Re: 1967 Copper Coral 96 V4
Posted: 01 Jul 2014, 17:37
Takk for det, folkens!
Her kommer litt påfyll til oppdateringen. Jeg har drevet med noen kosmetiske digresjoner ved siden av det mer tekniske beskrevet i forrige oppdatering. Eller, det første var mer en nødvendighet enn bare kosmetisk, for jeg fant den til nå minst gjennomtenkte "konstruksjonen" på Saab'en: Listen som holder pakningen i underkant av døra. Håper dette ble utbedret på senere modeller, for er er det bare en punktsveiset list som ikke kan gjøre annet enn å tiltrekke steinsprut, fuktighet og rust. Hele driten måtte nappes av:
Nå har jeg fjernet rusten og grunnet. Satser på å bare montere en firkantpakning med lim der den gamle var. Noen som har erfaring med dette, eller andre alternative dørpakninger?
Videre gikk jeg igang med å rette ut frontplaten, for denne hadde sett sine bedre dager. Mange år med klønete kræsjing borti stubber og stein der ja!
Det trente øye vil se at jeg også har brettet ned "leppa" på midten av frontplaten. Dette for å få plass til den noe høyere alu-radiatoren jeg skal montere, og for å få den lengst mulig frem. Her er den prøveplassert. Den blir skummelt høy, kan være jeg må endre på festene. Det finner jeg ikke ut før panseret kommer på.. Forresten, frontplaten ble mye stivere av å brette ned leppa - lønner seg visst!
Ellers lakkerte jeg opp motorrommet og børstet og la Carosol på gulvet - gjorde egentlig at motoren ser enda verre ut! Den skal nok fikses opp etterhvert den også, men det får vente til neste år:
Og så til det virkelig kosmetiske: Jeg begynte å lage white walls! Fikk tak i white wall maling fra Unneberg Bil, så jeg måtte begynne på et hjul av ren nysgjerrighet. Jeg slipte og lakkerte felgen sort (med smooth hammerite på sprayboks - blir overraskende bra!!), slipte vekk bokstavene i gummien, og fikk på et lag white wall maling. Dette laget ble grovt, tror jeg må tynne malingen og prøve på nytt. Det skal forøvrig fire strøk på hvert hjul, så jeg har litt jobb foran meg! Ellers fikk jeg tak i forkrommede "beauty rings" som egentlig er for boble (fikk ideen av "Rally Wheels"-ene på min brors 68' Camaro), og polerte opp de originale hjulkapslene. Beauty ringene presses inn når white wall'en er ferdigmalt, så i bildet ligger den (og kapselen) bare oppå og kaster skygge. Ser lovende ut, om jeg må få si det selv!
Også begynte jeg å legge teppe i helgen, mens jeg allikevel hadde ut stolene for å fikse gulvet. Jeg synes jo at den morkne originale gummimatta var litt i simpleste laget, og tenkte et teppe dessuten ville hjelpe til å dekke over endel av den originale hvitfargen i interiøret, stolunderstellet og mekanikken til brekket (som jeg dessuten har dynket med Carosol - ikke så vakkert). Veldig fornøyd så langt, det gir et langt "koseligere" preg - om det var mulig å gjøre en bil koseligere enn en original 96 - og hjelper forhåpentligvis litt på støy og spesielt vibrasjoner. Må bare feste det, og klippe til noen biter til å fylle i ved overgangen skjermbue-torpedovegg. Blir gøy å se det med aluminiumstersklene og stolene på plass igjen!
Det var det for denne gang! Kanskje jeg har plantet noen ideer i noen Saab-hoder? Håper det. Snakkes!
Her kommer litt påfyll til oppdateringen. Jeg har drevet med noen kosmetiske digresjoner ved siden av det mer tekniske beskrevet i forrige oppdatering. Eller, det første var mer en nødvendighet enn bare kosmetisk, for jeg fant den til nå minst gjennomtenkte "konstruksjonen" på Saab'en: Listen som holder pakningen i underkant av døra. Håper dette ble utbedret på senere modeller, for er er det bare en punktsveiset list som ikke kan gjøre annet enn å tiltrekke steinsprut, fuktighet og rust. Hele driten måtte nappes av:
Nå har jeg fjernet rusten og grunnet. Satser på å bare montere en firkantpakning med lim der den gamle var. Noen som har erfaring med dette, eller andre alternative dørpakninger?
Videre gikk jeg igang med å rette ut frontplaten, for denne hadde sett sine bedre dager. Mange år med klønete kræsjing borti stubber og stein der ja!
Det trente øye vil se at jeg også har brettet ned "leppa" på midten av frontplaten. Dette for å få plass til den noe høyere alu-radiatoren jeg skal montere, og for å få den lengst mulig frem. Her er den prøveplassert. Den blir skummelt høy, kan være jeg må endre på festene. Det finner jeg ikke ut før panseret kommer på.. Forresten, frontplaten ble mye stivere av å brette ned leppa - lønner seg visst!
Ellers lakkerte jeg opp motorrommet og børstet og la Carosol på gulvet - gjorde egentlig at motoren ser enda verre ut! Den skal nok fikses opp etterhvert den også, men det får vente til neste år:
Og så til det virkelig kosmetiske: Jeg begynte å lage white walls! Fikk tak i white wall maling fra Unneberg Bil, så jeg måtte begynne på et hjul av ren nysgjerrighet. Jeg slipte og lakkerte felgen sort (med smooth hammerite på sprayboks - blir overraskende bra!!), slipte vekk bokstavene i gummien, og fikk på et lag white wall maling. Dette laget ble grovt, tror jeg må tynne malingen og prøve på nytt. Det skal forøvrig fire strøk på hvert hjul, så jeg har litt jobb foran meg! Ellers fikk jeg tak i forkrommede "beauty rings" som egentlig er for boble (fikk ideen av "Rally Wheels"-ene på min brors 68' Camaro), og polerte opp de originale hjulkapslene. Beauty ringene presses inn når white wall'en er ferdigmalt, så i bildet ligger den (og kapselen) bare oppå og kaster skygge. Ser lovende ut, om jeg må få si det selv!
Også begynte jeg å legge teppe i helgen, mens jeg allikevel hadde ut stolene for å fikse gulvet. Jeg synes jo at den morkne originale gummimatta var litt i simpleste laget, og tenkte et teppe dessuten ville hjelpe til å dekke over endel av den originale hvitfargen i interiøret, stolunderstellet og mekanikken til brekket (som jeg dessuten har dynket med Carosol - ikke så vakkert). Veldig fornøyd så langt, det gir et langt "koseligere" preg - om det var mulig å gjøre en bil koseligere enn en original 96 - og hjelper forhåpentligvis litt på støy og spesielt vibrasjoner. Må bare feste det, og klippe til noen biter til å fylle i ved overgangen skjermbue-torpedovegg. Blir gøy å se det med aluminiumstersklene og stolene på plass igjen!
Det var det for denne gang! Kanskje jeg har plantet noen ideer i noen Saab-hoder? Håper det. Snakkes!