Nå vet jeg at det har vært stille på denne tråden en stund, men det er kun fordi det jobbes og jobbes på bilen!
Så, får prøve å oppsummere hva jeg har gjort siden februar (!):
En dag jeg skulle starte opp bilen tråkket jeg inn bremsen, og pedalen gikk rett i bånn. I reservoiret var det knusk tørt, så da var det bare å se etter lekkasjer. Morkne slanger kan ha vært en grunn (!), så de måtte byttes..
Når jeg først begynte å dykke ned i bremsene så jeg at det var på tide å gjøre noe med både calipere, klosser og skiver. Et under at bilen stoppet såpass greit før, fant jeg ut..
Her ser du klossene i caliperen, calipers-stempel til venstre. Dette lot ikke rikke på seg, og alt så mildest sagt råttent ut, så jeg bestilte nytt av alt hos Mekonomen.
Men, når jeg kom til Mekonomen for å hente varene, etter de hadde bekreftet at alt var klart til henting, viste det seg at noen andre hadde kommet meg i forkjøpet med det siste paret med calipere som var å oppdrive i hele Norden. De kunne imidlertid anbefale Mekonomen-verkstedet Christoffersen og Bekken hundre meter unna, og for 1250,- inkl. mva per stk hadde jeg fantastisk overhalte calipere! For denne prisen dreide de til og med nye stempler på huset. Anbefaler dem på det varmeste. Og forresten, jeg byttet også fjærer rundt om, for disse så ut til å være helt på randen. Like gamle som de caliperne = ikke bra. Sånn ble det til slutt:
Jo, og når jeg tok av skiven på høyre side foran var det køl svart og luktet brent av hjullageret. Med hjelp av Henning som ga teknisk veiledning, og god service av Uno, som sendte meg nytt lager og simmeringer umiddelbart, fikk jeg av navet og tok ut akslingen. Av mangel på tid leverte jeg hele akslingen til Christoffersen og Bekken. 875,- kroner senere (!) hadde de byttet lager og fettet opp drivknute, byttet ring til den ytterste drivknutebelgen og lagt på en pose på koblingsarmen som skal inn i diffen. Tror de driver veldedighet med meg og gammelsaaben. Anbefaler dem på det varmeste!
Ellers har jeg hatt ut bensintanken, for når jeg fylte full tank i høst var det tydelig en lekkasje et sted. Det viste seg at tank og rør er fra en nyere bil, for den hadde ekspansjons/utluftningsrør. Tror ikke dette var originalt med 67-modellen. Pakningen til bensinmåleren/giveren var… ikke-eksisterende. Her så det ut som om noen hadde tettet med silikon. Følgelig var dette fullstendig oppløst, og hadde tildels rent ned i tanken. Håper jeg har klart å rense den godt ut. Sånn så det ut under tanken/bagasjerommet etter jeg hadde fjernet alt av gamle asfaltplater etc. Det viste seg nemlig at en musefamilie har bodd her en gang, og så var fullt av nøtter, frø, lort og lukten som hører til. Det måtte ut:
Og etter en omgang med white spirit og Carosol:
Og så var det eksosanlegget da. Simons-anlegget som satt på hadde sett sine bedre dager. Enderøret, potta og mellomrøret var fullstendig rustet fra hverandre. Jeg har fått tak i akkurat det samme Simons-anlegget, skal montere det straks jeg får bensin i bilen igjen og kan varme opp monteringspastaen med motoren.
Ellers er masse rust i hjulbuer etc fikset, her har jeg fjernet skjermen og all løs tectyl bak på venstre side. Høyre side var myyyye bedre, tok ikke av skjermen der:
Etter grundig børsting og tyntflytende + tyktflytende Carosol:
Og jo, gulvet. Må nok byttes en gang på venstre side foran, men foreløpig er det ganske solid, og jeg gikk bare over med børste og Carosol:
Og i dag skal jeg legge teppe. Så nå må jeg stikke!
Flere andre ting som er gjort også, men det får komme med neste oppdatering om ikke så lenge. Hei så lenge!