1979 99 turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 06 Feb 2014, 13:52

Jeg fikk ikke noen forklaring på dette (jeg ba vel strengt tatt ikke om det heller): de spurte om jeg også anså bilen som bevaringsverdig, og siden jeg aldri skal ha den som "bruksbil" betyr det ingenting for meg. Synes vel egentlig at det er litt artig å ha denne oppføringen i vognkortet :-)
Forøvrig er alle avgifter betalt på vanlig måte så det har ikke noe med avgiftene å gjøre i dette tilfellet.

Kjøretøyforskriften § 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy forklarer hva "bevaringsverdig" innebærer.
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 06 Feb 2014, 14:29

targus200 wrote:Kjempe bra jobb du har gjør!!!
Samme leksa som jeg har vært igjennom ang rust, men siden jeg ikke har et sted og stå så måtte jeg sette alt til et verksted. ca 200 timer sveising++++++, men nå er den 99% rustfri.

Spørsmål: Hva er forskjellen på å få veteran eller bevaringsverdig i vognkortet?
Jeg skal registrere min 99T -80 til våren, og lurte på om det er fordelaktig og få den som bevaringsverdig.
Kom 99T -79 som både sedan og CC?

Tips, Registrer deg her: http://www.saab99turbo.com/
I 1979 kom som kjent SAAB 900, og turbomodellen av denne erstattet 99 turbo på de fleste markeder. Det var imidlertid (av for meg ukjente årsaker) vanskelig å levere 900 turbo med høyreratt, så derfor ble 99cc turbo levert i UK også i 1979. Dette var vel også siste året for 99cc.
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 10 Feb 2014, 08:58

Da er høyre forskjerm/hjulhus snart klar for primer - her var det også mye arbeid underveis; det er alltid mange ganger mer rust enn det ser ut til ved første øyekast.

Image Image Image Image Image Image

Jeg brukte litt tid på å lage ny ytterplate i drivakseltunnelen, først en mal i papp, deretter banke profiler i ny plate før sandblåsing og sveising.

Image Image Image Image Image Image Image

FIkset også et hull øverst i innerskjermen - det er kjekkere å sveise ned enn opp, så denne ble tatt fra oversiden. Fjernet samtidig konsollen for clutchsylinder for RHD, og sveiste igjen alle unødvendige hull i torpedovegg. Snart bare rengjøring og sliping igjen her :D

Image Image Image
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby kanonjon » 10 Feb 2014, 09:15

Nice work!

Hadde samme problemet med hjulbuetårna/drivakseltunnelene i min 900. Når det først begynner å ruste der, så ruster det som satan sjøl (unnskyld språket, men det gjenspeiler hvor ille det er!), reine sandkassa og gjørmebadet! Nå vet jeg ikke hvordan det er i en 99, men lag noen dreneringshull i bunnen der, det vil hjelpe endel! Og overdriv med rustbeskyttende maling(Jeg brukte 7-8 lag med Arcanol) og tectyl.

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 10 Feb 2014, 09:43

kanonjon wrote:Nice work!

Hadde samme problemet med hjulbuetårna/drivakseltunnelene i min 900. Når det først begynner å ruste der, så ruster det som satan sjøl (unnskyld språket, men det gjenspeiler hvor ille det er!), reine sandkassa og gjørmebadet! Nå vet jeg ikke hvordan det er i en 99, men lag noen dreneringshull i bunnen der, det vil hjelpe endel! Og overdriv med rustbeskyttende maling(Jeg brukte 7-8 lag med Arcanol) og tectyl.
99 og 900 er helt identiske her - han som kom opp med denne konstruksjonen hadde nok ingen god dag på jobben :?
Dette er den viktigste plassen å holde rein - viktigere enn å vaske bilen utvendig.. Det er en god plan med dreneringshull, skal se litt på det :)
Når jeg er ferdig med rustsveising skal all sinkprimer vaskes av igjen før en siste omgang med sandblåsing/stålbørste og sandpapir klargjør stålet for tokomponent epoxy primer. Deretter er planen å sprøyte et par lag med body før jeg avslutter med polyurethanlakk for å få en noenlunde glatt og vedlikeholds-vennlig overflate.
(Forøvrig har jeg ingen planer om at denne bilen skal få oppleve salt flere ganger, så jeg håper dette går bra.)
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby kanonjon » 10 Feb 2014, 10:09

Høres ut som en god plan! Litt mer sofistikert løsning enn det jeg gjorde, hehe :mrgreen:

Jeg må kjøre min i saltet, min 900 er den eneste operative bilen jeg har! Men til gjengjeld, så tectylerer jeg en gang i året, sprøyter over steder det har flakket av og gusjer på med hulromstectylering.

Uansett, selv om det er litt jobb med bilen, så er det absolutt verdt det. Gamle Saaber er verdt å ta vare på! :)

Keep it up!

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 13 Feb 2014, 10:03

Kveldene går med til produksjon av slipestøv..
Det er tidkrevende å finne frem til blankt stål under lakken, men nå nærmer det seg :)
En runde til med finpussing og sandblåsing så håper jeg motorrom og fremste del av underside er klar for epoxyprimer.

Image Image
Last edited by Johnny Tveiterås on 16 Feb 2014, 10:02, edited 1 time in total.
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Henning » 13 Feb 2014, 10:13

Utrolig fint å se blankt stål:) ser ut som du har brukt en del tid for å få til det fine resultatet- har du noe gode tips på hvordan du kommer inn i hjørner på en grei/rask måte?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jensabo
Posts: 112
Joined: 11 Dec 2012, 22:54
Location: Sykkylven
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Jensabo » 13 Feb 2014, 10:32

Imponerende arbeid!

(Og takk, nå ser jeg hvordan skvettlappene under bilen skal festes :-)
-78 Saab 99 turbo

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 13 Feb 2014, 13:19

Ja, det er omsider veldig kjekt å se blankt stål!
Jeg har så langt brukt vinkelsliper med stålbørste og flapdisc, varmepistol og stemjern, og 13mm båndsliper/el.fil. Jeg er imidlertid litt redd for at båndsliperen lager litt mye spor slik at jeg får etterarbeid med sparkling osv. De siste kriker og kroker vil jeg derfor ta med sandblåsing og manuell gnikking med sandpapir (korn 40-80).

Jeg prøvde med sodablåsing også, men dette er dødfødt innendørs; etter 5 min følte jeg at jeg hadde gått meg vill i snøstorm i min egen garasje. Dette støver MYE i forhold til oppnådd resultat, mulig det er fordi bilen er omlakkert en gang og det blir tykke lag med lakk og primer etc?
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest