SommerSaaben M91 c900 T16 kabriolet

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

SommerSaaben M91 c900 T16 kabriolet

Postby Sigge » 06 Jan 2015, 13:11

Nå som jeg omsider har meldt meg inn i GSV, er det på tide å lage en tråd om mine biler. For å gjøre en lang historie kort så har jeg nå hatt 7 Saab'er (inklusive de jeg nå har).

Lasarus - Mxx C900 2.1i (samboeren sin)
Image
God gammel traver som ble reddet fra døden da den fikk en stor stein sprengt inn gjennom bagasjeluka i forbindelse med bygging av ny E6 gjennom Østfold. Samboeren hadde denne bilen i flere år før den en dag havarerte grunnet en defekt oljepumpe. Bilen ble vraket i 2010

Saab 8000 - M92 9000 2.3i CS
ImageImage
Min første Saab. Ble kjøpt inn som erstatter for den havarerte 900'n. Bilen ble kjøpt for 8000kr og var rød og matt. Varmeapparatet var konstant på full varme og vinduene gikk ikke å åpne. Dette ble reparert og vi hadde bilen i flere år. Den fikk blant annet nytt sort skinninteriør fra en A50, og ecalyptusgrønne karosserideler. Planen var å lakkere resten, men det ble aldri gjort. Bilen ble gitt videre til mine foreldre og ble vraket i 2014. Mange av delene er tatt vare på. Interiøret går i en bil i Kristiansand.

Trolltralla - M00 9-5 2.0T

Image
Hadde denne bilen i 4 år og ved salg hadde den rundet 360 000km. Sprek trimmet turbomotor og en rekke eksteriørmessige oppgraderinger. Var så heldig å få tak i et sett med tofargede turbo-x felger som satt på denne sommerstid. De ruller nå videre på en svensk 9-3 turbo-x. Bilen ble solgt i 2013.

Snupersnaaben - M96 2.0T CSE
Image
Ettersom min samboers søster arvet deres farfars strøkne sølvgrå og900 fikk vi svigermor sin gamle pendlerbil. Hva som er gjort med denne bilen, vet jeg ikke, men den er i alle fall ikke trimmet på konvensjonelt vis. Bilen går godt. Ettersom jeg ønsket at denne skulle få den rette "looken" ble det tatt inn en delebil fra Sverige, en A50. Snupersnaaben fremstår nå som en A50-kopi med interiør og eksteriør plukket fra delebilen. Bilen er nå min daglige bruksbil. Ikke på langt nær strøken, men en flott bruksbil.

Laatsaaben - M97 9000 2.0t

Image
Ettersom 9-5'en begynte å ha gått vel langt og hadde sine skavanker, så startet letingen etter ny bil. Tilfeldig kom jeg over en annonse med en billig 9000 som befant seg ikke så langt unna arbeidsplassen og dermed ble det handel samme dag. Bilen ble kjøpt for dem nette sum av 7000kr. Startmotor lagde ulyder, tenningslåsen fungerte ikke som den skulle og indre medbringer på høyre side måtte byttes. Jeg hadde denne bilen i ett år og utbedret feilene og solgte den videre til mine foreldre i 2014, fordi min samboer absolutt ville ha en VW Touran som "hundebil, noe jeg har forståelse for da den har litt bedre plass til våre firbeinte. Jeg burde nok ha beholdt denne og solgt den andre, men den andre var tross alt et arvestykke ;) Bilen går nå i Horten og erstattet den rødgrønne.

Delebil A50 M97 9000 2.3T
Image
Bilen kjøpt svært billig fra Sverige og delene inngår i felleslageret av saabdeler hos min svigerfar og svigerfars nabo som begge har 9000. Bilen var en 2.3 fulltrykker med Nordic steg 2. Setene, støtfangerne og sideskjørtener er nå montert i/på min M96.

Saabrolet - M91 c900 convertible
Image
Siste tilskuddet i familien måtte jo nesten bli en takløs 900. Jeg har lenge hatt lyst på en 900 kabriolet og siklet på svigerfars to (han har faktisk to stk, en i Norge og en i USA). Jeg fulgte med over lengre tid på Craigshlist og Saabnet etter annonser som passet, og trodde jeg hadde funnet drømmebilen i canada (en strøken sort 900 med airflow til 7000 USD), da plutselig en svært billig 900 med defekt motor dukket opp. Prisen på denne var såpass lav, og med en 900-ekspert som svigerfar som mente at dette burde kunne være et godt kjøp til en rimelig penge, slo jeg til. Teksten under er sakset fra annonsen.

1991 Saab 900 Turbo Convertible (Posted 10/5/2014)
Color: Beryl Trans: Automatic Mileage: 168,182 Price: $750 OBO
Please help us save this classic Saab and find it a good home! Much loved absolutely rust-free CA car in very nice shape. Professionally and enthusiast maintained for many years. The good: Many new parts including brand new tires, radiator/hoses. Nice German canvas top. Decent (no tears) seats and clean interior. Drives/shifts excellent with strong transmission/suspension/steering/brakes. Most all systems operational, power windows, cruise, etc. The bad: After a recent head gasket replacement, an overheating episode has rendered it non-running with an undetermined engine problem. Owner is in school and cannot afford to fix it. Clean CA title and registered until May 2015. Please help save this beautiful Saab! Thanks!


Etter litt korrespondanse med selger ble det handel. 750 USD ble overført til selger og bilen ble hentet av fraktselskapet en uke senere. Jeg har daglig fulgt med på marine trafic og fulgt bilens ferd fra Long Beach. Bilen er i skrivende stund på vei med båt til Oslo, med ankomst i morgen. Det har da gått nesten 3 måneder siden jeg kjøpte den. Mye deler er kjøpt inn i mellomtiden, blant annet nyrestaurerte superaerofelger, aerokit, imitert trepanel til dashbordet, 9000 A50 treratt og girkule samt dekorpanel som skal monteres mellom baklyktene. Jeg er fortsatt ikke sikker på om det blir behov for ny motor eller ikke, men det vil vi ta stilling til ganske snart (hvis det er noen som sitter på en god T16 motor så kan dette være av interesse). Bilen skal med unntak av transporten, kun luftes om sommeren. Planene videre er etter hvert å bygge om til T5.5 og bytte ut automatkassen med en manuell. Det er alltid litt gambling med å kjøpe noe usett, men jeg håper virkelig ikke dette er katta i sekken (eller rettere sagt; katta i containeren).
Last edited by Sigge on 20 May 2016, 12:51, edited 25 times in total.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Min Saabgarasje

Postby Tore T » 06 Jan 2015, 14:36

Hei Sigge !

Oj, det var mange fine biler !
Savner selv 9000 CSE'n jeg hadde, vurderer sterkt å bytte ut bruksbilen (9-3) mot en sånn... Spør du meg, er Saab 9000 noe av det bedre som finnes å kjøre, uansett merke og årgang.

Cab'en så jo rålekker ut ! Håper du oppdaterer oss flittig når den ankommer :)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje

Postby Sigge » 07 Jan 2015, 09:58

Det er utrolig hvordan den den digitale verden har utviklet seg. Jeg har nå fulgt containeren som inneholder min bil siden oktober via http://www.track-trace.com/container. Denne nettsiden har gitt meg informasjon om hvilken båt containeren fraktes med. Videre har jeg kunnet følge båtene via AIS tracking på http://www.marinetraffic.com
Image

Nå som skipet losses av, kan faktisk denne prosessen også følges fra webkamera i Oslo havn (skipet i bakgrunnen) ;)

Image

Image
Last edited by Sigge on 07 Jan 2015, 14:02, edited 3 times in total.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje

Postby Sigge » 07 Jan 2015, 10:02

Tore T wrote:Hei Sigge !

Oj, det var mange fine biler !
Savner selv 9000 CSE'n jeg hadde, vurderer sterkt å bytte ut bruksbilen (9-3) mot en sånn... Spør du meg, er Saab 9000 noe av det bedre som finnes å kjøre, uansett merke og årgang.

Cab'en så jo rålekker ut ! Håper du oppdaterer oss flittig når den ankommer :)
Skal oppdatere så flittig som jeg kan. Planen er å hente den på fredag ;)
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Min Saabgarasje

Postby 96GT » 07 Jan 2015, 10:44

Veldig gøy lesing... flere prosjektråder er alltid velkommet...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 convertible og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 07 Jan 2015, 12:21

Første skjæret i sjøen. Ringte speditøren for å forhøre meg om henting og fikk til min store forskrekkelse høre at det med bilen fulgte et dokument som sa at bilen var solgt for 7000USD. Jeg har nå send kopier av alle mine papirer og kontoutskrift av overførsel. Satser på det går bra. Holder dere løpende oppdatert.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 convertible og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 08 Jan 2015, 10:31

sigge wrote:Første skjæret i sjøen. Ringte speditøren for å forhøre meg om henting og fikk til min store forskrekkelse høre at det med bilen fulgte et dokument som sa at bilen var solgt for 7000USD. Jeg har nå send kopier av alle mine papirer og kontoutskrift av overførsel. Satser på det går bra. Holder dere løpende oppdatert.

Da ordnet det seg. Det ser ut til at de gjorde en feil hos speditøren. Fikk videre melding om at det er noe usikkert om den er klar for henting på fredag. Har akkurat betalt lokale avgiftene på 5188kr, de vet og ta seg godt betalt. Videre må momsen betales før bilen kan hentes.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje

Postby Sigge » 08 Jan 2015, 14:20

Tore T wrote:Hei Sigge !

Oj, det var mange fine biler !
Savner selv 9000 CSE'n jeg hadde, vurderer sterkt å bytte ut bruksbilen (9-3) mot en sånn... Spør du meg, er Saab 9000 noe av det bedre som finnes å kjøre, uansett merke og årgang.

Cab'en så jo rålekker ut ! Håper du oppdaterer oss flittig når den ankommer :)

Er svak for 9000 jeg også. Har ved tilfeldigheter blitt den nye typen på meg. Gode biler som er forholdsvis enkle å vedlikeholde, samt at det er lett å få tak i deler i nabolandet. 9000-favoritten må være en rød 91-92 aero med sort skinn.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 convertible og M96 9000 CSE)

Postby Morten S. » 08 Jan 2015, 18:21

Fikk du låne henger av tipset du fikk av meg?

Har bare hatt en 9000 (1992 2.0i) men kan godt tenke meg en av de siste 9000 dersom anledningen byr seg.

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Min Saabgarasje (M91 c900 convertible og M96 9000 CSE)

Postby Sigge » 12 Jan 2015, 09:01

Da var dagen endelig kommet. Momsen (ca 6000kr) ble betalt kvelden i forvegen. Fredag morgen kl. 0645 sto jeg klar på kaia i Horten med pappas trekkbil, en Jeep Gr. Cherokee med 3.1 td. Ettersom jeg ikke har sertifikat til å trekke henger med denne vekten hadde jeg alliert meg med min svigerfar som tok seg fri fra jobben for å hjelpe meg. Stor takk til Jørgen Klaveness. Henger lånte vi i Sarpsborg gratis og han hadde denne med seg. Vi satte igjen hans Saab 9000 ved Mosseporten og satte kursen mot Oslo. Da vi ankom Hjortneskaia, viste det seg at tollvesenet enda ikke hadde godkjent papirene og vi fikk beskjed om at dette kunne ta alt fra et kvarter til et par dager. Da satt vi nå der å ventet. Etter et par timer med juridisk diskusjon (svigerfar er advokat), var endelig papirarbeidet på plass og vi kunne hente bilen. Bilen så veldig fin ut på litt avstand, men når jeg fikk inspisert litt nøyere ser det dessverre ut som om det blir behov for litt utbedring av lakken på noen områder for å få den strøken, det er mulig det kan kanskje løses "smart repair" (noen som har noen tips/erfaringer?)Jeg er usikker om det her er snakk om transportskader eller manglende/feilaktig informasjon fra selger, dette skal undersøkes nærmere. Det gledelige var at det uten at jeg var informert om det fulgte med et matchende tonneu-cover. Bilen er ellers rustfri og flott , med de småfeilene som var opplyst om i annonsen.

Image

Image

Image


Etter transporten hjem ble bilen grundig vasket for fjerning av veisalt utvendig, før vi vinsjet den baklengs opp i verkstedet ved bruk av et blokksystem og ATV. Planen er å gå i gang med motordiagnostisering til neste helg.

Image

Image
Last edited by Sigge on 12 Jan 2015, 14:30, edited 2 times in total.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest