1979 99 turbo
Posted: 23 Jan 2014, 11:22
Jeg koser meg med å lese om andre sine prosjekter, så jeg tenkte at jeg kanskje skal bidra med mitt prosjekt også:
Jeg er takknemlig for alle tilbakemeldinger og forslag/innspill!
Jeg har lenge vært på jakt etter en 99 turbo, men til slutt var jeg heldig og fikk tilslaget på denne:
Denne ble importert fra UK i 2011 og har siden stått lagret innendørs. Bilen så fin ut på litt avstand, men det var ikke vanskelig å få øye på diverse feil:
ser jo allerede på dette bildet at lyktepusserne står feil vei, og hva mer kommer til å avdekkes da??
********************************************************
Bilen var selvsagt høyrestyrt, dette ser jeg som en fordel: da får jeg jo et nesten ubrukt førersete når jeg er ferdig
Interiøret ser ganske ok ut, det er jo noen småskader i setetrekkene, og innertaket "sægger" selvsagt..
Det er litt rynker i trekkene, lurer på om selve trekket er løsnet fra skumbaksiden? Det er jo vanligvis det som skjer med innertakene så det er jo nærliggende å tro at det samme er tilfelle her..
********************************************************
Jeg ville få bilen godkjent og registert før jeg for alvor starter restaureringen: alltid kjekt å ha papirene i orden!
Det første som ble fjernet fra bilen var disse fæle tåkebaklysene og hengerfestet.
Deretter ville jeg bare se hvor mye arbeid det ville bli å bygge den om til LHD, men plutselig var det ingen vei tilbake
Dette er en kurant jobb, selgeren har lovet å skaffe tannstang, men enn så lenge har jeg lånt fra en av de andre 99'ene mine.
Ellers måtte jeg bygge om clutchpedal med hovedsylinder og forlenge kabelsettet i dashbordet. Skiftet også speedometer til km/h.
Før jeg tok kontakt med biltilsynet tok jeg full service på bremser, hjulstilling og justering av CO.
Biltilsynet i Bergen var imidlertid svært lite imøtekommende, så jeg bestilte derfor time hos biltilsynet på Voss. Her ble jeg tatt veldig godt imot, og to kontrollører sjekket bilen, dokumenterte og godkjente den uten problemer!
Venter hos Biltilsynet på Voss
Lykke!!
Bilen er registrert som bevaringsverdig, dette er også ført inn i vognkortet..
********************************************************
Jeg bygget et sandblåsekabinett for å kunne sandblåse smådeler. Luften leveres av to paralellkoblede hobbykompressorer, og dette fungerer helt ok.
Det første jeg testet i kabinettet var bensintrykkregulatoren som skal øke bensintilførselen ved stor belastning/hastighet. (
Denne var koblet fra motoren, og jeg har foreløpig ikke funnet ut hvorden den skal kobles..)
før og etter
********************************************************
Begynte så med å se litt nærmere på dørene:
Veldig råtten i bunn: her er det brukt både sikaflex, platbiter og platebiter for å skjule elendigheten.
Fantastisk arbeid som har vært utført på dører - pakningen var skrudd fast i stedet for å bruke klipsene som fortsatt sto i døren, klipsene var i stedet malt fast. Ellers var det minst 1 patron med sikaflex i hver dør for å skjule rusten
Engelsk versjon av pansret dør?
Dørene var bra råtne; en gang i tiden har det blitt satt på nye dørplater, men de ble bare punktet utenpå de gamle!
Mistenker at Chop Shop har vært her??
Jeg hadde noen nyere i ganske god stand, så det var enklere å bygge om disse enne å reparere de gamle.Jeg fjernet festeplaten for speilet og flyttet skinnen slik at de originale rutene kan brukes. All rust ble sandblåst, og den reinslipes seinere.
(Stativet er laget av en gammel handlevogn som jeg fikk på jobben, denne er super både til arbeids- og lakkstativ!)
********************************************************
Ser bra ut dette, ... eller??
Ved første øyekast ser dette hjulhuset ut til å være det beste på hele bilen...
Demonterte v. forskjerm for å justere tilpassningen, og da dukket det opp litt av hvert: når tectyl ble fjernet falt det ut små platebiter som kun var festet i tectyl og sikaflex, og andre stedet var det sveist nye plater utenpå rusten.
stadig nye hull..
Sjekket inni kanal med usb kamera og pc, kanalen ser heldigvis frisk og sunn ut!
Kuttet bort det meste av rusten
Reinslipt og grunnet med sinkspray
Tilpasning av platebiter.Bakkant av innerskjerm snart på plass, ser enkelt ut men det er plukk å bøye i alle retninger..
Tilpasning av platebiter. Pga alle buene og knekkene må jeg lage dem i flere biter. Alle falser er primet ved sink. Laget rep.plate vha mal i tre
Foreløpig grunnet med sink. Skal reingjøres til metall og epoxygrunnes seinere.
********************************************************
Sandblåsing i innerskjerm, funker ganske bra med et sånt enkelt telt!
Klar for litt sandblåsing av kanal.
Sandblåst kant på innerskerm og utside på kanal.
Hadde en skjerm som var bedre enn som sto på, men det er noe dritt å borre ut ut punktsveiser med bor fra Biltema, knurr...
Etter mange timers pusling er passformen så god som det lar seg gjøre. Skjermen er foreløpig bare festet med skruer og popnagler.
Jeg er takknemlig for alle tilbakemeldinger og forslag/innspill!
Jeg har lenge vært på jakt etter en 99 turbo, men til slutt var jeg heldig og fikk tilslaget på denne:
Denne ble importert fra UK i 2011 og har siden stått lagret innendørs. Bilen så fin ut på litt avstand, men det var ikke vanskelig å få øye på diverse feil:
ser jo allerede på dette bildet at lyktepusserne står feil vei, og hva mer kommer til å avdekkes da??
********************************************************
Bilen var selvsagt høyrestyrt, dette ser jeg som en fordel: da får jeg jo et nesten ubrukt førersete når jeg er ferdig
Interiøret ser ganske ok ut, det er jo noen småskader i setetrekkene, og innertaket "sægger" selvsagt..
Det er litt rynker i trekkene, lurer på om selve trekket er løsnet fra skumbaksiden? Det er jo vanligvis det som skjer med innertakene så det er jo nærliggende å tro at det samme er tilfelle her..
********************************************************
Jeg ville få bilen godkjent og registert før jeg for alvor starter restaureringen: alltid kjekt å ha papirene i orden!
Det første som ble fjernet fra bilen var disse fæle tåkebaklysene og hengerfestet.
Deretter ville jeg bare se hvor mye arbeid det ville bli å bygge den om til LHD, men plutselig var det ingen vei tilbake
Dette er en kurant jobb, selgeren har lovet å skaffe tannstang, men enn så lenge har jeg lånt fra en av de andre 99'ene mine.
Ellers måtte jeg bygge om clutchpedal med hovedsylinder og forlenge kabelsettet i dashbordet. Skiftet også speedometer til km/h.
Før jeg tok kontakt med biltilsynet tok jeg full service på bremser, hjulstilling og justering av CO.
Biltilsynet i Bergen var imidlertid svært lite imøtekommende, så jeg bestilte derfor time hos biltilsynet på Voss. Her ble jeg tatt veldig godt imot, og to kontrollører sjekket bilen, dokumenterte og godkjente den uten problemer!
Venter hos Biltilsynet på Voss
Lykke!!
Bilen er registrert som bevaringsverdig, dette er også ført inn i vognkortet..
********************************************************
Jeg bygget et sandblåsekabinett for å kunne sandblåse smådeler. Luften leveres av to paralellkoblede hobbykompressorer, og dette fungerer helt ok.
Det første jeg testet i kabinettet var bensintrykkregulatoren som skal øke bensintilførselen ved stor belastning/hastighet. (
Denne var koblet fra motoren, og jeg har foreløpig ikke funnet ut hvorden den skal kobles..)
før og etter
********************************************************
Begynte så med å se litt nærmere på dørene:
Veldig råtten i bunn: her er det brukt både sikaflex, platbiter og platebiter for å skjule elendigheten.
Fantastisk arbeid som har vært utført på dører - pakningen var skrudd fast i stedet for å bruke klipsene som fortsatt sto i døren, klipsene var i stedet malt fast. Ellers var det minst 1 patron med sikaflex i hver dør for å skjule rusten
Engelsk versjon av pansret dør?
Dørene var bra råtne; en gang i tiden har det blitt satt på nye dørplater, men de ble bare punktet utenpå de gamle!
Mistenker at Chop Shop har vært her??
Jeg hadde noen nyere i ganske god stand, så det var enklere å bygge om disse enne å reparere de gamle.Jeg fjernet festeplaten for speilet og flyttet skinnen slik at de originale rutene kan brukes. All rust ble sandblåst, og den reinslipes seinere.
(Stativet er laget av en gammel handlevogn som jeg fikk på jobben, denne er super både til arbeids- og lakkstativ!)
********************************************************
Ser bra ut dette, ... eller??
Ved første øyekast ser dette hjulhuset ut til å være det beste på hele bilen...
Demonterte v. forskjerm for å justere tilpassningen, og da dukket det opp litt av hvert: når tectyl ble fjernet falt det ut små platebiter som kun var festet i tectyl og sikaflex, og andre stedet var det sveist nye plater utenpå rusten.
stadig nye hull..
Sjekket inni kanal med usb kamera og pc, kanalen ser heldigvis frisk og sunn ut!
Kuttet bort det meste av rusten
Reinslipt og grunnet med sinkspray
Tilpasning av platebiter.Bakkant av innerskjerm snart på plass, ser enkelt ut men det er plukk å bøye i alle retninger..
Tilpasning av platebiter. Pga alle buene og knekkene må jeg lage dem i flere biter. Alle falser er primet ved sink. Laget rep.plate vha mal i tre
Foreløpig grunnet med sink. Skal reingjøres til metall og epoxygrunnes seinere.
********************************************************
Sandblåsing i innerskjerm, funker ganske bra med et sånt enkelt telt!
Klar for litt sandblåsing av kanal.
Sandblåst kant på innerskerm og utside på kanal.
Hadde en skjerm som var bedre enn som sto på, men det er noe dritt å borre ut ut punktsveiser med bor fra Biltema, knurr...
Etter mange timers pusling er passformen så god som det lar seg gjøre. Skjermen er foreløpig bare festet med skruer og popnagler.