1979 99 turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 05 Mar 2014, 09:53

Eirik wrote:Har trukket fram prosjektet ditt som eksempel på forsiden til GSV! :)

Ikke tenk på at hele klubben følger med nå ;)
Hehe, har allerede STOR prestasjonsangst med tanke på de andre fantastiske prosjekttrådene her.
Å følge med på alle trådene går jo nesten ut over tiden som brukes i garasjen :?
(Ja, jeg leser alle selv om jeg ikke kommenterer så ofte!)
Last edited by Johnny Tveiterås on 05 Mar 2014, 10:06, edited 1 time in total.
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 05 Mar 2014, 09:57

super`n wrote:Veldig fornøyd med polyurethan til biltema for bruk på "usynlige" steder... tror den er fin for bruk under bil.
Hvor mye måtte du tynne den ut for å sprøyte? Har lest alt fra 0 til 50% tynner i den, men dette avhenger kanskje litt av sprøytepistolen også?
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby super'n » 05 Mar 2014, 15:46

Jeg brukte forhold 4:1:1 hvis jeg ikke husker feil. 4deler lakk 1 del herder 1 del tynner. Mener det var 1, 6 dyse og ca 3 bar sprøytetrykk. Det begynner å bli en stund sida.. :?
Det er kun gulvet jeg sprøyta ikke innerskjermene. De flekket jeg senere med original farge.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 13 Mar 2014, 08:54

Da er bunnen av bilen fra front til bakaksel ferdig lakkert. Jeg har sprøytet to strøk med epoxy primer, penslet karrosserikitt over alle sveiser og skjøter, deretter to lag med Body før jeg avsluttet med to strøk 2K Polyurethanelakk. Jeg brukte blandingsforhold 4:1:1 og sprøytetrykk like under 3 bar.
Dette ser bra ut i mine øyne, men jeg tviler jo sterkt på holdbarheten med tanke på steinsprut.. (Jeg får kanskje prøve å finne et curlinglag som kan trene ved å koste veien foran meg når jeg er på tur..)

Image Image Image Image

Fikk samtidig lakkert litt chassisdeler, her er det to strøk epoxy og deretter to strøk polyurethanelakk. Fy søren så godt det kjennes å få lakk på delene; gleder meg til å begynne å montere dem!

Image

Men først er det mer rustsveising som står for tur:

Image Image
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Jensabo
Posts: 112
Joined: 11 Dec 2012, 22:54
Location: Sykkylven
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Jensabo » 13 Mar 2014, 09:12

Godt å se at en ny turbo vekkes til live igjen. Stå på, jeg ser du har litt arbeid igjen bak der :shock:
-78 Saab 99 turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Tore T » 13 Mar 2014, 09:27

Hei JohnnyT !

Fantastisk arbeid du legger ned her... Blir moro å se bilen når den blir ferdig !

Bare et lite spm... Hva er "filosofien" bak å legge:
JohnnyT wrote: to strøk med epoxy primer, penslet karrosserikitt over alle sveiser og skjøter, deretter to lag med Body før jeg avsluttet med to strøk 2K Polyurethanelakk
I mitt hode ville jeg byttet litt på rekkefølgen......
1 strøk epoxy -> Karosserikitt -> 1 strøk epoxy -> 2 strøk polyurethan -> 2 lag Body....

... Men jeg har tatt feil før, og siden jeg snart skal gjennom denne prosessen på min egen bil, er det jo interessant å høre hva andre tenker :-)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 13 Mar 2014, 13:41

Tore T wrote:
Bare et lite spm... Hva er "filosofien" bak å legge:
JohnnyT wrote: to strøk med epoxy primer, penslet karrosserikitt over alle sveiser og skjøter, deretter to lag med Body før jeg avsluttet med to strøk 2K Polyurethanelakk
I mitt hode ville jeg byttet litt på rekkefølgen......
1 strøk epoxy -> Karosserikitt -> 1 strøk epoxy -> 2 strøk polyurethan -> 2 lag Body....
Ja, du har helt rett. Siden jeg ikke skal ha bilen til bruksbil valgte jeg imidlertid en litt annen løsning. Jeg sprøytet først to strøk epoxy for å få en maksimal forsegling. Deretter penslet jeg karrosserikitt og flikket over dette med epoxy (glemte å skrive dette i sted). Det er jo vanlig å lakkere over body på kanaler og front- og bakplate, men jeg valgte denne løsningen under hele bilen. Det vil nok bli stor slitasje i hjulhus, så jeg må nok kanskje legge på understellsmasse på et seinere tidspunkt.

Det er jo ganske kjekt når bilen er helt blank under også, pluss at det er helt "ærlig" - alle sveiser og reparasjoner vises jo... :o
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Tore T » 13 Mar 2014, 13:45

Ja det er jo sant... og poly ytterst vil jo gjøre at møkka ikke setter seg så lett fast da :-)
..Og det åpner tom. for muligheten til å kunne polere understellet :D 8-)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 03 Apr 2014, 10:34

Da er venstre hjulhus bak ferdig sveist og klar for sandblåsing: Det var mye arbeid med å banke profiler i platebitene her.
Siden det var så mye som måtte skiftes ut her var det enkelt å sandblåse og lakkere innsiden av støtdemperfestet før jeg tettet profilen med nye platebiter.

Image Image Image

I bakkant var festet til stabstaget like solid som en Marie-kjeks, og ellers var det store rusthull i innerskjerm og bagasjeromsbunn:

Image

Pga alle buer og former måtte jeg lage flere biter og sveise sammen for å få originalt utseende. Alt er helsveist kant-i-kant for å forhåpentligvis slippe rustproblemer i fremtiden.

Image Image Image Image Image
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Eirik » 03 Apr 2014, 14:02

Vi som har sveist litt selv, ser hvor mye arbeid du legger ned. Synes du gjør en imponerende jobb, stå på! :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest