93B noget uorginal

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Henning » 16 Nov 2012, 18:38

Idag ble det ny tank i Alu, skal forandre tankpåfylling plassering så må måle til før jeg kan sveise ferdig. Bruker den samme flottøren da - den er teknisk museums verdig men noen ganger fungerer mekaniske deler nydelig :ugeek:

Image

Imorra blir det å kjøre 40 mil tur retur og se om jeg kommer hjem med en sliten gammal 95 8-)
....blir morro det....


H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Eirik » 16 Nov 2012, 20:46

Alutank var ingen dum idé! :-) Lykke til med henting av bil ;-)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Henning » 22 Nov 2012, 08:45

Ble litt mekking i går. Sju varmegrader i slutten av November bør jo utnyttes!

Har fått tak i ny frontruta så den gamle må vike, den var rimelig matt etter 54 år på veien :D Problemet er vel nå at jeg må bytte resten også da frontrute er strøken....

Image

Dører av, noe smårust som må utbedres samt vinduer må ut - disse er rimelig slitne de og.

Image

Dessuten prøvde jeg å starte motor igjen...... UTEN suksess! bensin kommer, jeg får gnist men motor starter ikke...... :evil: SÅ ser ikke helt hvor feilsøkinga skal begynne, gnist - luft og Bensin burde da værra nok for å få tenning...... Noen gode ideer der ute? Har riktignok hatt opp motor og alt av strøm, men har ikke gjort noe annet enn å koble tilbake etter samme mønster som tidligere.... Dynamo og laderelee er ikke montert men dette skal man strengt tatt ikke trenge for å få start på bilen med friskt batteri.

Dessuten ble det bomtur på Lørdag, tok med henger og godt humør for å hente gammal 95. 2-3 timer senere kom jeg frem, og må ærlig innrømme at bilen var langt ifra den tilstanden jeg ble fortalt. Alle 4 hjulene var låst BOM FAST! løsnet ikke engang da traktoren hadde flyttet bilen før vi kom. Dessuten var det reineste Flintstone bilen, det var ikke noe særlig igjen av gulvet - dessuten så var kanalene rimelig morkne. Helt klart kan den reddes men ikke av meg dessverre, ble tur hjem uten bil på hengeren dessverre :cry: Måtte nok ha nye skjermer rundt om samt dørene var dårlige - til og med panseret var littt rustent! sjelden jeg har sett. Motor gikk rundt - så den kunne nok reddes - satt selvfølgelig 4 trinns kasse i den - så bare rattgir stanga er verd en liten slump penger, men som sagt håper jeg at noen redder den.

Image

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Ståle B
Posts: 24
Joined: 29 Oct 2012, 08:37
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Ståle B » 22 Nov 2012, 10:51

Hvis det er både bensin og gnist og det likevel ikke blir suksess så er det vel sannsynlig at gnisten kommer på feil tidspunkt. Eller for svak gnist, evt for gammel bensin.

Fin bil og grundig, omsorgsfullt stell i hvert fall! Morsomt og inspirerende å se!

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Henning » 22 Nov 2012, 14:01

Takker for svar - høres jo riktig ut det du sier, men siden jeg ikke har flyttet på fordeler så hadde jeg trodd innstillingen skulle vært den samme...? mulig kommet bort men tviler på det. Har byttet tennplugg kabler, men ser ikke at dette kan forårsake forskjellig tenning..?

Siste er at det er elektronisk tenning på denne, og koblingen min ikke er satt tilbake til slik det var, er det noen som har koblings skjema til el tenning på en torakter?? fra coil, batteri etc.... jord....

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Henning » 22 Nov 2012, 18:49

:oops: :oops: Da var den feilen rettet - til info så lønner det seg ikke å bytte om tenningskabler fra 1 til 3 og omvendt....... :oops:

Starta på første forsøk nå ja :lol:

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Morten S. » 22 Nov 2012, 19:13

Tror jeg muligens kan ha gjort samme feilen en gang :shock:

Er det den 95n som er avertert på Autodb uten bilde?
Henning wrote::oops: :oops: Da var den feilen rettet - til info så lønner det seg ikke å bytte om tenningskabler fra 1 til 3 og omvendt....... :oops:

Starta på første forsøk nå ja :lol:

H

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Henning » 22 Nov 2012, 19:43

Jepps - det er den på AutoDB......... og hyggelig det er 2 av oss som har gjort denne feilen :P

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Henning » 22 Nov 2012, 20:10

I og med at jeg startet motor er det vel like greit å legge ut noen flere bilder, valgte å gjøre ferdig motor rommmet først da jeg kan evnt. kjøre bil til vår / sommeren uansett hvor langt jeg har greid å komme i utvendig småfiks. Måtte slenge på litt frisker lakk enn det som var der - 0 rust var fint :)

Image

Grunning med epoxy primer.

Image

Så litt lakk - fargene på dette bilde ser litt sprø ut - noe med lyset :shock: Det er R2.

Image

Mesteparten av deler til motor er flekket på, sjekket og byttet litt gummi der det trengs og er strøk med maling.

Image

Ser langt bedre ut der nå enn på bilde som ligger på første siden, ingen showbil, men bra nok.

Som mulig nevnt bytter jeg til elektrisk vannpumpe og vekselstrømsdynamo så dette kommer. Motor er ihvertfall i 8-)


H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Henning » 26 Nov 2012, 20:14

Da har vi vært i garasjen igjen :D Måtte ta meg en pause på fronten og gjørre meg ferdig med bakenden. Noen ting er veldige mekaniske på 58 modellen og ikke fungert optimalt på bilen min, til dere som sverger til orginale biler - lukk øynene......

Image
Må bort dessverre...

Image
Mindre smell, lite synlig, og helt ok for meg.

Image
må kopiere festet på andre siden.

Image
Schweis!

Image
Ferdig. Selvfølgelig litt lakk etc som kan friske opp litt med det tar vi til våren.


Ellers så fikk jeg montert ny og annerledes vannpumpe, som gjør at det kan bli skikkelig lading på bilen. Kanskje jeg kan kjøre med Marchal lampene UTEN å gå tom for strøm :D

Image


Til slutt, har noen andre erfaring med gammel sparkel?? Brukte Saab noe inni h.... med sparkel eller er dette noe med bilen min????? Samma hadde jeg på skjermene, centimetere med sparkel, aldri sett noe liknende, kommer kanskje ikke frem så bra på dette bildet, men det er nesten 10mm i høyden på det værste! Plager meg ikke, men skulle gjerne visst om dette var noe Saab greier eller om han som eide bilen min før hadde sparkelfetish..... :oops:

Image
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest