1978 99 Turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 17 Jun 2014, 21:54

Så de har et eget navn ja. Dowty pakninge. Jaja, jeg får se om jeg finner noen sånne. Forøvrig er bilen IKKE friskmeldt :cry:
Feilsøking følger og det er helt greit. Ting tyder på at det fortsatt er drivstoff eller eventuellt tenning som er årsaken så det finner jeg vel ut av.

Noe jeg derimot IKKE forstår bæra av er hvorfor eksosanlegget plutselig befinner seg inntil karroseriet og er vindskeivt i alle retninger. Det får jeg vel bare ta tak i senere.

Begynner å få mistanke om at noen har vært borti med overlegg mens den sto parkert noen timer ved jobben til kona i dag. Ligger ved en videregåendeskole og det er vel fort gjort å spotte en "unormal" bil og slenge med beina i hormonalderen.. Det er iallefall ingen logisk forklaring til hvorfor det skal ha flytta seg som det har gjort.
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

targus200
Posts: 181
Joined: 28 Oct 2012, 12:52
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby targus200 » 18 Jun 2014, 19:39

Tess har dowty, eller DBS pakninger som vi kaller de på jobben. Du får de også i syrefast.
Saab 99 turbo -80 http://www.garaget.org/?car=274817
Volvo V60 2012 pendlerbil

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 19 Jun 2014, 11:31

targus200 wrote:Tess har dowty, eller DBS pakninger som vi kaller de på jobben. Du får de også i syrefast.
Supert! Da må jeg innom å få tak i noen sånne snart :) Takk for tips!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 20 Jun 2014, 23:05

Da er operasjon "Friskmelde turboen innafor budsjettet" starta!

Den har vært litt av og på med hosting og harking siden tidlig i vinter. Har trodd jeg har fått fiksa det og så ha det kommet tilbake, så nå er det intensivoperasjon. På toppen av alt mistenker jeg at noen har svingt med en fot og tulla med eksosen. Det er også frieksos på bakpotta så da jukser vi litt.

Den har fått nytt bensinfilter, den skal få nye pakninger så snart det lar seg gjøre også. Luftfilter ble også bytta for ikke lenge siden.
Etter mye lesing og fundering og alt så har jeg kommet frem til at det må være bensin eller tenningsrelatert. Så ettersom jeg har diverse liggende i garasjen får den vel overhalte dyser, nye kabler, ny coil og nye plugger i håp om å kverke problemet. Mulig jeg hiver på med en sånn bensinrens-greie også selv om jeg ikke har helt trua.

(Advarsel; kommende innhold kan virke støtende og irritere da det kan virke useriøst og rånete)

På eksosfronten gjør jeg det enklest og billigst mulig; har shoppa biltemarør. Det sto 2.5" fra turbo og frem til bakpotta, derifra var det mindre (antagelig 2"). Jeg tar bort bakpotta og hiver på 2.5" rør fra frempotta og ut. Ikke sikkert jeg verken blir fornøyd med det eller det fører til videre tilfredsstillelse hos biltilsynet etterhvert, men jeg gjør det nå iallefall, så får jeg heller hive inn ei potte hvis jeg får blånekt. Etter hvert er planen å få bytta eksosen til noe seriøst med mindre jeg trives med det og jeg får ok på neste EU-kontroll.

Bare for å understreke videre; bilens nye luftfilter er av typen åpent. Bilen har ikke vært i original stand på noen år med og900 turbo og kombinert 9000/og900 interiør + diverse S&R og airflow så litt rånefaktor tåler jeg :lol:

I mårra kommer Kanonjon og Latsaaben på besøk så da blir det garasjekveld og bytting av deler + sette sammen eksosen så den forhåpentligvis går som den skal og har eksos som ikke lekker eller skrangler i karroseriet til vi skal ha minitreff på Levanger på Søndag :mrgreen:

Image

Har også en endestuss fra anlegget på en 9-5 som jeg lurer på å sette på inntil jeg finner noe som ser fint ut uten å bli overkill. Eneste stuss-pynten jeg har funnet uten at det koster en formue var en 4"-overkill-flåsestuss på biltema og det gidder jeg ikke. En ting er at litt grov lyd og fin stuss er ønskelig, men jeg har da noen grenser :lol:

Image

Kommer sikkert en update i mårra en gang på hvordan det går/gikk!

Joakim
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 23 Jun 2014, 10:26

JAAAA!!! :mrgreen:

Fant feilen. Tennkablene så hele og fine ut men fysjda. Pill rotne og ekle og kabelen satt ikke engang fast i plugghetta til den ene pluggen. Kabelstussen var svartbrent og det var vel neppe rart den ikke gikk som den skulle foruten av og til men likevel tilfeldig. Bilen har fått "nye" kabler og "ny" coil samt NYE plugger. Det førte til umiddelbar gjøreglede og stor tilfredshet.

Men før den tid kom så ble det montert eksos. Fikk målt opp og kappa og skrudd sammen i riktige posisjoner og vinkler og alt av tjohei og traff utrolig godt til slutt. Kjøpte 3x30* bøyer, 2x 50cm rør og 1x 100cm rør pluss en haug med klemmer og opphengsdeler for å få det til å sitte. Det sitter godt, treffer godt og alt så bra ut da vi sa oss ferdige på Fredag.

Image

Image

Har ikke sveisa noen ting, alt er skrudd da jeg ikke har tilgang til å sveise her. Mulig jeg får sveisa det sammen senere og satt på kroker så jeg får festa det litt mer etter boka men enn så lenge henger det fint og lager alle de rette lydene :lol:

Her er forøvrig 3 av prosjekttrådene her inne samla i ett bilde :mrgreen:

Denne bilen, 1966 96:an min og Latsaaben til Kanonjon!

Image


En snutt for dem som evt vil se og høre resultatet:
https://www.youtube.com/watch?v=rX1GPU7 ... e=youtu.be

Bilen går nå knirkefritt og høres knirkefri ut :lol: Neste på lista er kjølesystem og rens av det og så evt montering av en liten intercooler for å få ned innsugslufta..

Joakim
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Henning » 23 Jun 2014, 21:25

Bra stått på, og en artig versjon uten bakre potte. Jeg fikk ikke inntrykk av volumet på eksosanlegget på filmen, men hvor høyt ble det?? ok eller noe over :lol: Høret jo nesten ut som en totakter der en stund.

Disse røra er vel galvaniserte, husk å slip bort all galvanikken før du evnt sveiser (dersom du bestemmer deg for det) - makan til ufin gass skal du leite lenge etter - selv etter sliping bør du stå ute, og ha ei liter melk i nærheten dersom du begynner å kaste opp..... Eneste medisinen... Ikke veldig glad i galv greier som du skjønner, blitt dårlig en gang sjøl.

Han Latsaaben er jammen ivrig og over alt gitt!!! Fantastisk. Hils.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 23 Jun 2014, 22:26

Henning wrote:Bra stått på, og en artig versjon uten bakre potte. Jeg fikk ikke inntrykk av volumet på eksosanlegget på filmen, men hvor høyt ble det?? ok eller noe over :lol: Høret jo nesten ut som en totakter der en stund.
Det ble veldig morsomt uten bakre potte. GoPro er ikke helt supert når det kommer til lyd dessverre. Volumet ligger.. noe over.. :lol: Det ble vesentlig grommere lyd enn forventa. Det var grovere, dypere lyd fra min bil nå med 2.5" enn Kanonjons Latsaab med 3" der det også kun er frempotta som er igjen. Der er det riktignok 16 ventiler og en katalysator. Men veldig fornøyd! Henger jeg på girene får jeg totaktsputring :lol:
Henning wrote:Disse røra er vel galvaniserte, husk å slip bort all galvanikken før du evnt sveiser (dersom du bestemmer deg for det) - makan til ufin gass skal du leite lenge etter - selv etter sliping bør du stå ute, og ha ei liter melk i nærheten dersom du begynner å kaste opp..... Eneste medisinen... Ikke veldig glad i galv greier som du skjønner, blitt dårlig en gang sjøl.
Takk for tips! Har lurt på å sveise, men har ikke apparat selv så måtte evt ha tydd til å sette bort jobben. Det er i overkant mange klemmer siste halvdel av anlegget nå.. :roll: Men hjemmemekk med MacGyvermusikk på anlegget va det! :mrgreen:
Henning wrote:Han Latsaaben er jammen ivrig og over alt gitt!!! Fantastisk. Hils.
Latsaaben og piloten sendte jeg videre til Stein Are i dag :lol: Han er veldig ivrig, like trivelig og har ekte engasjement og entusiasme!
Det har vært veldig hyggelig med han på besøk igjen. Må se å sette snuten sørover snart selv jeg. Shippa nyeste 9-5an til nytt hjem i dag så det går mot lysere tider i banken og etterhvert for de gamle bilene og treffmulighetene også :mrgreen:

Joakim
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 29 Jun 2014, 18:35

Fant ut at det var på (over)tide å fullføre prosjektet som ble årets bursdagsgave fra ungene til meg. Ei billig veggklokke fra Clas Ohlson med en baktanke om å gjøre resten selv 8-) Ikke de helt kompliserte greiene men når man først skal ha noe i garasjen så er det jo greit å få det til å se skikkelig ut :lol:

Målte opp diameter og laga et design i en fei med Illustrator, spøtta det ut på fotokartong og klipte til.
Resultatet ble da ikke så aller værst. Ikke noe superprofft men det er mer enn nok særpreg og duger for meg.

Resten av garasjen er under makeover så nøyer meg med designet og bilde av det ferdige produktet..

Image

Image

Garasjen er jeg ganske fornøyd med størrelsesmessig. Det er grei nok plass der, men det begynner å bli på tide å gjøre det litt mer koselig og gjerne litt mer "merkeorientert" :lol: Blir etterhvert nå og da blir det sikkert bilde av "furtebua" mi også :lol:

Joakim
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Henning » 29 Jun 2014, 18:45

Stilig, billig men utrolig effektivt:) mer bilder av garasjen - ha Takk:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby 96GT » 29 Jun 2014, 19:21

Kreativt med klokken.... ser bra ut...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest