Da blei det denne her.

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Yngve Knutsen » 01 Jan 2015, 22:59

Turbodotten wrote:Var ute å prøvekjørte bilen med ny rattet og uten tvil så bare MÅ det bli i bilen!
Den e' blidd så lett på rattet att det va jo en drøm å kjøre rundt med i alle krinkelkroka på småveian :-)
Liker, liker masse
Hadde ikke klart det ratt trekket så bra uten deg ;)
Mobil 90191238

User avatar
Turbodotten
Posts: 20
Joined: 04 Nov 2014, 17:44
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Turbodotten » 01 Jan 2015, 23:00

Samarbeid ekke så dumt ;-)

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Sv: Da blei det denne her.

Postby Yngve Knutsen » 02 Jan 2015, 00:52

Ett bilde jeg fant på nett av ett hvitt bøyleratt
og svart ratt trekk hvis noen vurderer det men vil se åssen det ser ut først.
Image

Man får også disse ratt trekkene i hvitt samt andre farger
http://www.ebay.co.uk/itm/Sport-Soft-Gr ... 5894f1b802
Mobil 90191238

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Tore T » 02 Jan 2015, 11:01

Ja, stort ratt er faktisk godt å kjøre med, tross at man på 80- og 90- tallet syntes at slike "bussratt" var helt forferdelig....
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Yngve Knutsen » 02 Jan 2015, 12:35

Enig der Tore T. Jeg blir hvertfall å beholde det 68 rattet på 16,5" :) men må nok teste ut det sports rattet når det kommer men stor sansynligjhet for at det havner i bilen til Turbodotten
Mobil 90191238

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Jokke900 » 12 Feb 2015, 00:16

Du har ikke en ekstra snøscooter med litt krutt på stående, Yngve?
Litt mix&match så har du totakter du også :mrgreen:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... 00-173151/

Image
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Yngve Knutsen » 12 Feb 2015, 07:28

Nei den jeg har er det bare 90 hk i og det er en 3 SYL 2T,
Yamaha Venture 600. Så er det vel bare 60 i Polarisen
ImageImage

Men jeg har tenkt en stund på akkurat det der siden jeg fant ut at det er 3 SYL 2T i de Saabene deres.
Fått tak i en Tundercat 900 eller Storm 800
Det værste er at det er kun de jeg har tilgang til nå.
Saab innestengt i garasjen bak ett tonn med snø.
Samme med innkjørselen :(
Mobil 90191238

Knutpetter
Posts: 33
Joined: 14 Jul 2013, 11:41
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Knutpetter » 15 Feb 2015, 21:15

Spennende tanker.
På midten av 80 tallet i Longyearbyen var jo Polaris 600 3 syl. 2-takt trimmet til 120 hk det grommeste man var borti, da jeg senere fikk tak i en saab med ca 1/3 av effekten på en rekke 3-er, så tenkte jeg mange ganger på kombinasjonen. Men for meg ble det med tanken...

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Sv: Da blei det denne her.

Postby Yngve Knutsen » 05 Mar 2015, 20:41

Heisann, nå trenger jeg noen kloke hoder og fornuftige svar.
Det er den derre Weber 28/36 som forvirrer meg...igjen.
Når jeg satt den på var den stilt inn på grunninstillinger ang tomgang & lufteskruen.
Det funket ikke, jeg måtte skru noen omdreininger på begge uten at det har blitt den helt store suksessen men pytt bilen funker.

I dag fikk jeg ett anfall og begynte å kødde litt med vaccum slangene som går til base plata på innsuget og følg litt med nå.

Image
På vaccum tilkoblingen stående til venstre er oljedampen fra topplokket tilkoblet.
Den tilkoblingen er også direkte ned til det sporet som er fresa ut på base plata

På vaccum tilkoblingen liggende til venstre er bremsekraft forsterkeren tilkoblet.
Den tilkoblingen går rett i hullet i baseplata.

Jeg tok og byttet plass på de to vaccum slangene for å se om det utgjorde noe forskjell.
Så jeg startet opp bilen og fytt i helvete for ett turtall det var??
Blåste ut frostvæske fra en eller annen plass og drøppte raskt ut under radiatoren. Ikke spør fra hvor, hakke peiling.

Det første jeg tenke var, wow er det her omdreiningene vekk fra grunninnstillingen som slo inn.
Merkelig nok føltes det riktig den konklusjonen men ikke f....at jeg tok sjansen på å la vaccum slangene bli stående der de var satt uten at jeg ville diskutere dette med Dere først.

Hvis vi tar vaccum slangene der de sto i utgangspunktet så blei oljedamp transportert i det utfresa sporet og til det ene hullet på motsatt side hvor det kom inn i base plata.
Bremsekraft forsterkeren fikk vakuum rett fra hullet og innsuget.

Når jeg byttet plass på slangene, gikk oljedampen rett i hullet og innsuget og bremsekraft forsterkeren fikk vaccumet via de kanalene/utfresa spor.

Er det noen som har no vettug svar på det her og kanskje vet om oljedampen skal gå i kanalene/utfresa sporet eller om det skal rett i hullet og i innsuget????

Glemte å skrive at jeg satt på fordeleren fra 96GTog Electronic Ignition POWERSPARK med monterings anvisning fra Tore T.
Merket stor forskjell på bilen. Helt genialt :)
Mobil 90191238

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Sv: Da blei det denne her.

Postby Alex B » 08 Mar 2015, 15:48

Yngve Knutsen wrote: På vaccum tilkoblingen stående til venstre er oljedampen fra topplokket tilkoblet.
Den tilkoblingen er også direkte ned til det sporet som er fresa ut på base plata
Nope, det er en ventil i den stående delen, som sørger for at det ikke er konstant trekk. Når du bytter plass er det konstant trekk gjennom motorblokken, med falsk luft som resultat og dette er alltid dårlig, spesielt på tomgang.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest