Sonett III, noe uoriginal
Posted: 28 Jan 2015, 10:38
Jaaa, dette prosjektet har pågått en stund. Bilen ble innkjøpt som et påbegynt renoveringsprosjekt senhøst 2006, og slept på henger fra østlandet til Trøndelag. Ved pitstop hadde ekvipasjen en tendens til å tiltrekke seg oppmerksomhet.
Hva gjør man så, når man har kjøpt seg et skall og en delehaug. Begynner man å samle deler og blakker seg på å sette bilen i originalstand med 60 hk, eller finner man på noe gærnskap? Jo da tenkte jeg som så, at når man kjøper en bil så til de grader i deler, så står man jo fritt til hvordan man vil sette den sammen igjen. Første arbeidsskisse:
Kravlista:
-midtmotor og bakhjulstrekk
-beholde hovedtrekkene av originalutseendet eksteriørt
-moderne turbomotor, moderne motorstyring (Trionic 7 fra Saab 9-5), bremsesystem og hjuloppheng
-godkjent av biltilsynet, med skilt!!
Etter at delehaugen ble forsvarlig lagret i en mørk garasje og arbeidsskissa ble laget, skjedde det fint lite i lang tid. Bilen sto trygt og jeg hadde andre prosjekter, men jeg glemte aldri denne bilen og mange tanker sirkulerte rundt før jeg til slutt ble såpass enig med meg selv at en rørramme med integrert veltebur ble tegnet opp i 3D og styrkeberegnet. Rapporten fra dette ble sendt til Biltilsynet og det ble spurt pent om å få hive inn en trimmet Saab B205 turbomotor, rett foran bakakselen. Etter mange måneder svarte de positivt på det.
Bilen ble da plukket fram og rørramma ble sveist sammen, motor og gir ble prøvemontert og det ble klart at det ikke ble enkelt å få inn et fornuftig hjuloppheng uten for mange kompromisser. Løsningen ble å sette seg ned ved skrivebordet igjen og tegne, styrkeberegne og ikke minst regne på tyngdepunkt og vektforskyvinger, og til slutt søke om 300 mm bredding av sporvidden, noe Biltilsynet etter mange måneder svarte positivt på.
Bilen står i dag med bærende del av rørramma ferdig med motorfester på plass, dette er inspisert av Biltilsynet og godkjent. Motor og kasse passer fint bak setene, litt trangt å løfte inn og ut men pytt pytt.
Liten teaser med skallet på:
Den som bruker deler fra flest bilmerker vinner?? Detaljene om dette bildet får komme etterhvert, med mindre noen ser hvor spindlene er hentet fra.
Blir jeg nå skutt av den konservative kjerne i GSV, eller er dette bare morosamt??
Hva gjør man så, når man har kjøpt seg et skall og en delehaug. Begynner man å samle deler og blakker seg på å sette bilen i originalstand med 60 hk, eller finner man på noe gærnskap? Jo da tenkte jeg som så, at når man kjøper en bil så til de grader i deler, så står man jo fritt til hvordan man vil sette den sammen igjen. Første arbeidsskisse:
Kravlista:
-midtmotor og bakhjulstrekk
-beholde hovedtrekkene av originalutseendet eksteriørt
-moderne turbomotor, moderne motorstyring (Trionic 7 fra Saab 9-5), bremsesystem og hjuloppheng
-godkjent av biltilsynet, med skilt!!
Etter at delehaugen ble forsvarlig lagret i en mørk garasje og arbeidsskissa ble laget, skjedde det fint lite i lang tid. Bilen sto trygt og jeg hadde andre prosjekter, men jeg glemte aldri denne bilen og mange tanker sirkulerte rundt før jeg til slutt ble såpass enig med meg selv at en rørramme med integrert veltebur ble tegnet opp i 3D og styrkeberegnet. Rapporten fra dette ble sendt til Biltilsynet og det ble spurt pent om å få hive inn en trimmet Saab B205 turbomotor, rett foran bakakselen. Etter mange måneder svarte de positivt på det.
Bilen ble da plukket fram og rørramma ble sveist sammen, motor og gir ble prøvemontert og det ble klart at det ikke ble enkelt å få inn et fornuftig hjuloppheng uten for mange kompromisser. Løsningen ble å sette seg ned ved skrivebordet igjen og tegne, styrkeberegne og ikke minst regne på tyngdepunkt og vektforskyvinger, og til slutt søke om 300 mm bredding av sporvidden, noe Biltilsynet etter mange måneder svarte positivt på.
Bilen står i dag med bærende del av rørramma ferdig med motorfester på plass, dette er inspisert av Biltilsynet og godkjent. Motor og kasse passer fint bak setene, litt trangt å løfte inn og ut men pytt pytt.
Liten teaser med skallet på:
Den som bruker deler fra flest bilmerker vinner?? Detaljene om dette bildet får komme etterhvert, med mindre noen ser hvor spindlene er hentet fra.
Blir jeg nå skutt av den konservative kjerne i GSV, eller er dette bare morosamt??