kanonjon wrote:Så denne bilen på fjasbok-sida vår ja, litt synd at en 900 havner på skroten. MEN, kjempeflott at du finner deler og slikt som kan brukes og holde liv i en annen 900!
Stå på!
Jappe-Saaben
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Jappe-Saaben
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
-
- Posts: 47
- Joined: 09 Nov 2012, 02:18
- Location: Drammen
- Contact:
Re: Jappe-Saaben
Et kjapt spørsmål til dere sveisere der ute: Hvor får man kjøpt tynnplater i stål? (Jeg bor i Drammen)
Jeg har jo kappet ut stål fra en annen bil, men trenger noe å øve meg på først. Og jeg trenger sikkert å lage noen biter her og der uansett.
Jeg har jo kappet ut stål fra en annen bil, men trenger noe å øve meg på først. Og jeg trenger sikkert å lage noen biter her og der uansett.
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Jappe-Saaben
Biltema selger plater faktisk. Ligger ved eksosdelene dems.
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
-
- Posts: 47
- Joined: 09 Nov 2012, 02:18
- Location: Drammen
- Contact:
Re: Jappe-Saaben
Ah! Så enkelt! At jeg ikke har sett det før, jeg som sikkert har tråla alle hyllemeterne på Biltema Mjøndalen... Takk, Jon!
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
-
- Posts: 47
- Joined: 09 Nov 2012, 02:18
- Location: Drammen
- Contact:
Re: Jappe-Saaben
Det går sakte i garasjen når man har to små og jobb å passe på. Men alle vet jo at det stedet man EGENTLIG være er i garasjen. I hvert fall når motivasjonen er god og prosjektet går framover.
Siden sist har jeg stort sett konsentrert meg om å lære meg å sveise. Og selv om jeg forstår at dette tar tid å lære seg, har jeg i hvert fall klart å få til noenlunde punktsveising som i hvert fall SER UT som de punktsveisene jeg har forsøkt å etterligne. Men da har jeg et spørsmål til dere mer erfarne sveisere der ute:
Jeg har nå punkta rundt en liten metallbit i gulvet, og punkta enda tettere, og enda tettere. Og så lurer jeg på om jeg bare kan fortsette å gjøre dette helt til det er tett? Eller må jeg legge sammenhengende sømmer oppå/i tillegg? Tar forøvrig gjerne i mot tips om selve sveisinga mi også.
Siden sist har jeg stort sett konsentrert meg om å lære meg å sveise. Og selv om jeg forstår at dette tar tid å lære seg, har jeg i hvert fall klart å få til noenlunde punktsveising som i hvert fall SER UT som de punktsveisene jeg har forsøkt å etterligne. Men da har jeg et spørsmål til dere mer erfarne sveisere der ute:
Jeg har nå punkta rundt en liten metallbit i gulvet, og punkta enda tettere, og enda tettere. Og så lurer jeg på om jeg bare kan fortsette å gjøre dette helt til det er tett? Eller må jeg legge sammenhengende sømmer oppå/i tillegg? Tar forøvrig gjerne i mot tips om selve sveisinga mi også.
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: Jappe-Saaben
Det er den riktige måten å punkte i hverandre til det er tett. Lys fra baksida hvis det er mulig for å se om det er tett...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Jappe-Saaben
På gulv og solide steder som ikke synes punkter jeg først litt hist og pist før jeg sveiser 2-3 cm av gangen. Utvendig karosseri, og der hvor finish er viktig gjelder det å ta det veldig med ro.
Sent fra min D6503 via Tapatalk
Sent fra min D6503 via Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
-
- Posts: 47
- Joined: 09 Nov 2012, 02:18
- Location: Drammen
- Contact:
Re: Jappe-Saaben
Takk for tips, Kjetil! jeg valgte en tredje (og latere) variant. Etter å ha sveiset det jeg anså som nok punkter, metallbiten satt godt med rundt 30 punkter, bestemte jeg meg for å tette igjen resten med en stålepoxy. I praksis smurte jeg på rundt og oppå sveisepunktene. På bildet under mangler jeg fortsatt litt, men ville ikke legge på for tykt lag. Dermed blir det i to omganger. Nå er det helt tett, og jeg tror det blir mer enn bra nok for en gulvplate.
Er det noen gode forslag hos dere for hva jeg skal legge på for noe guffe oppå dette for å hindre ny rust? Skal jo ikke synes dette, så utseende har ikke så mye å si.
Er det noen gode forslag hos dere for hva jeg skal legge på for noe guffe oppå dette for å hindre ny rust? Skal jo ikke synes dette, så utseende har ikke så mye å si.
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Jappe-Saaben
På sida inni bilen så kan du fint bare bruke rustprimer og deretter male det over med Arcanol. På utsiden, så er det bare å klaske på med bitumen, som feks understellsbehandlingsmasse, Biltema har dette, funker veldig bra. Bruk gjerne rustprimer her og før du klasker på den asfaltgugga.
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- Øystein Røed
- Posts: 62
- Joined: 12 Nov 2015, 20:32
- Contact:
Re: Jappe-Saaben
Må nesten svare på denne, nå som jeg tilfeldigvis dukket over den ved tråling av forumet (nå som jeg endelig har blitt medlem her). Får et stikk hver gang jeg ser et bilde av 900'n, savner den godt. Men når jeg ser at gulvplatene gikk til en Aero (det nevnte du vel ikke?? ) så ble det jo endel lettere! Var endel rust der ja, har endel å ta tak i på gulvet i 99'n jeg har kjøpt meg nå. Men fremover går det. Satser på skilter til januar når jeg får lappen Aeroskjørt på hvit 900 er nydelig, og den komboen jeg liker best. Nydelig bil
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."
77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3
VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest