Lenge siden forrige update:
Har skiftet toppakning og nå er motoren tett
Fikk imidlertid problemer med girkassen - den hopper bare ut av revers. Dette var en kasse jeg hadde liggende og som ble satt inn i stedet for originalkassen som skal overhales. Jeg måtte derfor ta ut motor igjen og skifte girkasse enda en gang. Det er godt å ha stort delelager å plukke fra
Har også sveist noen sprekker i frontspoiler før den ble primet med plastprimer, sparklet og primet på nytt før lakkering:
Jeg fikk problemer med trekkraften i bilen når jeg skulle prøvekjøre - den hadde ikke trekkraft når tanken var lavere enn motoren. Etter MYE grubling og feilsøking fant jeg ut at bensinpumpen kun leverte 4 dl bensin på 30 sek, mens spec sier min 9 dl. Etter videre feilsøking fant jeg så at det var et spenningsfall på 5V bak til pumpen. Synderen viste seg å være korrosjon mellom kabel og kabelsko under pumpereléet. Skiftet kabel i elsentralen og satte inn et annet pumperelé og alt fungerer
(..så lenge det varer - har ikke kjørt mer enn noen få meter foreløpig..)
1979 99 turbo
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
På tide med litt interiørarbeid:
Først støydemping av gulv før nyrenset teppe ble lagt på plass. Jeg limte også 10mm støymatter under baksetet. Støydempingen foran er skum/gummi matter fra 900.
Deretter var det å skifte taktrekk. Dette har vært skiftet før, så det var lett å få av trekket men vanskelig å få bort alle limrestene.
Jeg brukte pussemaskiner og sandpapir for å få stammen så slett som mulig. Selv om det er skum bakside på taktrekket, er det viktig at underlaget er så slett og reint som mulig før limingen starter. Jeg brukte 3m74 spraylim til å feste taktrekket, og 3m77 for å lime rundt kanten av takluken (etter at innertaket er montert i bilen).
Så var det en runde med setene:
Baksetet er ganske bra, så her har jeg bare tatt en grundig rens før montering.
Forsetene hadde mistet fasongen i sitteputene, så her var det litt mer jobb: Framkanten på sitteputene var smuldret opp og revnet. Her fjernet jeg først den gamle strien som har lagt mellom puten og stolrammen. Deretter limte jeg sammen puten så godt som mulig før jeg limte inn ny skumplast der det var umulig å reparere. Til slutt limte jeg filt under hele bunnen for å beskytte puten så godt som mulig. På oversiden limte jeg 10 mm skumplast for å få litt mer "spenst" i setetrekket.
Jeg måtte også skifte en glidelås i én av seteryggene, og alle løpeganger som som det går streng gjennom ble skiftet.
På seteryggene limte jeg bare skumplast på sidene - dette ga setene den fineste fasongen..
Setetrekkene fikk seg en tur i vaskemaskinen - jeg tror ikke det har vært så skittent vann i maskinen før Alle flekker forsvant, og resultatet ble MYE bedre enn fryktet
FERDIG!
Det er fortsatt masse småplukk igjen, men jeg begynner å virkelig se frem til å få kjøre litt lenger enn bare på plenen
Først støydemping av gulv før nyrenset teppe ble lagt på plass. Jeg limte også 10mm støymatter under baksetet. Støydempingen foran er skum/gummi matter fra 900.
Deretter var det å skifte taktrekk. Dette har vært skiftet før, så det var lett å få av trekket men vanskelig å få bort alle limrestene.
Jeg brukte pussemaskiner og sandpapir for å få stammen så slett som mulig. Selv om det er skum bakside på taktrekket, er det viktig at underlaget er så slett og reint som mulig før limingen starter. Jeg brukte 3m74 spraylim til å feste taktrekket, og 3m77 for å lime rundt kanten av takluken (etter at innertaket er montert i bilen).
Så var det en runde med setene:
Baksetet er ganske bra, så her har jeg bare tatt en grundig rens før montering.
Forsetene hadde mistet fasongen i sitteputene, så her var det litt mer jobb: Framkanten på sitteputene var smuldret opp og revnet. Her fjernet jeg først den gamle strien som har lagt mellom puten og stolrammen. Deretter limte jeg sammen puten så godt som mulig før jeg limte inn ny skumplast der det var umulig å reparere. Til slutt limte jeg filt under hele bunnen for å beskytte puten så godt som mulig. På oversiden limte jeg 10 mm skumplast for å få litt mer "spenst" i setetrekket.
Jeg måtte også skifte en glidelås i én av seteryggene, og alle løpeganger som som det går streng gjennom ble skiftet.
På seteryggene limte jeg bare skumplast på sidene - dette ga setene den fineste fasongen..
Setetrekkene fikk seg en tur i vaskemaskinen - jeg tror ikke det har vært så skittent vann i maskinen før Alle flekker forsvant, og resultatet ble MYE bedre enn fryktet
FERDIG!
Det er fortsatt masse småplukk igjen, men jeg begynner å virkelig se frem til å få kjøre litt lenger enn bare på plenen
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
-
- Posts: 294
- Joined: 11 Oct 2012, 11:31
- Location: Sandnes
- Contact:
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
SYR du sjøl også! slenger meg på Eimund her - nydelig jobb!
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Hiver meg på heiaropene...Dette ser helt fantastisk ut !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Takker for hyggelige tilbakemeldinger
Nå er det bare småplukk som skal på plass:
Har montert pulverapparat, laget høyt plassert bremselys og pusset opp utvendige emblemer.
Har også hatt første skikkelig prøveturen, og alt ser så lang ut til å fungere bra. Jeg har ikke justert wastegate ventilen, så jeg har ikke merket noe til ketchup-effekten enda, men bilen går bra
Det er fortsatt mye småplukk som gjenstår, men det er veldig motiverende nå når første prøveturen var vellykket.
Nå er det bare småplukk som skal på plass:
Har montert pulverapparat, laget høyt plassert bremselys og pusset opp utvendige emblemer.
Har også hatt første skikkelig prøveturen, og alt ser så lang ut til å fungere bra. Jeg har ikke justert wastegate ventilen, så jeg har ikke merket noe til ketchup-effekten enda, men bilen går bra
Det er fortsatt mye småplukk som gjenstår, men det er veldig motiverende nå når første prøveturen var vellykket.
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest