Kan være rele eller spak, ja.
Mulig jeg har begge deler liggende.
og noe enda morsommere - jeg har også rele for justerbar intervall-visker!
Verdens beste Saab - Cab
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Verdens beste Saab - Cab
Ikke bare morsomt Morten men meget interresant ere for salg må jeg kanskje legge det på haugen med deler jeg begynner å få his deg:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: Verdens beste Saab - Cab
Vanvittig innsats du legger ned, Henning !
Både cabén og X´n har så høy siklefaktor at det er merkelig PCn min ikke har kortslutta forlengst her... hehe !
Ang fjernlys som virker av og til, har jeg vært borti dette på både OG900 og på 9000... I begge tilfeller var det lysreleet som var synderen.
Husker ikke hvordan det var på 900´n, begynner å bli (alt for) mange år siden jeg hadde sånn bil, men på 9000 var det bare å
åpne releet og lodde over alle punktene inni, så var alt i orden igjen... verd et forsøk, kanskje
Både cabén og X´n har så høy siklefaktor at det er merkelig PCn min ikke har kortslutta forlengst her... hehe !
Ang fjernlys som virker av og til, har jeg vært borti dette på både OG900 og på 9000... I begge tilfeller var det lysreleet som var synderen.
Husker ikke hvordan det var på 900´n, begynner å bli (alt for) mange år siden jeg hadde sånn bil, men på 9000 var det bare å
åpne releet og lodde over alle punktene inni, så var alt i orden igjen... verd et forsøk, kanskje
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Verdens beste Saab - Cab
Har også lest litt om liknende problem på 9000 - så tror jeg prøver det først Tore. Komme tilbake med resultat om ikke for lenge:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: Verdens beste Saab - Cab
Det med lysreleet er eit 9000-> problem, 900 har ikkje dette oransje lampekontroll releet som ofte gir artige lysfenomen på 9000 og nyare.Henning wrote:Har også lest litt om liknende problem på 9000 - så tror jeg prøver det først Tore. Komme tilbake med resultat om ikke for lenge:)
Men for all del det kan va releet på 900 også, men den har somsagt ikkje dette oransje som brukar å va en standardfeil på 9000. Ikkje usansynlig at problemet ligg i hendelen eller som Morten S skriv. Er vel helst ei eller anna glappkontakt som er syndaren tenkjer eg.
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Verdens beste Saab - Cab
Makan - tok ut releet ikveld, så hardt på det, drakk en halv boksøl mens jeg fortsatt så på det, utsatte den for litt tortur ved å dusje noen kalde sprut med DW40 i tryne, satt det inn igjen og det virker topp - hver gang.
Trussel - den beste måten så mange ganger på disse bilene våre.
Spørsmålet er vel hvor lenge den hører på meg så bør vel kanskje ha en erstatter liggende i hylla......
HVA SLAGS SERVOSTYRING OLJE SKAL JEG BRUKE???? så at peilepinnen står på veldig lavt - på min 9-3 fra 1998 var det visstnok kjempeviktig å kjøpe riktig olje, hvor viktig er det på denne tror dere? noen tips?
Ellers så har verdens beste Saab begynt å bli litt rar, turtallet synker mange ganger ned på nesten stoppe tall, dvs 500 osv.... fuska et par ganger igår også, men aldri stoppet. Merker det godt når man kjører i 1 eller 2 gir og slipper gassen, føles som den hugger - dvs drar altfor fort ned på for lavt turtall......
Hva kan dette være? tenker jo tenning med en gang, men dette er kanskje noe alle med 2.1 liter 900 hår opplevd..... så slipper jeg å feilsøke igjen:)
tips noen??
Trussel - den beste måten så mange ganger på disse bilene våre.
Spørsmålet er vel hvor lenge den hører på meg så bør vel kanskje ha en erstatter liggende i hylla......
HVA SLAGS SERVOSTYRING OLJE SKAL JEG BRUKE???? så at peilepinnen står på veldig lavt - på min 9-3 fra 1998 var det visstnok kjempeviktig å kjøpe riktig olje, hvor viktig er det på denne tror dere? noen tips?
Ellers så har verdens beste Saab begynt å bli litt rar, turtallet synker mange ganger ned på nesten stoppe tall, dvs 500 osv.... fuska et par ganger igår også, men aldri stoppet. Merker det godt når man kjører i 1 eller 2 gir og slipper gassen, føles som den hugger - dvs drar altfor fort ned på for lavt turtall......
Hva kan dette være? tenker jo tenning med en gang, men dette er kanskje noe alle med 2.1 liter 900 hår opplevd..... så slipper jeg å feilsøke igjen:)
tips noen??
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Re: Verdens beste Saab - Cab
I forhold til servostyringsolje, har jeg det fra ganske så sikre kilder at det må være den blanke servo-oljen fra Saab.
Ellers, bra jobbe ang lys jobben.
Må prøve samme løsning selv også [WINKING FACE]
Ellers, bra jobbe ang lys jobben.
Må prøve samme løsning selv også [WINKING FACE]
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Verdens beste Saab - Cab
Christian Grant wrote:I forhold til servostyringsolje, har jeg det fra ganske så sikre kilder at det må være den blanke servo-oljen fra Saab.
Ellers, bra jobbe ang lys jobben.
Må prøve samme løsning selv også [WINKING FACE]
Hallois, ja mulig jeg må finne igjen den GM flaska jeg engang kjøpte da man enda fant saab deler.......
Kan absolutt anbefale den fremgangsmåten jeg valgte på lyset, absolutt det rimeligste alternativet - ellers så ser jeg Skruvat.no selger releet - om jeg ikke husker feil ( 2 glass rødvin hukommelse) så kostet den rundt 6-7-8 hundrekroner ish:)
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Verdens beste Saab - Cab
Dersom ikke annet nytter bruk vold! - eller i dette tilfellet trusler
Har du nummeret på releet så kan jeg se etter i min store eske med diverse releer.
Jeg bruker kun den servo-oljen som Saab solgte. Er vel blank ja . En del biler bruker automatolje, men ble sterkt frarådet det av Saab.
Har du nummeret på releet så kan jeg se etter i min store eske med diverse releer.
Jeg bruker kun den servo-oljen som Saab solgte. Er vel blank ja . En del biler bruker automatolje, men ble sterkt frarådet det av Saab.
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Verdens beste Saab - Cab
Se gjerne igjennom esken neste gang du får tid Morten, selv om jeg var rimelig skummel mot releet kommer den og går akkurat som den vil. Vil ikke kjøpe ny - myyye bedre med brukt og billiger...(håper jeg da )Morten S. wrote:Dersom ikke annet nytter bruk vold! - eller i dette tilfellet trusler
Har du nummeret på releet så kan jeg se etter i min store eske med diverse releer.
Jeg bruker kun den servo-oljen som Saab solgte. Er vel blank ja . En del biler bruker automatolje, men ble sterkt frarådet det av Saab.
Så tok verdens raskeste høst service på bilen, Oljeskift, oljefilter, luftfilter, plugger, rotor og rotorlokk! og alt på nøyaktig 30 minutter!!!! Uten å stresse. Det beste med hele operasjonen var at jeg merke null og niks bedring. Men det er jo sikkert godt. Har bestemt å skifte olje pr. 8000 - har vært sløv på mange biler, er alt for vant med totaktere.....
Fikk tips av min motormann at benisnfilterne på disse kan fort være synderen på mye tøys, så bensinfilter er innskjøpt - skal byttes rimelig fort kjenner jeg på meg.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest