image

Ellers er det deilig å se at det sitter nye dempere og bremseslanger montert fra før.
Image

Når man driver å skrur selv så må man ikke være redd for å bli møkkete :-)
Image

Ellers så er nå alle simmeringer skaffet - alt fra Vestfold. MIITS i Tønsberg skaffet det som Strandmoe ikke hadde så da er vi klare så fort clutchuset kommer fra maskinering.
Image

Måtte "dekaltrimme" bilen for å få litt "Spirit" i jobbingen :-)
Image

Bilen på bukker.
Image

I denne jobben med girkasser fant jeg fram orginal kassen til Sporten "den andre" Sporten
Image
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1964 96

Postby Morten S. » 03 Feb 2013, 09:35

Dette blir knall!
Har ingen SAAB å kjøre på isen i år, men tar turen for det.
Regner med at det bli muligheter for å kunne sitte på med folk :P

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: 1964 96

Postby 96GT » 03 Feb 2013, 11:20

Som du står på... dette blir en skikelig TT på sitt aller beste...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: 1964 96

Postby Torbjørn M » 03 Feb 2013, 12:07

GT750 wrote:Noen som vet eksakt hva forskjellen er mellom 3 trinns clutch hus vs. 4 trinns clutch hus for 2takt??
Kan ikke opplyse nøyaktige mål, men forskjellen er: Inngående aksling på 4-trinns girkasse ligger høyere opp i forhold til differensialen, enn på en 3-trinns girkasse. Det kan dreie seg om 4-5.mm? Årsaken er mest trolig for å få plass til større drev inni girkassa.

Delenr. 3-trinns: 70 73 448, 71 00 035 og 73 15 229
Delenr. 4-trinns: 73 15 021 (Dette er likt ifra 1960-67)

Og lager på inngående sitter ganske løst i clutsjhuset... Opplevd dette på flere girkasser.
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 1964 96

Postby GT750 » 03 Feb 2013, 19:33

Torbjørn M wrote:
GT750 wrote:Noen som vet eksakt hva forskjellen er mellom 3 trinns clutch hus vs. 4 trinns clutch hus for 2takt??
Kan ikke opplyse nøyaktige mål, men forskjellen er: Inngående aksling på 4-trinns girkasse ligger høyere opp i forhold til differensialen, enn på en 3-trinns girkasse. Det kan dreie seg om 4-5.mm? Årsaken er mest trolig for å få plass til større drev inni girkassa.
.
Dette forstår jeg ikke, utgående aksling inn i clutchuset må være likt da senter på motorene er det samme?
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 1964 96

Postby GT750 » 03 Feb 2013, 19:39

Fått gjort litt i kveld òg.
Demontert kalipperne framme.
Gikk bra idag også, det er som kjent svært farlig metode å bruke trykkluft for å presse ut stemplene i kalipperne.
Er man riktig uheldig med retningen kan du få den i mitt trynet, det tror jeg ikke er så bra :-)

Men uansett da, noen som vet hvor man får tak i rep sett til 4-bolts kalippere??
Image
Image

Evt. hvordan fjerne skraperingen ytterst uten å ødelegge den?
Image
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: 1964 96

Postby Torbjørn M » 03 Feb 2013, 23:05

GT750 wrote:
Torbjørn M wrote:
GT750 wrote:Noen som vet eksakt hva forskjellen er mellom 3 trinns clutch hus vs. 4 trinns clutch hus for 2takt??
Kan ikke opplyse nøyaktige mål, men forskjellen er: Inngående aksling på 4-trinns girkasse ligger høyere opp i forhold til differensialen, enn på en 3-trinns girkasse. Det kan dreie seg om 4-5.mm? Årsaken er mest trolig for å få plass til større drev inni girkassa.
.
Dette forstår jeg ikke, utgående aksling inn i clutchuset må være likt da senter på motorene er det samme?
Om indre drivknuten ligger f.eks 5 millimeter lavere på ene clutsjhuset, så spiller vel det ikke så stor rolle? ;-)
Jeg har til og med fått maskinert ut ett 3-trinns clutsjhus, for at det skulle passe på 4-girs kasse. Men inngående aksel bommet på frihjulsnavet... Sånn er mine erfaringer :-)
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 1964 96

Postby GT750 » 07 Feb 2013, 10:29

Hadde en dag i garasjen i går.
Litt sent ute med å renovere bremse kalipperne.
Men nå ligger de i "Strip it All" væsken og burde være klare til i morgen.
Da kommer nye pakninger, sammen med nye kalippere.
Fant ut at det er "litt" dyrere å kjøpe nye enn å renovere gamle, tror det kostet 650,- NOK for nye
Mekonomen tar 378,- for komplett rep sett til V4.
Men må jo renovere de gamle uansett - de nye er nemlig ikke FIA godkjente?
Image
Image
Image

Girkassen er maskinert for Rolftorpsdiffen så da får vi se i morgen om vi får inn motor og girkasse igjen.
Image
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 1964 96

Postby GT750 » 10 Feb 2013, 08:45

Ny lørdagsøkt.
Lørdag "skulle" motoren inn og bilen startes, men det var før Mr. Murphy kom på besøk :-)
Skiltet på døra passet ekstra fint idag - "Til denne garasjen bringer alle med seg glede, noen når de kommer og noen når de går"

Da jeg mente at bremsekalipperne (skiver framme) måtte renoveres, endte det med at jeg kjøpte nye pakningsett fra Nostalgiparts i Kungsbacka.
De driver med MG deler og etter sigende så har Sport de samme kalipperne som MGB.
De kunne også levere nye kalippere og da de var relativt rimelige 650,- stk kjøpte jeg derfor nye for å "spare tid" :-)

Men det viste seg at skraperingene på den ene kalipperen var ødelagt pga feilmontering fra fabrikk.
Så da var det bare å ta fram det nye repsettet jeg også hadde fått med, men repsettet jeg hadde kjøpt passet ikke da disse MGB kalipperne da disse har 54mm stempel, mens de originale Sport har 58. :-(
Hva gjør jeg nå tenkte jeg? Så da var det å prøve å rette ut den deformerte runde stålringen som holder skraperingen.
Image
Image
Image

Vel når det var gjort var det bare å "bolte på" de nye kalipperne - men nei da.
Neste punkt med disse kalipperne var at hullet til bremserøret inn i kalipperen er plassert annet sted, ergo er kobberrøret for kort :-(
Så da var det å rote i bremsedeler for å finne lengre kobberrør med riktige nipler, evt. kobberør med feil nipler men nye bremseslanger med riktige nippler for å få paret dette sammen - masse tid gikk med til dette inklusiv et besøk på Biltema med negativt resultat.
Så da var det å krumme nakken å gå på de gamle bremsekalipperne da jeg hadde jo kjøpt nye og "riktige" pakninger.
Heldigvis hadde de ligget i "Streap It All" væsken og var klare for lakkering.
Hvilken farge mon tro - ræserbiler har jo røde kalippere og jeg hadde en boks med rød motorfarge :-)
Image

Men fikk montert girkassen sammen hvorav det største momentet var å få satt inn Rolftorpsdiffen da den har en form for enkle/hjemlagde splines som fikserer ytre medbringer til kronhjulet. Men etter noen feilforsøk gikk det.
Et annet moment var å sjekka om diffen har lik anleggsflate på de to diskene mellom selve diffen.
Spennet, altså hvor mye moment som skal til før den slipper aner jeg ikke men den har sittet på en V4 og etter sigende så hakket den litt??
Får jeg bilen sammen og til å gå så spiller det ingen rolle da jeg kommer til svinge bilen med bakenden og håndbrekket :-)

Deretter parret jeg nye motoren med det gamle clutchuset og den nye girkassen sammen til en enhet.
Image
Image

Andre ting jeg fikk gjort idag var å "bonde lakkere" en av felgene da den var veldig stygg, skal ta disse skikkelig etterhvert.
Image

Så da får vi trå til igjen idag.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest