96 V4 fra 1967

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby Morten S. » 18 Mar 2014, 20:13

Det er som regel mekanismen som låser det taggete hjulet på låskassen som er synderen.
Oftest lettest å prøve å få tak i et bedre brukt eller nytt.
Så til ett spørsmål; Hvordan justerer man dørene? Førerdøra må nesten SPARKES igjen! Så inntil videre bruker jeg passasjerdøra. Ikke praktisk!
Vedrørende dørlist så har jeg noen brukte som er hele,men litt flekkete.
Alternativt kan du bruke de nyere som er i hel gummi. De fåes som metervare på f.eks Bilxtra. Jeg har også ett sett fra Saab 9000 liggende som også kan brukes.

Image

Image

PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby PetterSandvik » 18 Mar 2014, 21:34

Takker for tips. Fins det noen der ute som har noe slikt liggende som fungerer? Om jeg forstod riktig må jeg bytte det som er inne i døra, Finner ingen slike tilgjengelig på noe deleside jeg klarer å spore opp, eller hos Bildelsbasen. Jeg er dessverre litt ny, og mange dumme spørsmål!
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby Henning » 18 Mar 2014, 21:44

Mener du det er pakninga som gjør at døra sitter fast??? Annerledes vinkling.... Prøv å justere hengslene først...... Eller er det noe jeg misforstod?? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby PetterSandvik » 18 Mar 2014, 21:49

Litt usikker på hva Morten mente, men er snakk om låsefunksjonen på dørhåndak/mottaker som sitter i karrorseriet som ikke er helt enige om når døra skal være i lås
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby Henning » 18 Mar 2014, 21:56

Kan justere både mothaken til låsen og hengslene, skal ikke være vanskelig å se hvordan. Prøv deg frem, kan ikke bli værre:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby Twangyman » 18 Mar 2014, 22:02

Har 67 v4 sjøl. Måtte bytte sjølve låsemekanismen i døra før det vart bra. Den var sliten og hadde blitt smidd litt skeiv i løpet av åra. Fekk tak i ein brukt som funka bra.

PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby PetterSandvik » 20 Mar 2014, 09:44

Må se litt nærmere på det, første snøen i år, og med rundt -11 på gradestokken er ikke "storverkstedet" noe særlig i bruk.

Skal forsøke å smøre i første omgang, kan vel hende det hjelper.

Sliter også en del med å ta løst etter start (kaldstart), virker som den er ømfindtlig for kulde? Er manuell chock på den. Må vente til den er blitt litt varm (5-6 min) ellers kveler den bare, og kveler også gjerne når den ikke er innkobla.

Har tenkt ut noe nytt nå vedrørende lakkrusten, polere bilen, der det er rust igjen, bruke rusteter, så klarlakke?

Under tenker jeg børste og noe stoff på. Litt usikker på om jeg velger FluidFilm eller Valvoline Tectyl. Hva er å anbefale for en slik gammelsaab?
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby Morten S. » 20 Mar 2014, 15:00

Henning, fram til 1967 er låskassen helt annerdeles enn på din V4. Likner mer på den du har på 93n
Henning wrote:Kan justere både mothaken til låsen og hengslene, skal ikke være vanskelig å se hvordan. Prøv deg frem, kan ikke bli værre:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby PetterSandvik » 20 Mar 2014, 16:45

Morten S. wrote:Henning, fram til 1967 er låskassen helt annerdeles enn på din V4. Likner mer på den du har på 93n
Henning wrote:Kan justere både mothaken til låsen og hengslene, skal ikke være vanskelig å se hvordan. Prøv deg frem, kan ikke bli værre:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skal se om jeg klarer å få tak i nytt eller brukt. I og med at du nevner tannhjulet, vil jeg tro at det er det som ikke "låser" kjapt nok, og ruller litt dårlig
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby Twangyman » 20 Mar 2014, 19:04

Problemet er ofte at tennene på tannhjulet blir slite


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest