Satt foran pc´n og "vindusshoppet" saab på forskjellige nettsider, så dukket jo denne bilen her opp da ( billigste selvfølgelig) på saabsonett.org.
Så jo fin ut på avstand, med "minor rust issues" iflg teksta. Jeg tente på 3 av 4 plugger og tok kontakt med selger både pr. mail og tlf. Fikk dermed oversendt ytterligere bilder. Ser jo det i etterkant at han valgte kameravinkelen med omhu, da det ikke var bilder av kanalene under bilen..
Etter å ha grublet vel og lenge 2 dager, så var tiden inne for å sjekke transport over dammen.
Selger kunne være behjelpelig med frakt til østkysten ( hadde egen avtale med transportfirma), men da måtte jeg ordne resten. Landet da på Jetcarrier.com, som virket til å ha orden i systemet.
Neste trinn var å bekrefte kjøp til bilselger pr. mail, fikk dermed tilsendt kontonummer ++ for overføring av penger. Det jeg mottok var det ingen i banken som skjønte, så det ble litt korrespondanse frem og tilbake, men det ordna seg tilslutt. Sendte også bekreftelse til jetcarrier slik at de var underrettet om kjøpet.
Selger sendte meg pr. post "Bill of title", som jeg underskrev og returnerte. Dette måtte ha min underskrift pga. eksport. Skannet dette også og sendte en kopi til Jetcarrier til informasjon.
Det var vel også slik at havnevesenet i USA skulle ha gebyr for at den skulle stå på havna der og ikke var kjørbar. Dette kom som en "hasteordre", men det ordna seg også.
Da var det bare og lene seg tilbake og følge med på båten på internett. ( Hadde fått opplyst båtnavnet og ETA av jetcarrier ).
Båten losset sonetten i Bremerhaven, hvor den ble plukket opp av en mindre båt med kurs for Drammen. Hele denne båtrasnporten synes jeg tok laaang tid
Desto større var gleden da jeg og sønnen skulle reise og hente den i Drammen
Bilder fra Minnesota:
Det er vist noen som har forsøkt nødhjelp tidligere også..
Minimalistisk ?
Ikke mer rust enn dette ??
Skal bli interessant å sjekke statusen på V4´n..
Klargjort for båt-tur over dammen:
Jeg spurte selger om han ville sende meg bilder når den ble satt på bilfrakteren, og det går vist med makt ser det ut som.
I ettertid er jeg forundra på at det gikk bra..
Der satt´n:
På tur fra Minnesota:
Båten fra USA:
Neste gang blir det blider og tekst fra selve demonteringen
Har en bråte med andre bilder også, men må jo bare velge ut noen
SAAB Sonett 1972, total makeover
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: SAAB Sonett 1972, total makeover
Herlig! Skal bli spennende å følge denne!
Artige biler fra USA. Biltransporteren så var i ett herlig patinert skikk den også.
Har du 93n fremdeles?
Artige biler fra USA. Biltransporteren så var i ett herlig patinert skikk den også.
Har du 93n fremdeles?
Last edited by Morten S. on 28 Aug 2014, 06:15, edited 1 time in total.
-
- Posts: 54
- Joined: 16 Nov 2012, 20:19
- Contact:
Re: SAAB Sonett 1972, total makeover
Jepp, den står på hjultralle nedpakka i en låve, og venter på "bedre tider". var egentlig kommet langt på sveisinga der også, før jeg foretok impulskjøpet av sonetten ( kjøpte meg mer arbeid)
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Re: SAAB Sonett 1972, total makeover
Så kjekt med andre Sonett historier og med mange bilder også.
Helt sikker lit å lære her etter hvert.
Det mer blest om Sonettene dess bedre.
Helt sikker lit å lære her etter hvert.
Det mer blest om Sonettene dess bedre.
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
-
- Posts: 54
- Joined: 16 Nov 2012, 20:19
- Contact:
Re: SAAB Sonett 1972, total makeover
Del 2: turen fra Drammen til Lillehammer..
Måtte først innom Tollkontoret og betale moms på hele kalaset. Fikk deretter med meg nye papirer som skulle vises i vaktbua på selve havneområdet. Der var det å skrive seg inn med fullt navn og nummer..
Legger inn noen ekstra bilder av andre biler som var flotte og se på også
her står de på rekke og rad..
Montro om man skulle bytte sonetten i denne..?
på førersetet her lå start-instruksjoner for kaldt og varmt vær var artig å lese.
Da var det bare å dra bilen fra flaket og stroppe fast bilen på hengeren, og pelle seg avgårde nordover..
Take-off:
Stopp på Nebbenes for mat og drikke. Co-piloten var enig
Framme hjemme, parkert ved garasja i påvente av total demontering..
Neste innlegg vil handle om selve demonteringen, bilder av motor, under bilen, bagasjerommet mm. Kapping av bagasjerommet, sammensveisingen ++... tips og triks mottas
Måtte først innom Tollkontoret og betale moms på hele kalaset. Fikk deretter med meg nye papirer som skulle vises i vaktbua på selve havneområdet. Der var det å skrive seg inn med fullt navn og nummer..
Legger inn noen ekstra bilder av andre biler som var flotte og se på også
her står de på rekke og rad..
Montro om man skulle bytte sonetten i denne..?
på førersetet her lå start-instruksjoner for kaldt og varmt vær var artig å lese.
Da var det bare å dra bilen fra flaket og stroppe fast bilen på hengeren, og pelle seg avgårde nordover..
Take-off:
Stopp på Nebbenes for mat og drikke. Co-piloten var enig
Framme hjemme, parkert ved garasja i påvente av total demontering..
Neste innlegg vil handle om selve demonteringen, bilder av motor, under bilen, bagasjerommet mm. Kapping av bagasjerommet, sammensveisingen ++... tips og triks mottas
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: SAAB Sonett 1972, total makeover
Gratulerer med ny bil!
Vi kunne vel alle tenkt oss en Sonett!
Vi kunne vel alle tenkt oss en Sonett!
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: SAAB Sonett 1972, total makeover
Gratulerer med flott bil, Olewa
Skal bli artig å følge denne tråden fremover..!
Får mer og mer sans for Sonett... men har vist nok annet å pusle med en stund fremover... hehe !
Skal bli artig å følge denne tråden fremover..!
Får mer og mer sans for Sonett... men har vist nok annet å pusle med en stund fremover... hehe !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
-
- Posts: 54
- Joined: 16 Nov 2012, 20:19
- Contact:
Re: SAAB Sonett 1972, total makeover
Takk for tilbakemeldinger, skal stappe inn maaange flere bilder i kveld ( hvis jeg rekker ).
Akkurat nå så jobber jeg med å sveise sammen igjen høyre kanalen, mye leamikk og vinkler som skal passe sammen. Det samme gjelder høyre bakskjerm.. Flott hjelpemiddel å bruke laservater ( på flatt gulv ) har jeg funnet ut.
Tore T: ja jeg ser at du har skaffet deg arbeid du også, mye bra potensiale der iflg. tråden din
jeg pønsker litt ang. modifisering av motoren, og da lurer jeg på hva folket synes om følgende:
1) Simons eksosoanlegg.
2) Prøve å få kaldere innsugsluft er vistnok bra for "pustinga"
3) Bore opp sylindervolumet
4) EL- vifte
5) Elektrisk tenning
6) innsprøytning ?? Mulig jeg er toootaaalt ute på vidda da. Leste litt om det på nettet i går, og det var vistnok mulig, men koster sikkert kilovis med $$$.. alternativet er vel å se litt nærmere på forgasseren.-
Tips mottas uansett med stor takk !!
Akkurat nå så jobber jeg med å sveise sammen igjen høyre kanalen, mye leamikk og vinkler som skal passe sammen. Det samme gjelder høyre bakskjerm.. Flott hjelpemiddel å bruke laservater ( på flatt gulv ) har jeg funnet ut.
Tore T: ja jeg ser at du har skaffet deg arbeid du også, mye bra potensiale der iflg. tråden din
jeg pønsker litt ang. modifisering av motoren, og da lurer jeg på hva folket synes om følgende:
1) Simons eksosoanlegg.
2) Prøve å få kaldere innsugsluft er vistnok bra for "pustinga"
3) Bore opp sylindervolumet
4) EL- vifte
5) Elektrisk tenning
6) innsprøytning ?? Mulig jeg er toootaaalt ute på vidda da. Leste litt om det på nettet i går, og det var vistnok mulig, men koster sikkert kilovis med $$$.. alternativet er vel å se litt nærmere på forgasseren.-
Tips mottas uansett med stor takk !!
-
- Posts: 54
- Joined: 16 Nov 2012, 20:19
- Contact:
Re: SAAB Sonett 1972, total makeover
Del 3: Tid for demontering .
Panseret var løst, så det var enkelt å plukke av, først da fikk jeg oversikt hvordan det stod til i maskineriet.
Er en del overfalterust på gulvet, men det tror jeg skal være lett og få sandblåst bort.
Da var det tid for å ribbe innvendig også, hjelper ikke særlig med bare "mild vask" her inne..
Dårlig mobilbilde..
Tror det gjør seg med et nytt gulv her ja:
Vi rensker videre..
Hmmm, her lukter det arbeid ja..
Skulle prøve om dette var en grei måte å få ut motoren på, men min anbefaling er: kjøp jekk som er beregnet på uttak av motorer. Dette var egentlig bortkastet prøving og feiling
Etter en god stund var det tid for å ta en helsesjekk av "pasienten"
Etter MYE arbeid med demonteringen, så fikk jeg satt den på provisorisk ramme enn så lenge..
Laget meg en mer solid ramme på hjul etterpå. Er fryktelig kurant å dra bilen ut og inn av garasjen på den måten.
Fler bilder kommer i morgen ( trur eg )
Panseret var løst, så det var enkelt å plukke av, først da fikk jeg oversikt hvordan det stod til i maskineriet.
Er en del overfalterust på gulvet, men det tror jeg skal være lett og få sandblåst bort.
Da var det tid for å ribbe innvendig også, hjelper ikke særlig med bare "mild vask" her inne..
Dårlig mobilbilde..
Tror det gjør seg med et nytt gulv her ja:
Vi rensker videre..
Hmmm, her lukter det arbeid ja..
Skulle prøve om dette var en grei måte å få ut motoren på, men min anbefaling er: kjøp jekk som er beregnet på uttak av motorer. Dette var egentlig bortkastet prøving og feiling
Etter en god stund var det tid for å ta en helsesjekk av "pasienten"
Etter MYE arbeid med demonteringen, så fikk jeg satt den på provisorisk ramme enn så lenge..
Laget meg en mer solid ramme på hjul etterpå. Er fryktelig kurant å dra bilen ut og inn av garasjen på den måten.
Fler bilder kommer i morgen ( trur eg )
-
- Posts: 45
- Joined: 05 Jul 2013, 22:35
- Contact:
Re: SAAB Sonett 1972, total makeover
Hvis du ikke kan få tak i noe mer tilpassende som twin pipe eksos (og det er ikke enkelt) er Simons brukbart som utgangspunkt, bortsett fra første delen som skrues til motoren. Er flytteteknisk total håpløst og jeg tror ikke det kommer til å passe; motoren ligger i en Sonett lavere enn i en 95/96.Olewa wrote:1) Simons eksosoanlegg.
Ja, men er ikke første prioritet. Saab selv var ikke særlig opptatt av dette med rallybilene.Olewa wrote:2) Prøve å få kaldere innsugsluft er vistnok bra for "pustinga"
Alltid artig hvis du har nok NOKNOKNOK. Som alternativ kan du prøve å få tak i standard diameter normal kompression stempler. Jeg har ingen aning hva oppboring koster, er det noen som vet?Olewa wrote:3) Bore opp sylindervolumet
Har du en radiator som funker bra er dette ikke en absolut må ha. Best å få radiatoren overhalt med kjøleblokk til en 99 Turbo; har funket i min Sonett i over 10 år.Olewa wrote:4) EL- vifte
Pertronix, Accuspark, Powerspark, uansett hva de kalles i dag, de er stor forbedring over kontakter. Jeg har kjørt med Pertronix i over 10 år og særlig kaldstart fikk en dramatisk forbedring. Ønsker du en kvantumhopp som går en god del over kontakterstattere da kan jeg anbefalle Megajolt:Olewa wrote:5) Elektrisk tenning
http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... ic_id=3795
http://www.autosportlabs.org/viewtopic.php?t=3798
http://www.autosportlabs.org/viewtopic.php?t=4143
Ta gjerne også en titt på denne tråden:
http://www.autosportlabs.org/viewtopic.php?t=4015
Ekstra fordel med Megajolt er at det er mulig å styre en elektrisk vifte; slipper man bry over å få installert en temperatursensor. Det er mulig å bruke sensoren som sitter standard i manifolden. Det er også mulig å justere fortenning med noen grader mere eller mindre, avhengig av motortemperatur. Alternativ for Megajolt er Nodiz, men koster mer.
Tror nok den rimmeligste programmerbare innsprøytningsjernen er Megasquirt, men så trenger du i tillegg tilpassende hardware. Eller få tak i en komplett instalasjon fra en motor med samme kubik. Som alternativ på gammeldags side er en mekanisk Bosch innsprøytning fra en 99 EMS kandidat for ombygging. Jeg vet hva jeg skulle velge .Olewa wrote:6) innsprøytning ?? Mulig jeg er toootaaalt ute på vidda da. Leste litt om det på nettet i går, og det var vistnok mulig, men koster sikkert kilovis med $$$.. alternativet er vel å se litt nærmere på forgasseren.-
Har bilen en gammel FoMoCo eller Solex forgasser er det bare en ting å gjøre: kast den, få tak i en toports manifold og monter en Weber 32/36 DGV eller DCD.
Så monterer du Weber DGV, Megajolt og en skikkelig eksos og plutselig har du en Sonett med en motor som går som . Annen kamaksel vil gjøre ting enda bedre (kan ikke snakke med erfaring, har ikke kommet så langt); tror at i tregostmaksfart Norge en 7.2 vil holde.
Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest