SommerSaaben M91 c900 T16 kabriolet
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)
Spørsmål... har du tenkt å godkjenne på unntaksregel ... dvs. den skal vare 100% original for alltid... dvs du kan ikke endre noe som helst... eller et det vanlig godkjenning du mener...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- Sigge
- Posts: 275
- Joined: 18 Oct 2014, 09:27
- Location: Emmerød
- Contact:
Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)
Ettersom motor og girkasse er byttet, så vil ikke unntaksbestemmelsen kunne anvendes. Planen var uansett godkjenning etter de ordinære reglene med henvisning til norsk typegodkjenning. Har lagt ut litt mer informasjon og brevene på STCN ( krever innlogging).
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
- Sigge
- Posts: 275
- Joined: 18 Oct 2014, 09:27
- Location: Emmerød
- Contact:
Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)
Da var det vel på tide med en ny oppdatering (selv om det ikke har skjedd all verden siden sist). Motoren jeg kjøpte som var nymalt og pen viste seg ikke å ikke ha blitt skrudd skikkelig sammen og har forårsaket mye irritasjon dobbeltarbeid. Hadde jeg visst hvordan dette prosjektet skulle utartet seg så hadde jeg aldri gått i gang med det Kan vel kanskje sies at jeg har hatt urimelig mye uflaks
Innimellom alt annet som skjer om dagen, så har jeg tatt noen turer over fjorden til Sarpsborg for å gjøre bilen klar til ny visning som vil skje på Risløkka hos spesialenheten førstkommende fredag. Jeg har slitt med lekkasjer, både olje og kjølevann og håper jeg nå har fått kontroll på det meste. Det kommer fortsatt noe olje ned ved svinghjulet, men håper det er så lite at det ikke blir noe problem. Det stammer antakelig fra simringen på veiva, eller delingsplanet mellom motor og girkassa.
For å få tak i tilstrekkelig dokumentasjon har Mr. Ingebretsen i Orio gravd i arkivene og lagd nye papirer til meg. Jeg har vært i tett dialog med biltilsynet som nå virker fornøyde med de papirene jeg har skaffet. Til de tekniske spesifikasjonene gikk de blant annet god for at jeg kan bruke vognkortet til med tilsvarende bil som referanse.
Krysser fingrene for at den går igjennom denne gangen. Hvis den ikke gjør det blir det ny runde til våren.
Testkjøring
Innimellom alt annet som skjer om dagen, så har jeg tatt noen turer over fjorden til Sarpsborg for å gjøre bilen klar til ny visning som vil skje på Risløkka hos spesialenheten førstkommende fredag. Jeg har slitt med lekkasjer, både olje og kjølevann og håper jeg nå har fått kontroll på det meste. Det kommer fortsatt noe olje ned ved svinghjulet, men håper det er så lite at det ikke blir noe problem. Det stammer antakelig fra simringen på veiva, eller delingsplanet mellom motor og girkassa.
For å få tak i tilstrekkelig dokumentasjon har Mr. Ingebretsen i Orio gravd i arkivene og lagd nye papirer til meg. Jeg har vært i tett dialog med biltilsynet som nå virker fornøyde med de papirene jeg har skaffet. Til de tekniske spesifikasjonene gikk de blant annet god for at jeg kan bruke vognkortet til med tilsvarende bil som referanse.
Krysser fingrene for at den går igjennom denne gangen. Hvis den ikke gjør det blir det ny runde til våren.
Testkjøring
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
- Sigge
- Posts: 275
- Joined: 18 Oct 2014, 09:27
- Location: Emmerød
- Contact:
Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
Endelig ble det skilter på bilen. Dette har etter min vurdering vært en unødig lang prosess, men hva betyr vel det når skiltene først er på. Jeg hadde time på Risløkka kl. 0800, så for å unngå rushtrafikken reiste jeg fra Horten nærmere 0600. Ettersom vi ikke fik helt kontroll på alle oljelekkasjene ble det tilsatt noe lurium, Omega 912 (tror jeg det heter), samt at skidplata ble demontert og rengjort og lagt plassert i bagasjerommet. Da jeg kom frem parkerte jeg på parkeringsplassen like ved og tok på meg kjeledressen. Deretter var det bare å jekke opp, tørke rent og montere den rene plata tilbake og pent og pyntelig kjøre bilen inn i kontrollhallen.
Der ble jeg tatt i mot av to hyggelige kontrollører som raskt kikket på papirene og tok bilder av bilen og raskt konkluderte med at dette ikke burde være noe problem. Jeg hadde tidligere også hatt tett dialog med E.Sørby hos SVV, så dokumentasjonen var egentlig «forhåndsgodkjent».
Hafslund trafikkstasjon hadde selvfølgelig ikke registrert noe som helst om bilen, så dette måtte gjøres på nytt. Den tekniske kontrollen slapp jeg faktisk å ta. De spurte meg om det ble registrert noe hos Hafslund og jeg fortalte dem at jeg hadde byttet en foring, samt tettet kjøle- og oljelekkasjene. Den ene ved simringen til veiva fortalte jeg at jeg ikke hadde fått helt kontroll på, men så lenge det ikke kom dråper på gulve var det greit. Flaks for meg at de ikke gjorde en normal test, da jeg er usikker på hvor mye det lekker og om det ville kommet dråper på gulvet. Den ene kontrolløren hadde visstnok god peiling på gamle Saab-er og påpekte blant annet at noen hadde prøvd å ta ut generatorbolten i retning torpedoveggen da det var merker der (noe som altså ikke går). Moro!
Resultat: GODKJENT
Da var neste stopp tollkontoret for å betale engangsavgift. Jeg hadde tidligere regnet meg ut til hva denne ville komme på, så det var ingen overraskelse. Jeg vurderte alternativ beregningsmetode, men droppa det. Prislappen ble hos tollvesenet på ca. 16 000 kr.
Ettersom jeg holder til i Vestfold, så jeg ingen grunn til å dra tilbake til Risløkka for å hente skilter. Kursen ble dermed satt mot Tønsberg trafikkstasjon hvor jeg etter eget ønske fikk utlevert KZ skilter (ikke noe bærumsskilter her i gården). Glad og fornøyd parkerte jeg bilen tilslutt i oppkjørselen til det nye huset vi overtok på torsdag.
#GODFØLELSE
Endelig ble det skilter på bilen. Dette har etter min vurdering vært en unødig lang prosess, men hva betyr vel det når skiltene først er på. Jeg hadde time på Risløkka kl. 0800, så for å unngå rushtrafikken reiste jeg fra Horten nærmere 0600. Ettersom vi ikke fik helt kontroll på alle oljelekkasjene ble det tilsatt noe lurium, Omega 912 (tror jeg det heter), samt at skidplata ble demontert og rengjort og lagt plassert i bagasjerommet. Da jeg kom frem parkerte jeg på parkeringsplassen like ved og tok på meg kjeledressen. Deretter var det bare å jekke opp, tørke rent og montere den rene plata tilbake og pent og pyntelig kjøre bilen inn i kontrollhallen.
Der ble jeg tatt i mot av to hyggelige kontrollører som raskt kikket på papirene og tok bilder av bilen og raskt konkluderte med at dette ikke burde være noe problem. Jeg hadde tidligere også hatt tett dialog med E.Sørby hos SVV, så dokumentasjonen var egentlig «forhåndsgodkjent».
Hafslund trafikkstasjon hadde selvfølgelig ikke registrert noe som helst om bilen, så dette måtte gjøres på nytt. Den tekniske kontrollen slapp jeg faktisk å ta. De spurte meg om det ble registrert noe hos Hafslund og jeg fortalte dem at jeg hadde byttet en foring, samt tettet kjøle- og oljelekkasjene. Den ene ved simringen til veiva fortalte jeg at jeg ikke hadde fått helt kontroll på, men så lenge det ikke kom dråper på gulve var det greit. Flaks for meg at de ikke gjorde en normal test, da jeg er usikker på hvor mye det lekker og om det ville kommet dråper på gulvet. Den ene kontrolløren hadde visstnok god peiling på gamle Saab-er og påpekte blant annet at noen hadde prøvd å ta ut generatorbolten i retning torpedoveggen da det var merker der (noe som altså ikke går). Moro!
Resultat: GODKJENT
Da var neste stopp tollkontoret for å betale engangsavgift. Jeg hadde tidligere regnet meg ut til hva denne ville komme på, så det var ingen overraskelse. Jeg vurderte alternativ beregningsmetode, men droppa det. Prislappen ble hos tollvesenet på ca. 16 000 kr.
Ettersom jeg holder til i Vestfold, så jeg ingen grunn til å dra tilbake til Risløkka for å hente skilter. Kursen ble dermed satt mot Tønsberg trafikkstasjon hvor jeg etter eget ønske fikk utlevert KZ skilter (ikke noe bærumsskilter her i gården). Glad og fornøyd parkerte jeg bilen tilslutt i oppkjørselen til det nye huset vi overtok på torsdag.
#GODFØLELSE
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
- Sigge
- Posts: 275
- Joined: 18 Oct 2014, 09:27
- Location: Emmerød
- Contact:
Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)
For de som lurer så holdt jeg om lag budsjettet som jeg presenterte innledningsvis. Inklusiv ny motor og diverse deler (noe hadde jeg fra før), så endte jeg opp på i overkant a 50 000kr totalt.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)
Sigge wrote:JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
GRATULERER! Fint med historier som ender lykkelig.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
-
- Posts: 294
- Joined: 11 Oct 2012, 11:31
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)
Gratulerer
Da er det bare å montere garasjeport i bygget bak bilen
Da er det bare å montere garasjeport i bygget bak bilen
Mvh
Eimund Lunde
Eimund Lunde
- luftskip
- Posts: 40
- Joined: 24 Aug 2015, 15:59
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)
Leste hele tråden her, det imponerer stort. Må være innmari tilfredsstillende å komme i mål etter så mye stuk. Slit'an!
- Sigge
- Posts: 275
- Joined: 18 Oct 2014, 09:27
- Location: Emmerød
- Contact:
Re: Min Saabgarasje (M91 c900 kabriolet og M96 9000 CSE)
Takker:)
Kjennes godt at endelig ting går min vei. Hvis noen for øvrig spotter en figur som på denne årstiden kjører rundt i en beryllgrønn 900 kabriolet med taket nede i Horten/Tønsberg, så er det nok meg . Skal kose meg med så mye takløs kjøring jeg kan frem til Helgen da jeg trolig setter bilen bort for vinteren.
Kjennes godt at endelig ting går min vei. Hvis noen for øvrig spotter en figur som på denne årstiden kjører rundt i en beryllgrønn 900 kabriolet med taket nede i Horten/Tønsberg, så er det nok meg . Skal kose meg med så mye takløs kjøring jeg kan frem til Helgen da jeg trolig setter bilen bort for vinteren.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
- Sigge
- Posts: 275
- Joined: 18 Oct 2014, 09:27
- Location: Emmerød
- Contact:
Vinterlagring
Har akkurat parkert min 900 for vinteren og lurer litt på hva som anbefales av tiltak for en best mulig lagring under de forholdene jeg har. Kjøpte ny bolig med dobbelt garasje høst. Garasjen er skrøpelig og skal rives til våren og erstattes av ny dobbeltgarasje med verkstedsplass, men foreløpig må jeg ta til takke med å bruke den. Den har heldigvis støpt dekke. Taket har akkurat blitt tettet med presenning men det er fortsatt ganske fuktig i garasjen, særlig treverket. Lufter på dagtid og har på ovn på kveldstid. Skulle sikkert hatt en byggtørker og tørket skikkelig opp, men har ikke det. Noen som jeg kan låne av? Jeg skal lappe litt mer på garasjen før vinteren, men må få tørket den skikkelig først. Bilen er for øvrig vasket, vokset og polert. Skinninteriøret har fått en runde lærbehandling og bilen har full tank. Planen videre er å sette den på fire bukker for å unngå skade på dekkene. Tror jeg skal la vinduene være igjen og plassere en fuktsluker (bøtte og salt) inne i bilen. Burde jeg ha i litt kondensfjerner på tanken? Trekk er forhåpentlig på vei fra Speedparts og kommer etter hvert.
Tips mottas med takk
Bilen på plass
Presenning på taket
Neste år?
Tips mottas med takk
Bilen på plass
Presenning på taket
Neste år?
Last edited by Sigge on 12 Nov 2015, 08:04, edited 1 time in total.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest