1978 99 Turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 20 Jan 2014, 17:35

Ikke at dette kommer til å bli så veldig til prosjekttråd kanskje, men mens jeg fikla med pærebytter og lysfeil i dag kom jeg til å tenke på at det kanskje var på sin plass å presentere "gliset" med det fine skiltnummeret som jeg "fikk" i gave av kona for to år siden!

Image

Dette er en 1978 modell 99 Turbo som har levd det meste av livet sitt i Finnmark. Etter hva jeg har hørt gikk den først som demobil hos en forhandler i Moss (Den har mista Mosselukta så det vet jeg ikke for sikkert) før den tok veien nordover. Han jeg kjøpte den av hadde hatt bilen siden 2006 og hadde det ikke vært for han hadde nok bilen vært et trist skue i dag.

Den har fått omfattende rustutbedringer, overhalt motor, bytte diverse understell og interiøret er heller ikke originalt. Den lider av små rustangrep som vil bli utbedret etterhvert, små skjønnhetsfeil i lakken og nå også en sprukket frontrute samt lekkasje fra bakpotta, men den er tight og fin og skal få masse kjærlighet og omsorg fremover. Det er den bilen jeg er mest stolt av i "samlinga" mi og går under "Den skal jeg aldri selge"-kategorien (Selv om jeg har blitt voksen nok til å vite at ting kan skje)

Ville bare gi en kort introduksjon av kjærra så får det bli mer omfattende med flere bilder, historikk og ting som skjer etterhvert.
Det har vært stille herifra ei lita stund nå, men ettersom jeg ikke lever av verken bilene mine eller andres så må det av og til brukes litt tid på andre deler av livet også :lol:

For de som er på STCN forumet var forrige eier skilpaddaN287 som har en tråd liggende på den her:
http://forum.saabturboclub.net/viewtopi ... =skilpadda

Bildet er tatt rett sør for Namsskogan på vei hjem den dagen jeg hentet bilen fullasta med reservedeler, incafelger og diverse ekstra som jeg fikk med. Baksetene var lagt ned og jeg fikk ikke setet lenger bak enn at jeg akkurat fikk plass. Turbotrykket var stilt ned til et minimum også, men jeg har aldri hatt en morsommere tur i en bil! :mrgreen:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby kanonjon » 21 Jan 2014, 02:57

Godt å se denne bilen på forumet! Vi kunne trengt litt fler 99er og 900er ja! :)

Gleder meg til å se denne i person!

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 21 Jan 2014, 03:21

kanonjon wrote:Godt å se denne bilen på forumet! Vi kunne trengt litt fler 99er og 900er ja! :)

Gleder meg til å se denne i person!
Den er jo relativt gammel denne også nå, så må jo med :lol:

Takk det samme! Håper den innfrir til forventninger. Jobber med å få den klar iallefall! Skal bli morsomt å se verket ditt også. De to bilene kler hverandre tror jeg. Selv om min ikke har noen stickers :?
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Henning » 21 Jan 2014, 05:47

veldig fin.... MEN mere bilder!!!! :D :D Kan ikke bare vise ett bilde.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 21 Jan 2014, 09:17

Henning wrote:veldig fin.... MEN mere bilder!!!! :D :D Kan ikke bare vise ett bilde.

H
Helt sant! Men hadde ingen planer om å nøye meg med ett heller. Det bare ble sånn ettersom jeg starta på tråden rett før noen begynnte å rope at middagen FORTSATT sto på bordet.. :lol:

Det kommer mer. Kanskje i løpet av dagen også :D
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 21 Jan 2014, 20:49

Brace yourself! Her kommer litt kort bakgrunnshistorie!

Har lånt noen bilder fra prosjekttråden på STCN som forrige eier laget for å vise litt av hva som er gjort med bilen :)

Jeg har konto på Instagram (sosial bildegreie på nett) og der hadde jeg posta et bilde av Turboen. Jeg fikk nylig en kommentar fra sønnen til han som eide bilen fra '80 til '85 så jeg tror jeg er 4. eier etter forhandleren i Moss. Nå har jeg ikke helt 100% oversikt så mulig det er en feil her. Morsomt var det iallefall!

Det jeg vet med sikkerhet er at bilen ble kjøpt av forrige eier i Kautokeino i 2006! Bilen var da i trist befatning og ikke kjørbar.

Image

Image

Det forrige eier har gjort er å ta ut og renovere motor og girkasse, bytta vannpumpe og fått ting på stell generelt.

Image

Da han kom så langt som til turbo fikk han ikke tak i ny membran til originalturbo så denne ble bytta ut med turbo fra og900 og eksos ble modifisert. På grunn av dette hadde han justert ned turbotrykk ganske kraftig for å være på sikre siden. Det ble vurdert APC montering men det ble det aldri noe av. Mulig jeg gjør noe med dette etterhvert..

Image

Bilen var ganske rustangrepet og det ble bytta ut en del og sveisa en del rundt om. Under frontruta var det veldig ille og bakluka var rimelig gåen, så det nederste stykket ble kappa av og nytt ble sveisa på.

Image

Image

Image

Image

Image

Interiøret var ganske nedslitt og solbleika etter mange år i bruk og ikke minst etter å ha stått ute lenge, så de ble kassert. Fikk tilbud om å få de med meg da jeg henta bilen, men vet ikke om det er aktuelt. Om det skulle bli aktuelt så får jeg heller finne noe fra en annen bil. Istedenfor ble det satt inn elektriske stoler fra en 9000 fremme og et baksete fra en 900 i matchende skinn. Dette ser ganske bra ut syns jeg, er godt å sitte i og funker bra. Ikke så praktisk mtp baksetetilgang og det er ikke så god plass mellom setet og døra (les ingen plass) men man må vel lide for skjønnheten..

Image

Image

Image

Midtkonsollen er ikke original tror jeg, men er vel ganske vanlig ettermontert sak med 3 rom til å sette ting i og ei hylle øverst ov nederst. Var satt i oppbevaringsrom i det ene rommet, lå klart til stereo i ett og det siste sto det en instrumentholder med 3 saker som ikke var kobla til noe. Jeg kjøpte en gradert turbotrykksmåler for å få bedre oversikt (kan ikke hive ut den originale for det er tidenes kuleste fra fabrikk!) og satte den inn der. Skal koble opp de to som står igjen etterhvert, men digital klokke har jeg ikke bruk for.

Image

Er det forresten noen som vet om det lar seg gjøre å få tak i denne klokka noen plass eller er eneste alternativ å prøve å finne noe brukt?

Image

På sommeren kjører jeg med Ronalfelger på bilen og vinterdekkene står på Aerofelger som jeg syns funka bra til vinterdekk. Har også et sett med greie Incafelger liggende i garasjen men har ikke hatt dem på bilen i mitt eie enda.

Da tror jeg jeg har gitt nok informasjon og bilder i denne omgangen. Mer kommer kanskje, men historikken får jeg ikke fyllt opp så mye mer med selv så det som skjer videre her blir det som skjer videre med bilen :)

Den står til daglig parkert sammen med sin litt yngre slektning, men jeg mener selv det ikke her umulig å se slektskapet. Personlig mener jeg også å se hvorfor de valgte å gi 9-5 "briller" når jeg ser den sammen med 99 med lyktesarger.. (Ikke at jeg er helt overbevist om at det funker, men..)

Image

Ha en fin kveld!

Joakim
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Henning » 23 Jan 2014, 20:13

Kan ikke skjønne at det skal være så inni h... med rust på en 78 modell - brukte Saab stålplater kjøpt på samma lass som Lancia?? Skikkelig dårlig - men det er godt å se at flere ønsker å redde rustne biler.

Fint du bruker den sommer som vinter - er det bruksbil eller til gladkjøring - det vil si alt blir vel gladkjøring i denna :lol:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Morten S. » 23 Jan 2014, 20:29

Må ha vært noe med enten stålet eller behandlingen av det, fra 1977 og noen årganger.
De rustet overalt. Selv midt på en plateside eller taket.
Var vel da de gikk over til vannbasert grunning bl.a.

Volvo slet også med dette på de årgangene.

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 29 Apr 2014, 11:50

Henning wrote:Fint du bruker den sommer som vinter - er det bruksbil eller til gladkjøring - det vil si alt blir vel gladkjøring i denna :lol:
Det var litt bruksbil i fjor, men etter at den "nye" niofemman ble kjøpt i fjor har det vært ren gladkjøringsbil. Det er jo bare gladkjøring i den som du sier, men :lol:

Etter en vask i helga så jeg meg lei av å se på solbleika plast (det er jo litt plast på den) så jeg dro en tur på Scandicshine og fikk kloa i en kanne Polytrol. Det funka over all forventning! Det var så bra at jeg kom nesten i mål med behandlinga før jeg kom på å ta noe før- og underveisbilder, men nå er det jo en del bilder av kjærra fra før så får prøve å sammenlikne.

Bilde fra turen hjem da jeg henta den. Plasten er allerede ganske solbleika
Image

Etter vask på søndag. Begge sider er ganske ille og det gjør at bilen har sett ganske sliten og kjip ut (i den grad den kan se kjip ut :lol: )
Image

Særlig frontpartiet har blit bleika godt og ser mer grått ut enn sort :?
Image

Ble anbefalt Polytrol for å gjenvinne fargen i plast og gummi av forståsegpåere på Scandicshine, så kjøpte en kanne og lurte fælt på hvordan det der kom til å funke. Tidligere erfaringer med å prøve å få igjen fargen i plast og gummi har vært dårlig eller kortvarig, så spenninga var tilstede.

Dårlig med bilder underveis, da iveren var stor som sagt, men har et bilde av sjalusiet og speilhuset. Middelet har et bredt bruksområde så peisa på på de bleike slitene speilhusene også.

Ikke tørka bort overflødig på bildet, men det utgjør ingen forskjell omtrent. Rimelig kjapp helomvending i utseende!
Image

Hele airflowkittet, front- og bakfanger, ventildeksler på bakskjermer, dekk og sjalusi ble behandla. Var usikker på vingen, men jaggu fikk ikke den en jevn og fin farge den også!

Image

Image

Image

Image

Image

Nå gjenstår å reparere småskader i lakk rundt om samt "feillakkeringer". Kan såvidt se på skjermen foran på siste bilde at det er lakkert opp men at grunninga har dekket mer enn lakken. I kanten mellom frontrute og panser, samt i overkant av frontrute og passasjerdør er det ved et uhell brukt matt lakk av forrige eier. Det har jeg planer om å få retta litt på i forbindelse med frontrutebytte etterhvert.

Takluka skal også ut, pusses og lakkes opp da den har noen stygge rustflekker i kantene. Bakluka er heller ikke fin og eksosen må byttes/repareres/modifiseres. Jeg kunne godt tenkt meg litt større eksos og mer lyd. Såpass barnslig er jeg :roll: I tillegg ser taket ut som en duk fra en barnehagelunsj i fri dressur (henger ikke så veldig, men ser ikke ut), så det må trekkes opp.

Når det gjelder originalitet så er jeg såpass at jeg tror neppe jeg river ut motoren og setter i en T16 i den. Det er tross alt en original 99Turbo fra 78 som er solgt ny i Norge og har gått her hele tida. Riktignok er bilen lett modifisert fra før, så jeg har noen tanker om småting jeg har lyst til å gjøre som ikke påvirker stort.

Men enn så lenge er det en totakt i garasjen som stadig skriker etter oppmerksomhet og vil ut å kjøre igjen, så det blir ikke de helt store jobbene på denne flighten enda!

Avslutter med bilde fra et par uker tilbake da naboen og jeg linet opp gamlingene våre foran garasjen :mrgreen:

Image
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Eirik » 29 Apr 2014, 12:49

Det ble fint og svart igjen! Når det gjelder airflowkitet var vel dette egentlig beregnet på å lakkeres , i motsetning til aero-stylingen. (Riktignok er nyere aerostyling lakket grå.)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt


Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest