1979 99 turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Henning » 27 Jan 2014, 11:28

At du har laget sandblåse kabinett fra scratch står det stor respekt av!! Mente du skrev det på en slik måte på innlegget ditt men når jeg så boksen tenkte jeg at du hadde skrudd sammen et kjøpt byggesett. Det så for proft ut:) tar men en tur på clasern og kjøper støvsuger selv, så skal jeg prøve sandblåse metoden inne ved hjulbuer selv:) morro å lage ring selv:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Last edited by Henning on 27 Jan 2014, 12:59, edited 1 time in total.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Tore T » 27 Jan 2014, 12:49

Fantastisk bil, fantastisk arbeid og spennende tråd !

Artig å få "bevaringsverdig" i vognkortet :-)

...Og kjempekjipt at biltilsynet ikke oppfører seg likt rundt omkring... :-(
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 04 Feb 2014, 08:19

Rustsveisingen fortsetter; nå er høyre kanal stort sett ferdig. Skiftet et stykke midt på som var veldig tynt. Forøvrig var kanalen veldig fin innvendig på denne siden også!

Image Image Image Image

Fikk en knotete jobb mellom kanal og a-stolpe: her var det vanskelig å komme til. Her ville jeg ikke sandblåse før sveisingen er ferdig- kanalen er ganske klebrig på innsiden og jeg har ikke lyst til å fylle den med sand..

Image Image Image Image
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

targus200
Posts: 181
Joined: 28 Oct 2012, 12:52
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby targus200 » 05 Feb 2014, 10:59

Kjempe bra jobb du har gjør!!!
Samme leksa som jeg har vært igjennom ang rust, men siden jeg ikke har et sted og stå så måtte jeg sette alt til et verksted. ca 200 timer sveising++++++, men nå er den 99% rustfri.

Spørsmål: Hva er forskjellen på å få veteran eller bevaringsverdig i vognkortet?
Jeg skal registrere min 99T -80 til våren, og lurte på om det er fordelaktig og få den som bevaringsverdig.
Kom 99T -79 som både sedan og CC?

Tips, Registrer deg her: http://www.saab99turbo.com/
Saab 99 turbo -80 http://www.garaget.org/?car=274817
Volvo V60 2012 pendlerbil

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby super'n » 05 Feb 2014, 17:18

Hvis bilen er importert som veteran fra utlandet uten avgifter, bare moms får den automatisk bevaringsverdig i vognkortet og kan ikke brukes til daglig... er bilen derimot bruktimport eller ny i Norge får den ingen ting i vognkortet, men regnes som veteran etter fylte 30år. Den kan da brukes i daglig trafikk dersom man har riktig forsikring...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby GT750 » 05 Feb 2014, 18:26

Heftig prosjekt.
Takk for at du deler med oss.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Morten S. » 05 Feb 2014, 19:55

Er dette nye regler? Jeg har importert flere biler som er eldre enn 30 pr, og har aldri fått det i vognkortet.

super`n wrote:Hvis bilen er importert som veteran fra utlandet uten avgifter, bare moms får den automatisk bevaringsverdig i vognkortet og kan ikke brukes til daglig... er bilen derimot bruktimport eller ny i Norge får den ingen ting i vognkortet, men regnes som veteran etter fylte 30år. Den kan da brukes i daglig trafikk dersom man har riktig forsikring...

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby super'n » 05 Feb 2014, 22:16

Kanskje det også er forskjellig praksis fra veitrafikkstasjon, men har de siste ti åra tatt inn 3 amerikanske biler, og alle har fått dette, uten at det er noe jeg ønsker pga bruksrestriksjoner som følger med bevaringsverdig anmerkningen....
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby super'n » 05 Feb 2014, 23:15

Måtte ut i garasjen å sjekke noen vognkort nå... har to amerikanere nå som begge er 30års import, den ene reg. på Risløkka med bevaringsverdig i vognkortet... den andre har ikke jeg tatt inn, men den var reg. i Bergen, med bevaringsverdig i vognkortet (har det gamle vognkortet). Noe har skjedd da jeg regga den om på Jessheim, for i det nye vognkortet er anmerkningen fjerna... :D
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

targus200
Posts: 181
Joined: 28 Oct 2012, 12:52
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby targus200 » 06 Feb 2014, 10:17

Da har jeg startet en ny tråd ang vognkort/veteran/bevaringsverdig, så det ikke sporer helt av fra prosjektet til JohnnyT
http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=2&t=1230
Saab 99 turbo -80 http://www.garaget.org/?car=274817
Volvo V60 2012 pendlerbil


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest