Fantastisk tråd og proff arbeid. Følger dette...
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
1979 99 turbo
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Har selv to bruktimporterte saaber over 30 år. Ingen er registrert som bevaringsverdig. Slik jeg har forstått det er det et smutthull får å importere sjeldne biler som er original. Har du fått ok fra BT å flytte rattet?
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Jeg konverterte til LHD før jeg viste den, så det var aldri noe tema
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Så fint... da har du sikkret at denne klassiker forblir i original stand lang tid fremover... begynner å bli sjeldne saker [WHITE SMILING FACE]
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: Sv: 1979 99 turbo
Fikk NOS grillemblem i posten idag [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Er en stund siden forrige oppdatering, men det skjer da litt innimellom:
Ble litt harryhandel i sommer også
.. og så er det tid for litt motoroverhaling..
Dukker opp mye guffe når motoren demonteres
Vannpumpen er mer enn utslitt..
Grundig rens av motor og deler
Rengjøring av alle oljekanaler i blokken
Rengjort og polert gavelplater
Topp er overhalt, planet og har fått nye ventilseter og -styringer. Mye av feriepengene røk med her
Oljepumpe er rengjort og overhalt
Kontroll av slitasje på veivaksling
Nye veivlagre klar til montering. Rammelagre skiftes også.
Honet sylindre
Kontrollmåling av sylinderdiameter etter honing
Kontroll av klaring på ramme- og veivlagre
Alle deler er smurt med monteringspasta for å sikre smøring ved 1.oppstart
Kontroll av nye stempelfjærer
Justering av ny kjedestrammer
Ny vannpumpe monteres. Skovlen presses bare så langt ned at den så vidt går klar lokket - det påstås dette gir bedre sirkulasjon.. Jeg smurte grease på lokket for å være sikker på at det er klaring, når skovlen var på rett plass ble det gjort reint reint før lokket ble endelig montert.
Termostat som åpner på 82 grader er på plass
"ny" manifold er sandblåst og lakkert
Nye innsprøytningsdyser venter på montering..
Ble litt harryhandel i sommer også
.. og så er det tid for litt motoroverhaling..
Dukker opp mye guffe når motoren demonteres
Vannpumpen er mer enn utslitt..
Grundig rens av motor og deler
Rengjøring av alle oljekanaler i blokken
Rengjort og polert gavelplater
Topp er overhalt, planet og har fått nye ventilseter og -styringer. Mye av feriepengene røk med her
Oljepumpe er rengjort og overhalt
Kontroll av slitasje på veivaksling
Nye veivlagre klar til montering. Rammelagre skiftes også.
Honet sylindre
Kontrollmåling av sylinderdiameter etter honing
Kontroll av klaring på ramme- og veivlagre
Alle deler er smurt med monteringspasta for å sikre smøring ved 1.oppstart
Kontroll av nye stempelfjærer
Justering av ny kjedestrammer
Ny vannpumpe monteres. Skovlen presses bare så langt ned at den så vidt går klar lokket - det påstås dette gir bedre sirkulasjon.. Jeg smurte grease på lokket for å være sikker på at det er klaring, når skovlen var på rett plass ble det gjort reint reint før lokket ble endelig montert.
Termostat som åpner på 82 grader er på plass
"ny" manifold er sandblåst og lakkert
Nye innsprøytningsdyser venter på montering..
Last edited by Johnny Tveiterås on 26 Aug 2014, 22:55, edited 2 times in total.
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Å jävlar... nu blev min 99:a avundsjuk känner jag på!!
Det her var herlig å se! Den motoren har det nok riiiimelig fint nå tror jeg
Bra jobba! Dilter etter på et senere tidspunkt med fokus på 99T..
Det her var herlig å se! Den motoren har det nok riiiimelig fint nå tror jeg
Bra jobba! Dilter etter på et senere tidspunkt med fokus på 99T..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Wow! Reineste bilblad repotasje!! Nøye og fint arbeide, jeg er mer misunnelig på motorkunnskapen jeg.....
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Lekkert....
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Wow... stå på dette blir bra
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest