1967 Copper Coral 96 V4
Posted: 07 Jan 2014, 17:44
Jeg gikk til innkjøp av min første Saab i oktober, en 1967 96 V4. Min far har hatt flere 93'er, 96'er og 99'er, og frem til jeg var 5 år hadde han også en 95, 1977-modell. Etter mange år med Volvo var det på tide å gjenoppta familietradisjonen, og det til stor begeistring.
Jeg gleder meg til å begynne å skru på bilen. Bortsett fra radiatorhavari forrige uke fungerer den veldig godt, også på lengre turer. Uansett vil jeg ta en grundig gjennomgang av kjøling, oljer, filtre, tenning, bensintank- og rør, drev, lager og det elektriske denne våren, med ambisjoner om å kunne kjøre noen skikkelige langturer i sommer. Ny frontrute og eksosanlegg står også på ønskelisten.
Utifra hva jeg kan forstå ble bilen solgt ny i Bodø (med regnr YE 11450), og var opprinnelig hvit. Etter avskiltning i 1979 fikk den ny eier (i samme familie) i 1993 og fikk nye skilter som veteranbil i 1997 (med regnr W 14005). Jeg vil tro at motorbytte og omlakkering ble foretatt mellom 1993 og 1997, til en 1700-motor fra en Ford og fargen "Copper Coral Metallic" som var å få på Saab 99 i 1973. Ellers er bilen stort sett helt original. Fra 1999 har den gått i Aust-Agder, Vestfold og Telemark, via fem eiere før meg.
Så kommer sakens kjerne - jeg hadde satt utrolig stor pris på informasjon eller historier om bilen, enten det måtte være om du har sett den på treff eller på veien (den er lett gjenkjennelig!), eller om du selv er en av dens tidligere eiere. Om sistnevnte skulle være tilfelle ønsker jeg altså ikke å klandre noen for noe som helst, kun få stilt nysgjerrigheten.. Det er mye ved den som jeg gjerne skulle visst mer om, og en 47 år gammel Saab har nok mange historier å fortelle.
Her er noen bilder av godbilen (jeg skal montere skvettlapper!)..
På forhånd takk!
Simon Øien
Jeg gleder meg til å begynne å skru på bilen. Bortsett fra radiatorhavari forrige uke fungerer den veldig godt, også på lengre turer. Uansett vil jeg ta en grundig gjennomgang av kjøling, oljer, filtre, tenning, bensintank- og rør, drev, lager og det elektriske denne våren, med ambisjoner om å kunne kjøre noen skikkelige langturer i sommer. Ny frontrute og eksosanlegg står også på ønskelisten.
Utifra hva jeg kan forstå ble bilen solgt ny i Bodø (med regnr YE 11450), og var opprinnelig hvit. Etter avskiltning i 1979 fikk den ny eier (i samme familie) i 1993 og fikk nye skilter som veteranbil i 1997 (med regnr W 14005). Jeg vil tro at motorbytte og omlakkering ble foretatt mellom 1993 og 1997, til en 1700-motor fra en Ford og fargen "Copper Coral Metallic" som var å få på Saab 99 i 1973. Ellers er bilen stort sett helt original. Fra 1999 har den gått i Aust-Agder, Vestfold og Telemark, via fem eiere før meg.
Så kommer sakens kjerne - jeg hadde satt utrolig stor pris på informasjon eller historier om bilen, enten det måtte være om du har sett den på treff eller på veien (den er lett gjenkjennelig!), eller om du selv er en av dens tidligere eiere. Om sistnevnte skulle være tilfelle ønsker jeg altså ikke å klandre noen for noe som helst, kun få stilt nysgjerrigheten.. Det er mye ved den som jeg gjerne skulle visst mer om, og en 47 år gammel Saab har nok mange historier å fortelle.
Her er noen bilder av godbilen (jeg skal montere skvettlapper!)..
På forhånd takk!
Simon Øien