Page 13 of 14

Re: 1979 99 turbo

Posted: 20 Jan 2015, 09:19
by kanonjon
Godt jobba! :shock: 8-)

Re: 1979 99 turbo

Posted: 20 Jan 2015, 11:18
by Sigge
Ser knallflott ut :)

Kom forresten over dette, noe for deg?
Jeg skal till Vänersborg om ikke så lenge for å hente motor til min og900 og kan kansje ta det med hvis det er interesse for det...

http://www.blocket.se/alvsborg/SAAB_99_ ... m?ca=3&w=3

Re: 1979 99 turbo

Posted: 21 Jan 2015, 13:57
by Johnny Tveiterås
sigge wrote:Ser knallflott ut :)

Kom forresten over dette, noe for deg?
Jeg skal till Vänersborg om ikke så lenge for å hente motor til min og900 og kan kansje ta det med hvis det er interesse for det...

http://www.blocket.se/alvsborg/SAAB_99_ ... m?ca=3&w=3
Takker for tipset :D
Jeg har allerede et slikt sett liggende.. :)

Re: 1979 99 turbo

Posted: 17 Feb 2015, 14:59
by Johnny Tveiterås
Da er motoren på plass i bilen :D
Image Image Image
Ny clutch og slavesylinder er også på plass. Ny oljekjøler og slanger er også montert. Det var vanskelig å få rette koblinger på slangene, så noe av de gamle måtte brukes på nytt.
Det ble litt stress med å få start på den: kjørte den først kun på startmotor til oljetrykket var på plass. Deretter var det å prøve starte, men den døde med én gang.
Etter mye feilsøking ble den nye bensinpumpen skiftet og deretter ble feilen lokalisert til systemtrykkventilen: denne var grodd fast slik at det ikke gikk retur til tanken.. (regner med dette drepte bensinpumpen :? :-( )

Så snart jeg hadde fylt vann på kjølesystemet begynte det å lekke i toppakningen på eksossiden. Toppakningen er ny, og toppen er planet og dratt med 95Nm. Kompresjonen er målt og er ok. Når jeg startet motoren begynte den også å lekke vann på innsugssiden av toppakningen. Jeg skjønner ikke hva som er årsaken her - gode forslag mottas med takk ;)

Image
Har nå demontert toppen uten å finne noe feil; det er tydelig at det lekker fra kjølevannskanalene og ut av toppakningen.
Skal jeg bare montere ny pakning eller skal jeg i tillegg legge på f.eks Hylomar rundt kjølekanalene?

Re: 1979 99 turbo

Posted: 17 Feb 2015, 20:10
by super'n
Jeg kjenner svært lite til disse motorener så jeg uttaler meg på generell basis. Du har ikke "bånna" boltene? Og hvilken kvalitet er det på pakningen din.
Kan fortelle en historie fra da.jeg var "fattig lærling". Hadde en gammal Volvo med b20 og gåen topp. Plana toppen og kjøpt pakning på en svensk billig kjede. Og ut pipla det kjølevæske. Tok av igjen, klaga på jobben til han som plana den. Han mente jeg bånna boltene. La på ny pakningen og skiver på boltene. Igjen lakk det. Opp med toppen for tredje gang. Kjøpte pakning av anerkjent merke. Kosta faktisk 3kr mindre enn hos svensk billig kjede... Og tett ble den.

Re: 1979 99 turbo

Posted: 18 Feb 2015, 09:44
by Johnny Tveiterås
super'n wrote:Jeg kjenner svært lite til disse motorener så jeg uttaler meg på generell basis. Du har ikke "bånna" boltene? Og hvilken kvalitet er det på pakningen din.
Kan fortelle en historie fra da.jeg var "fattig lærling". Hadde en gammal Volvo med b20 og gåen topp. Plana toppen og kjøpt pakning på en svensk billig kjede. Og ut pipla det kjølevæske. Tok av igjen, klaga på jobben til han som plana den. Han mente jeg bånna boltene. La på ny pakningen og skiver på boltene. Igjen lakk det. Opp med toppen for tredje gang. Kjøpte pakning av anerkjent merke. Kosta faktisk 3kr mindre enn hos svensk billig kjede... Og tett ble den.
Ja, jeg mistenker at pakningen er dårlig, jeg har hatt den liggende i mange år og husker ikke hvor jeg kjøpte den. Boltene "bånner" ikke, men de er jo brukte.
Siden de ikke er dratt med grader i tillegg til moment vil jeg tro de er ok. Jeg gjør et nytt forsøk med en annen pakning og krysser fingrene..

Re: 1979 99 turbo

Posted: 18 Feb 2015, 13:17
by Sigge
Deretter var det å prøve starte, men den døde med én gang.
Etter mye feilsøking ble den nye bensinpumpen skiftet og deretter ble feilen lokalisert til systemtrykkventilen: denne var grodd fast slik at det ikke gikk retur til tanken.. (regner med dette drepte bensinpumpen )
Driver med samme typen feilsøking på min 900. Har misstanke om at det er bensinpumpa som er synderen.

Re: 1979 99 turbo

Posted: 19 Feb 2015, 10:42
by Johnny Tveiterås
Sigge wrote:
Driver med samme typen feilsøking på min 900. Har misstanke om at det er bensinpumpa som er synderen.
Det enkleste er å måle bensinmengden via returslangen til tanken for å se om bensinpumpen leverer det den skal. Den nye pumpen min klarte imidlertid ikke å levere ut noe som helst - den virket i 2-3 min og deretter hørte jeg den bygget opp trykk inni seg selv før den stoppet. Jeg har ikke sett mer på den, men det ligger en tilbakeslagsventil i utløpet på den som skal være med på opprettholde trykket i systemet etter at pumpen er stoppet. Pumpen på 900 er annerledes, men det er mulig det er tilbakeslagsventil i den også ?

Re: 1979 99 turbo

Posted: 19 Feb 2015, 10:59
by Anders_O
Angående lekk toppakning, så har jeg vært borti akkurat det samme på en Volvo B20.
Prøvde først å rense gjenger, ha olje på boltene, og ikke minst være sikker på at de ikke bånner. Dette hjalp ikke for meg. Synderen viste seg (etter timesvis med feilsøking) å være defekt momentnøkkel! Den var tilsynelatende helt i orden, og klikket og greier, men på alt for lavt moment....

Re: 1979 99 turbo

Posted: 20 Feb 2015, 08:14
by super'n
Anders_O wrote:Angående lekk toppakning, så har jeg vært borti akkurat det samme på en Volvo B20.
Prøvde først å rense gjenger, ha olje på boltene, og ikke minst være sikker på at de ikke bånner. Dette hjalp ikke for meg. Synderen viste seg (etter timesvis med feilsøking) å være defekt momentnøkkel! Den var tilsynelatende helt i orden, og klikket og greier, men på alt for lavt moment....
Hvis en momentnøkkel blir liggende oppspendt på moment skjer det du beskriver. Viktig å slakke den helt opp etter bruk. Er så heldig at jeg får kalibrert momentnøkkelene mine gjennom jobben annethvert år..