Page 11 of 14

Re: 1979 99 turbo

Posted: 08 Oct 2014, 07:58
by Johnny Tveiterås
Jensabo wrote:Dette ser utrolig bra ut Johnny! Du overlater ingenting til tilfeldighetene ser jeg :D
Jeg gjorde samme overhalingen av min turbo og wastegate, den var ikke så kokset som din. Fikk mange advarsler mot å gjøre det pga balanseringen, men den funker bra den en del mil etterpå. Pass bare på at du ikke trykker til med en gang før du får sjekket turbotrykket. Det gjorde jeg og blåste toppakningen :o Trykket var for høyt selv om strammingen av ventilen sto på samme stillet som tidligere.
Ja, balanseringen er viktig i turboen, men så lenge akslingen og skovlene ikke endres håper jeg dette går bra.
(Jeg tror det er større ubalanse når lagrene er så slitt at akslingen kan bevege seg både aksialt og radialt..)
Jeg har stilt fjæren på wastegaten på 18mm slik som det er anbefalt i verkstedshåndboken. Når jeg demonterte den sto den på ca. 16,5mm.
Jeg skal måle og justere dette før jeg trykker gassen i bånn :-)

Re: 1979 99 turbo

Posted: 08 Oct 2014, 08:10
by Johnny Tveiterås
Henning wrote:
Jensabo wrote:Dette ser utrolig bra ut Johnny! Du overlater ingenting til tilfeldighetene ser jeg :D
Jeg henger meg på her, morro og smittende å se å nydelig detaljert arbeid - utrolig spann på kunnskapenen dine, fra hellakkering til plukke turbo fra hverndre, liker det jeg ser:)

Har ikke fått med meg det tidligere, har du noe ml på når du skal kjøre bilen??
Takk takk! Skal vel ikke si så mye om kunnskapene før bilen er ferdig, er jo ikke sikkert jeg får start på den.. ;-)
Det er første gang jeg går så grundig inn i en restaurering, men jeg er ikke redd for å prøve meg på ting jeg ikke har greie på - det er sånn vi lærer nye ting
(eller lærer å holde fingrene borte fra i fremtiden :-) )

Det er til stor hjelp å lese i andres prosjekttårder både her på forumet og også andre klubbers forum; selv om det ikke er samme modeller vi holder på med er det mye å lære!

Jeg har ikke noen dato for ferdigstillelse - det får ta den tid det tar, men det er jo kjekt om den er kjørbar til sommeren :D

Re: 1979 99 turbo

Posted: 08 Oct 2014, 09:05
by Tore T
Jeg stiller meg i rekken av ivrige tilropere, dette ser helt fantastisk ut, Johnny !
Blir jo helt ny bil dette her.. :)

Artig å se hvor gedigne dimensjoner det var på Saab's første turboagregater sammenlignet med dagens...
Den GT25'n jeg har i min 9-3 ser jo ut som noe hentet fra en lekebil i forhold... hehe !

Re: Sv: 1979 99 turbo

Posted: 12 Oct 2014, 16:07
by Johnny Tveiterås
Da er forhåpentligvis nest siste strøk med filler sprøytet. Nå skal den få stå minst et par uker før jeg sliper og deretter sprøyter svart primer/filler på hele bilen
Image

Måtte bruke noen timer med vinterkonservering på de andre godbilene også..
Image

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Re: 1979 99 turbo

Posted: 12 Oct 2014, 16:17
by Yngve Knutsen
Det går i Saab kan man jo si :D

Re: 1979 99 turbo

Posted: 12 Oct 2014, 16:51
by Jokke900
Hjemme hos deg så det jaggu fint ut! :mrgreen:

Re: 1979 99 turbo

Posted: 12 Oct 2014, 22:33
by kanonjon
Fint sted ja! :D

Re: 1979 99 turbo

Posted: 13 Oct 2014, 09:14
by Johnny Tveiterås
Jokke900 wrote:Hjemme hos deg så det jaggu fint ut! :mrgreen:
kanonjon wrote:Fint sted ja! :D
Takker :) Det kan ikke bli for mange biler, bare for få garasjer.. :?

Re: 1979 99 turbo

Posted: 13 Oct 2014, 12:35
by Jokke900
Johnny Tveiterås wrote:
Jokke900 wrote:Hjemme hos deg så det jaggu fint ut! :mrgreen:
kanonjon wrote:Fint sted ja! :D
Takker :) Det kan ikke bli for mange biler, bare for få garasjer.. :?
Der traff du spikern :lol:

Re: 1979 99 turbo

Posted: 20 Nov 2014, 09:02
by Johnny Tveiterås
Litt lakk update..

Jeg har aldri lakkert en hel bil før, og har mildt sagt lite erfaring, så jeg har ikke sett frem til denne prosessen.
I tillegg er vel svart også en av de mest avslørende fargene..
Jeg har brukt Deltron DG tett lakk, denne tilsvarer originallakken.
Lakkoden er BK01B (170). Lakken ble blandet med hurtig tynner og herder for å få den støvtørr raskest mulig.

Siste strøk med epoxy primer-filler på plass:
Image

Siste forberedelser før lakk:
Hele bilen er våtslipt med korning 800. Her var det helt nødvendig med lys som lett kunne dreies for å se resultatet av slipingen. Jeg brukte mye sprit wipe / silikonfjerner for å lettere se ujevnheter, og dette gikk stort sett bra.
Image Image Image

Alle deler ble lakkert separat. Først innsiden og deretter utsiden.
Image

Jeg fikk store utfordringer med å se resultatet av lakkeringen; kombinasjonen av svart primer, svart lakk og MYE lakkstøv i luften gjorde det svært vanskelig å se.
Jeg har laget et tett telt av plast inni garasjen, og plasten trekker jo til seg mye støv, så det er jo bra. Lyset blir imidlertid reflektert fra plasten på en måte som gjør at det føles som om det er tett tåke i rommet selv når lakkstøvet har lagt seg. I tillegg er alle lysrørene i taket dekket av fin lag med lakkstøv nå, så disse må skiftes.
Jeg fikk derfor litt sig enkelte steder (kjekt å ha noe å skylde på), og andre steder ble det litt støv i lakken. Håper dette lar seg korrigere med våtsliping og rubbing, hvis ikke blir det litt mer lakkering...

Selv om jeg har svært mange timer med forberedelser før lakkering var det noen små ujevnheter på bakluken, og jeg vil jo helst unngå at bilen ser ut som et nymalt bølgeblikkskur, så her ble det litt mer filler og sliping før et siste strøk med lakk.

Image Image

Skikkelig verneutstyr er en forutsetning for å kunne lakkere, filtrene på pustemasken har gått tett to ganger underveis..

Image