SommerSaaben M91 c900 T16 kabriolet

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 convertible og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 14 Jan 2015, 11:04

Lagde en liten oppsumering i går. Har forøvrig lagt inn alle Saaber som er importert ved bruk av alternativ beregningsmetode i dette excelarket. Bare å sende meg en pm ved behov. Har ikke helt satt meg inn i hvordan utregningen foregår.

Image
Last edited by Sigge on 14 Jan 2015, 15:29, edited 1 time in total.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 convertible og M96 9000 CSE)

Postby Hjelle » 14 Jan 2015, 12:28

sigge wrote:Lagde en liten oppsumering i går. Har forøvrig lagt inn alle Saaber som er importert ved bruk av alternativ beregningsmetode i dette excelarket. Bare å sende meg en pm ved behov. Har ikkehelt satt meg inn i hvordan utregningen foregår.
Enkelt sagt er det forholdstalet du har lista i tabellen din gonga opp med eingongsavgifta tilsvarande nytt køyrety som du har rekna ut i ditt forrige innlegg som vert avgifta du betalar. Eksempel: Er forholdstalet 0,04 i tabellen betyr det 4% avgift og dermed 96% bruksfrådrag.
Når bilen er so gammal slepp du å tenke på meir enn å levere søknaden, det einaste du kan gjere er å håpe på det beste. På nyare bilar enn 10 år kan en legge dei ulike prisane inn i ein kalkulator som finns på toll.no og rekne ut kva en evt. vil spare ved alternativ beregning av einggongsavgifta.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 convertible og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 14 Jan 2015, 15:27

Hjelle wrote:
sigge wrote:Lagde en liten oppsumering i går. Har forøvrig lagt inn alle Saaber som er importert ved bruk av alternativ beregningsmetode i dette excelarket. Bare å sende meg en pm ved behov. Har ikkehelt satt meg inn i hvordan utregningen foregår.
Enkelt sagt er det forholdstalet du har lista i tabellen din gonga opp med eingongsavgifta tilsvarande nytt køyrety som du har rekna ut i ditt forrige innlegg som vert avgifta du betalar. Eksempel: Er forholdstalet 0,04 i tabellen betyr det 4% avgift og dermed 96% bruksfrådrag.
Når bilen er so gammal slepp du å tenke på meir enn å levere søknaden, det einaste du kan gjere er å håpe på det beste. På nyare bilar enn 10 år kan en legge dei ulike prisane inn i ein kalkulator som finns på toll.no og rekne ut kva en evt. vil spare ved alternativ beregning av einggongsavgifta.
Ut fra de forholdstallene som jeg har systematisert,så ser det ut til at det uansett er lønnsomt med alternativ beregning av bruksfradrag. Spenner seg fra 93-98 % kontra 92% ved ordinær beregningsmetode. Takk for tips Hjelle ;)
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 convertible og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 15 Jan 2015, 09:53

Da er planen å gå igang med motordiagnose i morgen. Et spørsmål som sikkert noen her inne kan svare på er; hva er forskjellen på min 2.0t fulltrykker og en 2.0i? Har nemlig et par slike motorer liggende på lageret. Kan jeg eventuelt bare bruke en slik blokk+topp og flytte over det resterende delene fra min turbomotor, eller er det forskjeller av betydning?

Ellers så må jeg inrømme at denne frister litt (har planer om T5):
http://www.blocket.se/vasternorrland/Sa ... t=1&last=1
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 convertible og M96 9000 CSE)

Postby kanonjon » 15 Jan 2015, 10:25

Injection motorene har vel høyere kompresjonsforhold. Tror kammene er ulike og, men er ikke sikker der...

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 convertible og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 19 Jan 2015, 11:43

Da var det på tide med en liten oppdatering igjen. Helgens store mål var å finne ut om motoren kunne reddes. Jørgen og jeg gikk tidlig lørdag morgen i gang med demonteringsjobben. Jeg var som tidligere nevnt i prosjekttråden noe usikker på om moren kunne reddes. Det første vi gjorde var å ta av toppdekselet for å inspisere. Som vist på bildet var dette ikke veldig oppløftende. Registerkjedet var forholdsvis slakt (kjedestrammeren viste 10mm) og det var rust på kammene og vann i oljen. I tillegg luktet det svidde olje, så det var tydelig at her hadde det vært varmt. Ettersom vi allerede var godt i gang med å ta av toppen ble denne også demontert. Under den pågående demonteringsjobben ble det mer og mer åpenbart at jobben som tidligere var gjort på bilen ikke var gjort etter læreboka. Her manglet både bolter og tilstrekkelig stramming. Lekkasjen fra kjølevannsslangen som amerikanerne hadde mistenkt var synderen, viste å være forårsaket av et brudd i en av de mindre kjølvannsslangenene. Det positive med feildiagnostikken som ble foretatt på andre siden av dammen, var blant annet at bilen har blitt utstyrt med ny radiator og nye slangeklemmer omtrent rund baut.



Image



Image



Etter å ha løftet av topplokket ble konklusjonen om enda ikke fra før klar, nå enda klarerer. Her blir det motorbytte. Det var både rust og kjølevæske i samtlige sylindervegger. Vi var fra tidligere på dagen kjent med at motoren ikke gikk rundt (det ble gjort forsøk på å få starteren til å dra rundt, men uten hell).



Image



Image



For å kunne komme til boltene på svinghjulet og deretter kunne skille motor fra girkasse, ble det brukt rustløser, olje og slegge.



Image



Helgen ble avsluttet med bestilling av motor fra Sverige ( som er klar for klar for t5), samt vasking av girkasse og motorrom.



Image



Image
Last edited by Sigge on 20 Jan 2015, 18:59, edited 1 time in total.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Tore T » 19 Jan 2015, 12:38

Oj... den motoren hadde vist sett bedre dager, ja... :o

Men nå er jo motoren ute, og den nye som er på vei så jo fantastisk ut !
Ble vel et lite "innhugg" i budsjettet, men resultatet blir jo desto bedre når alt er ferdig da :)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 19 Jan 2015, 13:01

Satser på det. Den nye motoren er ikke gjort noe med innvendig, så må forsikre meg om at alt er i god stand før den går inn. Prisen var heller ikke så værst ;)

http://www.blocket.se/vasternorrland/Sa ... t=1&last=1
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 21 Jan 2015, 14:37

Da blir det henting av motor i Vänersborg på fredag. Har ledig plass i bilen hvis noen føler seg kallet for en tur over grensen til Saabens mekka for delehenting eller annet. Si ifra.

Trenger for øvrig tips på fremgangsmåte og rengjøringsmidler for rengjøring av girkasse og motorrom.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 26 Jan 2015, 11:17

Da var ny motor i hus. Motoren ble hentet fredag ettermiddag i Vänersborg og står nå klar for montering i verkstedet. Grunnen til at ikke monteringen ble påbegynt denne helgen, var at jeg mangler enkelte deler i forbindelse med konvertering fra automatkasse til manuell. Hvis noen har eller vet om en delebil i østfoldområdet så si ifra.

Image

Image


Ellers gikk helgen gikk stort sett med til diverse demontering og mindre prosjekter som bytting av dashbord (det amerikanske var fult av sprekker, så et bytte var på sin plass), montering av senterhøyttaler og koppholder fra baksetene til 9-5 i midtkonsol (ble en del modifisering for å få dette til) og påklistring av treimitasjon

Image


Image


Image


Image



Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest