Turbo 006 Replikaprosjekt "Turbo 66"

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Turbo 006 Replikaprosjekt "Turbo 66"

Postby Jokke900 » 09 Jul 2014, 11:49

Ok, så her kommer et langtidsprosjekt som det ikke er sikkert jeg klarer å la være langtidsprosjekt.

Har lenge gått med ønske om å få kloa i en Turbo 006. Det er jo lettere sagt enn gjort, spesielt når pris er et tema. Så jeg har fundert en god stund nå på om det ikke hadde vært like morsomt å bare gjøre det selv? Ikke helt bestemt meg for hvordan eller noe som helst, men når naboen i går plutselig fant det for godt å begynne et prosjekt med drifte-trike med motor så begynnte ting å løsne.. kanskje..

Han skal hente en gokart i dag. Der trenger han bare bakaksling og motor og resten kan jeg få. Fint utgangspunkt tenker jeg. Å finne en motor å kline inn med slurreclutch osv etterhvert er jo ikke verdens største problem.

Faren hans har også et sveiseapparat til overs så vi tenkte kanskje å spleise på apparatet. Vi har mer eller mindre felles garasje og er rimelig bil/prosjektorienterte begge to så det kan jo bli gull.

Planen er iallefall å få bygd ei ramme og understell, med styringa på rett side og kanskje plass til en liten på sida. Eller, ikke kanskje, men det skal være toseter. Når jeg er ferdig med det og har en kjørbar sak så tror jeg det beste er å bygge resten i glassfiber som jeg kan skru fast over. Samme løsning som på originalen med sjalusi som bakluke over motor. Gjerne med lufting. Potta tipper jeg skal kunne plasseres på rett plass også.

Tvisten min, utover at jeg bygger selv i utgangspunktet, blir at jeg lager det som en miniversjon av min egen 99T. Så da blir det vel en Turbo 66 :mrgreen:

Prosjektet blir nok ikke prioritert og kommer ikke til å bli veldig mye oppdateringer her nødvendigvis, men det får bli som det blir. Hvis noen har forslag, tips eller innspill så kom gjerne med det! Aldri gjort noe sånt før, så det kan jo bli spennende nok!

Jeg tenker jo da i mitt stille sinn at den må få både lykter, ekstralys og eksos på rett plass.. USA front selvfølgelig.. Utfordring? Ja..
Men blir det kult og verdt å dra med seg på treff? Hell yeah!!! Relativt høy WAF også ettersom ungene kommer til å digge den!
(WAF - Wife Acceptance Factor)


Altså, for dem som eventuellt ikke skulle vite hva jeg snakker om;
En hjemmelaga versjon av denne. Bare som kopi av min 99T og ikke en og900..
Image

Sånn.. nå skal jeg ut i varmen igjen! :mrgreen:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Turbo 006 Replikaprosjekt "Turbo 66"

Postby 96GT » 09 Jul 2014, 13:34

WTF! Her var det ett kult prosjekt med mange spennende løsninger... håper du holder oss "litt" oppdatert...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Turbo 006 Replikaprosjekt "Turbo 66"

Postby Stein Are » 09 Jul 2014, 18:19

Fint å pusle med på vinteren, men bli ferdig med 96en først da ;)
Blir arti å se hvordan du løser det.
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Turbo 006 Replikaprosjekt "Turbo 66"

Postby Jokke900 » 09 Jul 2014, 23:53

96GT wrote:WTF! Her var det ett kult prosjekt med mange spennende løsninger... håper du holder oss "litt" oppdatert...
Skal nok klare å holde dere oppdatert etterhvert, men ikke regn med stormende fremgang!
..mulig det blir større enn jeg tenker når jeg først kommer igang men..
Stein Are wrote:Fint å pusle med på vinteren, men bli ferdig med 96en først da ;)
Blir arti å se hvordan du løser det.
96an er nok prioritert over dette. Eneste jeg har tenkt i forhold til perspektiv på dette er å få det til før ungene blir "for" gamle for sånt. Hvis de blir det i det hele tatt da.. Kan jo være en eller begge blir litt glad i motor osv :lol:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest