Pers 1965 Saab 96

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Jokke900 » 12 Nov 2014, 17:45

Per O wrote:Har tenkt på å sette skivebremser foran, regner med at det er en grei jobb bare litt usikker på om jeg trenger spesialverktøy for å montere ytre drivknuter på drivakslene. Så lurte jeg også på disse reduksjon ventilene under baksetet om disse kan fjernes hvis jeg setter på hjulsylindre bak fra en V4. V4 hadde vel ikke disse ventilene?
Per
Det med reduksjonsventilene vet jeg ikke. Foran tror jeg ikke du trenger spesialverktøy, men det kan sikkert noen svare sikkert på :mrgreen:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Eimund » 12 Nov 2014, 18:08

Jokke900 wrote:
Yngve Knutsen wrote:Trur kanskje jeg ville ha målt de 3 plugg ledningene + coil ledning og røkka med meg nye fra Biltema og byttet ut de gamle før turen.
Syns den ene plugg ledningen med gaffa så litt tvilsom ut
Ingen vits å måle. Det beste er nok å bare ta med et nytt sett, for de som står på er ikke akkurat "mint condition" :roll:
Du må for all del ikke kaste de gamle plugghettene :o
Jeg har leita lenge etter slike gummiinnsatser til bakelitt hettene.
Ønsker forøvrig god tur. Alltid spennede å kjøre lengre strekk med bil som har stått en stund :mrgreen:
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Jokke900 » 12 Nov 2014, 20:13

Tar dem med nedover så tar du det med Per, Eimund :)

Nå har jeg fått liv i nesten alt av lys. Sliter litt med lykta bak som ble tatt av snøplogen. Fått kjørelys på den men sliter litt med brems- og blink. Brems funker ikke og blink slår seg bare på uten å blinke. Foran skjer det dermed ingenting. Høyre side er ok nå både foran og bak (foruten langlys høyre). Spørs om det ikke må noen pærer til. Aldri sett sånne pærer. Vanskelig å se hva som sto på men kan det stemme med R2 pærer? Svære greier iallefall.

Viskerene var som heg mistenkte sikringer. Tok ut alle og satte i det jeg hadde liggende og lånte noen. Hornet derimot hadde et dobbeltproblem. Der var det både dårlig sikring og ene kontaktpunktet var løst. Det ramla av da jeg tok av sikringa. Kan det loddes?

Luftfilterboksen var fuktig av bensin. Mange skruer (festeskruer og klemmer) som var løse. Vet ikke om det fikser noe eller om det må overhaling til. Jeg er (foreløpig) ikke noen forgasserkonge..

En annen ting jeg lurer på er om flottøren/nivåmåleren til tanken er "quickfix" på noe vis eller om tanken må tømmes osv.. Den funker iallefall ikke så hvis jeg ikke får fiksa den må jeg tanke rimelig hyppig på turen.

Image

Image

Image

Lykta var ganske smadra og det er fullt av drit. Dårlig kontakt som ødelegger for meg eller er det feilkobla? Burde jo være rett men..
Image

Image
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Eimund » 12 Nov 2014, 20:30

Bremselyset kan meget godt være defekt bryter på master. Sjekkes enklest ved å kortslutte de to ledningene nede ved pumpa. Eller har 65mod hengepedaler? Hm.. ble litt usikker nå :?
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Jokke900 » 12 Nov 2014, 20:39

Var ikke vanskelig å feilsøke.. Ene ledningen på bryteren var av. Hvorfor vet jeg også tror jeg. Setter jeg den på lyser det konstant!

Noe løsning på dette eller er det bytte som er tingen uansett? Dumt å kjøre så langt uten bremselys igrunn..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Jokke900 » 12 Nov 2014, 20:39

Image
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Jokke900 » 12 Nov 2014, 20:42

Kan det være jordinga?
Image
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Eimund » 12 Nov 2014, 20:55

Er nok bytte som er tingen. Problemet er vel å skaffe en ny bryter kjapt. Du må også lufte bremsene etter bytte.
Du kan jo i første omgang gi bryteren ett par lette kakk med en liten hammer for å se om den slipper. Kan jo være en del møkk i membranen?
Mvh
Eimund Lunde

Per
Posts: 63
Joined: 09 Nov 2012, 23:27
Location: Oslo
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Per » 12 Nov 2014, 20:59

Blinklys må vel være blinkrele hvis ingen har gjort noe med det elektriske men jeg tror ikke det. Jeg har ikke vært borti disse trykkbryterne for bremselys men det høres ut som den har hengt seg opp, må vel skiftes. Vet ikke om bremsene da må luftes?
Per
Per Becher
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000

Per
Posts: 63
Joined: 09 Nov 2012, 23:27
Location: Oslo
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Per » 12 Nov 2014, 21:02

Eimund har du noen mening om forgasseren ser det unormalt ut?
Per
Per Becher
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest