Idag ble det ny tank i Alu, skal forandre tankpåfylling plassering så må måle til før jeg kan sveise ferdig. Bruker den samme flottøren da - den er teknisk museums verdig men noen ganger fungerer mekaniske deler nydelig
Imorra blir det å kjøre 40 mil tur retur og se om jeg kommer hjem med en sliten gammal 95
....blir morro det....
H
93B noget uorginal
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Alutank var ingen dum idé! Lykke til med henting av bil
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Ble litt mekking i går. Sju varmegrader i slutten av November bør jo utnyttes!
Har fått tak i ny frontruta så den gamle må vike, den var rimelig matt etter 54 år på veien Problemet er vel nå at jeg må bytte resten også da frontrute er strøken....
Dører av, noe smårust som må utbedres samt vinduer må ut - disse er rimelig slitne de og.
Dessuten prøvde jeg å starte motor igjen...... UTEN suksess! bensin kommer, jeg får gnist men motor starter ikke...... SÅ ser ikke helt hvor feilsøkinga skal begynne, gnist - luft og Bensin burde da værra nok for å få tenning...... Noen gode ideer der ute? Har riktignok hatt opp motor og alt av strøm, men har ikke gjort noe annet enn å koble tilbake etter samme mønster som tidligere.... Dynamo og laderelee er ikke montert men dette skal man strengt tatt ikke trenge for å få start på bilen med friskt batteri.
Dessuten ble det bomtur på Lørdag, tok med henger og godt humør for å hente gammal 95. 2-3 timer senere kom jeg frem, og må ærlig innrømme at bilen var langt ifra den tilstanden jeg ble fortalt. Alle 4 hjulene var låst BOM FAST! løsnet ikke engang da traktoren hadde flyttet bilen før vi kom. Dessuten var det reineste Flintstone bilen, det var ikke noe særlig igjen av gulvet - dessuten så var kanalene rimelig morkne. Helt klart kan den reddes men ikke av meg dessverre, ble tur hjem uten bil på hengeren dessverre Måtte nok ha nye skjermer rundt om samt dørene var dårlige - til og med panseret var littt rustent! sjelden jeg har sett. Motor gikk rundt - så den kunne nok reddes - satt selvfølgelig 4 trinns kasse i den - så bare rattgir stanga er verd en liten slump penger, men som sagt håper jeg at noen redder den.
H
Har fått tak i ny frontruta så den gamle må vike, den var rimelig matt etter 54 år på veien Problemet er vel nå at jeg må bytte resten også da frontrute er strøken....
Dører av, noe smårust som må utbedres samt vinduer må ut - disse er rimelig slitne de og.
Dessuten prøvde jeg å starte motor igjen...... UTEN suksess! bensin kommer, jeg får gnist men motor starter ikke...... SÅ ser ikke helt hvor feilsøkinga skal begynne, gnist - luft og Bensin burde da værra nok for å få tenning...... Noen gode ideer der ute? Har riktignok hatt opp motor og alt av strøm, men har ikke gjort noe annet enn å koble tilbake etter samme mønster som tidligere.... Dynamo og laderelee er ikke montert men dette skal man strengt tatt ikke trenge for å få start på bilen med friskt batteri.
Dessuten ble det bomtur på Lørdag, tok med henger og godt humør for å hente gammal 95. 2-3 timer senere kom jeg frem, og må ærlig innrømme at bilen var langt ifra den tilstanden jeg ble fortalt. Alle 4 hjulene var låst BOM FAST! løsnet ikke engang da traktoren hadde flyttet bilen før vi kom. Dessuten var det reineste Flintstone bilen, det var ikke noe særlig igjen av gulvet - dessuten så var kanalene rimelig morkne. Helt klart kan den reddes men ikke av meg dessverre, ble tur hjem uten bil på hengeren dessverre Måtte nok ha nye skjermer rundt om samt dørene var dårlige - til og med panseret var littt rustent! sjelden jeg har sett. Motor gikk rundt - så den kunne nok reddes - satt selvfølgelig 4 trinns kasse i den - så bare rattgir stanga er verd en liten slump penger, men som sagt håper jeg at noen redder den.
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Ståle B
- Posts: 24
- Joined: 29 Oct 2012, 08:37
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Hvis det er både bensin og gnist og det likevel ikke blir suksess så er det vel sannsynlig at gnisten kommer på feil tidspunkt. Eller for svak gnist, evt for gammel bensin.
Fin bil og grundig, omsorgsfullt stell i hvert fall! Morsomt og inspirerende å se!
Fin bil og grundig, omsorgsfullt stell i hvert fall! Morsomt og inspirerende å se!
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Takker for svar - høres jo riktig ut det du sier, men siden jeg ikke har flyttet på fordeler så hadde jeg trodd innstillingen skulle vært den samme...? mulig kommet bort men tviler på det. Har byttet tennplugg kabler, men ser ikke at dette kan forårsake forskjellig tenning..?
Siste er at det er elektronisk tenning på denne, og koblingen min ikke er satt tilbake til slik det var, er det noen som har koblings skjema til el tenning på en torakter?? fra coil, batteri etc.... jord....
H
Siste er at det er elektronisk tenning på denne, og koblingen min ikke er satt tilbake til slik det var, er det noen som har koblings skjema til el tenning på en torakter?? fra coil, batteri etc.... jord....
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Da var den feilen rettet - til info så lønner det seg ikke å bytte om tenningskabler fra 1 til 3 og omvendt.......
Starta på første forsøk nå ja
H
Starta på første forsøk nå ja
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Tror jeg muligens kan ha gjort samme feilen en gang
Er det den 95n som er avertert på Autodb uten bilde?
Er det den 95n som er avertert på Autodb uten bilde?
Henning wrote: Da var den feilen rettet - til info så lønner det seg ikke å bytte om tenningskabler fra 1 til 3 og omvendt.......
Starta på første forsøk nå ja
H
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Jepps - det er den på AutoDB......... og hyggelig det er 2 av oss som har gjort denne feilen
H
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
I og med at jeg startet motor er det vel like greit å legge ut noen flere bilder, valgte å gjøre ferdig motor rommmet først da jeg kan evnt. kjøre bil til vår / sommeren uansett hvor langt jeg har greid å komme i utvendig småfiks. Måtte slenge på litt frisker lakk enn det som var der - 0 rust var fint
Grunning med epoxy primer.
Så litt lakk - fargene på dette bilde ser litt sprø ut - noe med lyset Det er R2.
Mesteparten av deler til motor er flekket på, sjekket og byttet litt gummi der det trengs og er strøk med maling.
Ser langt bedre ut der nå enn på bilde som ligger på første siden, ingen showbil, men bra nok.
Som mulig nevnt bytter jeg til elektrisk vannpumpe og vekselstrømsdynamo så dette kommer. Motor er ihvertfall i
H
Grunning med epoxy primer.
Så litt lakk - fargene på dette bilde ser litt sprø ut - noe med lyset Det er R2.
Mesteparten av deler til motor er flekket på, sjekket og byttet litt gummi der det trengs og er strøk med maling.
Ser langt bedre ut der nå enn på bilde som ligger på første siden, ingen showbil, men bra nok.
Som mulig nevnt bytter jeg til elektrisk vannpumpe og vekselstrømsdynamo så dette kommer. Motor er ihvertfall i
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 93B noget uorginal
Da har vi vært i garasjen igjen Måtte ta meg en pause på fronten og gjørre meg ferdig med bakenden. Noen ting er veldige mekaniske på 58 modellen og ikke fungert optimalt på bilen min, til dere som sverger til orginale biler - lukk øynene......
Må bort dessverre...
Mindre smell, lite synlig, og helt ok for meg.
må kopiere festet på andre siden.
Schweis!
Ferdig. Selvfølgelig litt lakk etc som kan friske opp litt med det tar vi til våren.
Ellers så fikk jeg montert ny og annerledes vannpumpe, som gjør at det kan bli skikkelig lading på bilen. Kanskje jeg kan kjøre med Marchal lampene UTEN å gå tom for strøm
Til slutt, har noen andre erfaring med gammel sparkel?? Brukte Saab noe inni h.... med sparkel eller er dette noe med bilen min????? Samma hadde jeg på skjermene, centimetere med sparkel, aldri sett noe liknende, kommer kanskje ikke frem så bra på dette bildet, men det er nesten 10mm i høyden på det værste! Plager meg ikke, men skulle gjerne visst om dette var noe Saab greier eller om han som eide bilen min før hadde sparkelfetish.....
Må bort dessverre...
Mindre smell, lite synlig, og helt ok for meg.
må kopiere festet på andre siden.
Schweis!
Ferdig. Selvfølgelig litt lakk etc som kan friske opp litt med det tar vi til våren.
Ellers så fikk jeg montert ny og annerledes vannpumpe, som gjør at det kan bli skikkelig lading på bilen. Kanskje jeg kan kjøre med Marchal lampene UTEN å gå tom for strøm
Til slutt, har noen andre erfaring med gammel sparkel?? Brukte Saab noe inni h.... med sparkel eller er dette noe med bilen min????? Samma hadde jeg på skjermene, centimetere med sparkel, aldri sett noe liknende, kommer kanskje ikke frem så bra på dette bildet, men det er nesten 10mm i høyden på det værste! Plager meg ikke, men skulle gjerne visst om dette var noe Saab greier eller om han som eide bilen min før hadde sparkelfetish.....
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest