Page 10 of 14

Re: 1979 99 turbo

Posted: 30 Aug 2014, 09:25
by targus200
Jensabo wrote:Dette ser strålende ut :D

Byttet du pakningene i oljepumpen (o-ring og den harde ringen)? Hvor fikk du evt tak i disse?

Et spm til, kan du se hva som er Bosch nr på styretrykksventilen din. Min har nr Bosch 04381400020, men mistenker at det skal være Bosch 0438140051. Mulig det er grunnen til litt startproblemer ;)

Jensabo
I VHB min så står det: Styrtryckventil
Bosch nr 0 438 140
Turbo 1977-79 ...051 ersatt av ...020
Turbo 1980 ...070 ersatt av ...020

Johnny
Hvor høy temperatur tåler manifold malingen og hvilket merke er det? Keep up the god work :D

Re: 1979 99 turbo

Posted: 30 Aug 2014, 19:03
by Johnny Tveiterås
Manifold malingen er Bill Hirsch, kjøpt hos gasolin.no
Husker ikke helt temperaturen i farten men jeg har aldri sett noen med høyere temp..
Jeg penslet to tynne strøk og lot dette tørke 24t før jeg herdet lakken i steikeovnen.

Re: 1979 99 turbo

Posted: 02 Sep 2014, 09:32
by Jensabo
targus200 wrote:
Jensabo wrote:Dette ser strålende ut :D

Byttet du pakningene i oljepumpen (o-ring og den harde ringen)? Hvor fikk du evt tak i disse?

Et spm til, kan du se hva som er Bosch nr på styretrykksventilen din. Min har nr Bosch 04381400020, men mistenker at det skal være Bosch 0438140051. Mulig det er grunnen til litt startproblemer ;)

Jensabo
I VHB min så står det: Styrtryckventil
Bosch nr 0 438 140
Turbo 1977-79 ...051 ersatt av ...020
Turbo 1980 ...070 ersatt av ...020

Johnny
Hvor høy temperatur tåler manifold malingen og hvilket merke er det? Keep up the god work :D
OK, da skjønner jeg Targus, så i boken at det skulle være 051 men siden den er erstattet av 020 så er den riktig. Overhalte den og nå går den bedre :-)
Nå blir det slutt på spamminag av tråden din Johnny, får heller lage min egen om det ikke blir for mye sorte 99 turboer her da :)

Re: 1979 99 turbo

Posted: 02 Sep 2014, 09:33
by Jokke900
Jensabo wrote:
targus200 wrote:
Jensabo wrote:Dette ser strålende ut :D

Byttet du pakningene i oljepumpen (o-ring og den harde ringen)? Hvor fikk du evt tak i disse?

Et spm til, kan du se hva som er Bosch nr på styretrykksventilen din. Min har nr Bosch 04381400020, men mistenker at det skal være Bosch 0438140051. Mulig det er grunnen til litt startproblemer ;)

Jensabo
I VHB min så står det: Styrtryckventil
Bosch nr 0 438 140
Turbo 1977-79 ...051 ersatt av ...020
Turbo 1980 ...070 ersatt av ...020

Johnny
Hvor høy temperatur tåler manifold malingen og hvilket merke er det? Keep up the god work :D
OK, da skjønner jeg Targus, så i boken at det skulle være 051 men siden den er erstattet av 020 så er den riktig. Overhalte den og nå går den bedre :-)
Nå blir det slutt på spamminag av tråden din Johnny, får heller lage min egen om det ikke blir for mye sorte 99 turboer her da :)
For mye sorte turboer? Neinei.. det blir aldri for mye av noe her inne spør du meg!! :mrgreen:

Re: 1979 99 turbo

Posted: 02 Sep 2014, 17:45
by Johnny Tveiterås
Har vel heller ikke vært noe spamming her :-)
Alle kommentarer og synspunkter er velkommen - det er en suveren måte å dele kunnskap og erfaringer på :-)

Re: 1979 99 turbo

Posted: 07 Oct 2014, 09:41
by Johnny Tveiterås
På tide med en oppdatering: tiden går stort sett med til sparkling og sliping, men det blir tid til litt annet mens sparkelen herder..

Overhaling av turbo: den var full i kokset olje og lagrene var utslitt:
Image Image Image Image

Også wastegaten fikk full gjennomgang. Her var ventilen så slitt at den måtte slipes på maskinverksted.
Image Image Image

Bensintanken har også fått et par strøk med epoxy og lakk:
Image

Kabelsettene er gjennomgått, og stive kabler er skiftet. Sikringsholderen er også skiftet, og alle kabelsko er rengjort og strammet.
Image Image

Re: 1979 99 turbo

Posted: 07 Oct 2014, 09:50
by Johnny Tveiterås
Forberedelsene til lakk føles som et evighetsarbeide:

Bart stål på nederste del av bilen:
Image

Krympet stål vha autogen, resultatet ble bedre men ikke perfekt.
Avsluttet med litt tinnsparkling - dette er IKKE enkelt..
Image

Grunnet med epoxy primer før sparkel påføres:
Image

..og så er det sparkel og sliping, sparkel og sliping, sp...
Image

Avslutter med epoxy filler og sliping, deretter mer epoxy filler i annen farge for å se evt. riper

Image

Det er fortsatt leeenge igjen til det sprøytes lakk ..

Re: 1979 99 turbo

Posted: 07 Oct 2014, 21:56
by Jensabo
Dette ser utrolig bra ut Johnny! Du overlater ingenting til tilfeldighetene ser jeg :D
Jeg gjorde samme overhalingen av min turbo og wastegate, den var ikke så kokset som din. Fikk mange advarsler mot å gjøre det pga balanseringen, men den funker bra den en del mil etterpå. Pass bare på at du ikke trykker til med en gang før du får sjekket turbotrykket. Det gjorde jeg og blåste toppakningen :o Trykket var for høyt selv om strammingen av ventilen sto på samme stillet som tidligere.

Re: 1979 99 turbo

Posted: 08 Oct 2014, 04:53
by kanonjon
Keep it up! Blir supert dette her! Digger at det er en ekstern wastegate-løsning på denne bilen :)

Re: 1979 99 turbo

Posted: 08 Oct 2014, 06:24
by Henning
Jensabo wrote:Dette ser utrolig bra ut Johnny! Du overlater ingenting til tilfeldighetene ser jeg :D
Jeg henger meg på her, morro og smittende å se å nydelig detaljert arbeid - utrolig spann på kunnskapenen dine, fra hellakkering til plukke turbo fra hverndre, liker det jeg ser:)

Har ikke fått med meg det tidligere, har du noe ml på når du skal kjøre bilen??