1967 Copper Coral 96 V4

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
terryandre
Posts: 72
Joined: 01 Nov 2012, 17:45
Location: Helleland, rogaland
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby terryandre » 21 Jan 2014, 20:20

Det går an å bruke radiator fra ng 900 også. det er det jeg skal gjøre på min v4, sammen med ekspansjonstank fra volvo 240 :oops: da v4 tanken ikke passer på siden, og at ekspansjonstanken skal være det høyeste punktet. Må lage til nye fester i bunn, som passer inn på støtfanger fester Image Image Image
Last edited by terryandre on 21 Jan 2014, 20:30, edited 1 time in total.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Henning » 21 Jan 2014, 20:25

Fine fester - gjør akkurat det samme om dagen...... det blir trangt :D Jeg måtte bytte til 67/68 grill for å få plass - alikevel er det litt for trangt ved justerings skruen til lyktene....

Sjøl kommer jeg til å bruke ekspansjonstank fra BMW eller Citroen Berlingo. mener de er skrå slik at de passer på hjulbuen.... Skal se etter en imorgen.

Fine fester forresten!
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Simon Øien
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2014, 14:11
Location: Oslo
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Simon Øien » 22 Jan 2014, 00:53

Se der ja, det hadde vært noe! :)

Skulle få en pris på ombygging av radiatoren jeg allerede har kjøpt (gjennom Radiatorservice), så får jeg se hva det blir til. Om jeg bruker denne slipper jeg å ordne ekspansjonstank. Selv om det selvfølgelig hadde vært kjekt å ha uansett. :roll:

Apropos grill, pga rust og div steinsprut og bulker fikk jeg sandblåst grillen forrige uke. Denne uken har jeg rettet ut bulker, primet, sparklet, slipt og primet igjen. Veldig fornøyd med resultatet. I morgen blir det farge på'n! :)

Image

Begynte også å børste innsiden av venstre fremskjerm. Rett og fin og bare overflaterust, men du verden så mye dritt det blir etter 47 år.. :P Bilen ble omlakkert med skjermene på, så tror ikke stort har blitt gjort med innsiden siden den var ny, annet en påføring av tectyl. På tide å begynne fra scratch! :)

Image
1967 Saab 96 V4 1700

User avatar
Simon Øien
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2014, 14:11
Location: Oslo
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Simon Øien » 05 Feb 2014, 20:49

Voilá! :D

Image
1967 Saab 96 V4 1700

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Henning » 05 Feb 2014, 21:28

Simon Øien wrote:Voilá! :D

Image
MAKAN!!!! den var sjukt fin!!! har du lakkert den selv??

Blir morro å se den på bilen.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Simon Øien
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2014, 14:11
Location: Oslo
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Simon Øien » 05 Feb 2014, 22:46

Takk for det, Henning! :D Jessda, lakkert med spraybokser, godt avtrekk og god tålmodighet!
Neste på programmet er utbedring av forskjermene!
1967 Saab 96 V4 1700

User avatar
Simon Øien
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2014, 14:11
Location: Oslo
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Simon Øien » 28 Jun 2014, 11:14

Nå vet jeg at det har vært stille på denne tråden en stund, men det er kun fordi det jobbes og jobbes på bilen! :)
Så, får prøve å oppsummere hva jeg har gjort siden februar (!):

En dag jeg skulle starte opp bilen tråkket jeg inn bremsen, og pedalen gikk rett i bånn. I reservoiret var det knusk tørt, så da var det bare å se etter lekkasjer. Morkne slanger kan ha vært en grunn (!), så de måtte byttes..

Image

Når jeg først begynte å dykke ned i bremsene så jeg at det var på tide å gjøre noe med både calipere, klosser og skiver. Et under at bilen stoppet såpass greit før, fant jeg ut.. :? Her ser du klossene i caliperen, calipers-stempel til venstre. Dette lot ikke rikke på seg, og alt så mildest sagt råttent ut, så jeg bestilte nytt av alt hos Mekonomen.

Image

Men, når jeg kom til Mekonomen for å hente varene, etter de hadde bekreftet at alt var klart til henting, viste det seg at noen andre hadde kommet meg i forkjøpet med det siste paret med calipere som var å oppdrive i hele Norden. De kunne imidlertid anbefale Mekonomen-verkstedet Christoffersen og Bekken hundre meter unna, og for 1250,- inkl. mva per stk hadde jeg fantastisk overhalte calipere! For denne prisen dreide de til og med nye stempler på huset. Anbefaler dem på det varmeste. Og forresten, jeg byttet også fjærer rundt om, for disse så ut til å være helt på randen. Like gamle som de caliperne = ikke bra. Sånn ble det til slutt:

Image

Jo, og når jeg tok av skiven på høyre side foran var det køl svart og luktet brent av hjullageret. Med hjelp av Henning som ga teknisk veiledning, og god service av Uno, som sendte meg nytt lager og simmeringer umiddelbart, fikk jeg av navet og tok ut akslingen. Av mangel på tid leverte jeg hele akslingen til Christoffersen og Bekken. 875,- kroner senere (!) hadde de byttet lager og fettet opp drivknute, byttet ring til den ytterste drivknutebelgen og lagt på en pose på koblingsarmen som skal inn i diffen. Tror de driver veldedighet med meg og gammelsaaben. Anbefaler dem på det varmeste! :D

Ellers har jeg hatt ut bensintanken, for når jeg fylte full tank i høst var det tydelig en lekkasje et sted. Det viste seg at tank og rør er fra en nyere bil, for den hadde ekspansjons/utluftningsrør. Tror ikke dette var originalt med 67-modellen. Pakningen til bensinmåleren/giveren var… ikke-eksisterende. Her så det ut som om noen hadde tettet med silikon. Følgelig var dette fullstendig oppløst, og hadde tildels rent ned i tanken. Håper jeg har klart å rense den godt ut. Sånn så det ut under tanken/bagasjerommet etter jeg hadde fjernet alt av gamle asfaltplater etc. Det viste seg nemlig at en musefamilie har bodd her en gang, og så var fullt av nøtter, frø, lort og lukten som hører til. Det måtte ut:

Image

Og etter en omgang med white spirit og Carosol:

Image

Og så var det eksosanlegget da. Simons-anlegget som satt på hadde sett sine bedre dager. Enderøret, potta og mellomrøret var fullstendig rustet fra hverandre. Jeg har fått tak i akkurat det samme Simons-anlegget, skal montere det straks jeg får bensin i bilen igjen og kan varme opp monteringspastaen med motoren.

Image

Ellers er masse rust i hjulbuer etc fikset, her har jeg fjernet skjermen og all løs tectyl bak på venstre side. Høyre side var myyyye bedre, tok ikke av skjermen der:

Image

Etter grundig børsting og tyntflytende + tyktflytende Carosol:

Image

Og jo, gulvet. Må nok byttes en gang på venstre side foran, men foreløpig er det ganske solid, og jeg gikk bare over med børste og Carosol:

Image

Image

Og i dag skal jeg legge teppe. Så nå må jeg stikke! :) Flere andre ting som er gjort også, men det får komme med neste oppdatering om ikke så lenge. Hei så lenge!
1967 Saab 96 V4 1700

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Henning » 28 Jun 2014, 12:20

Mega oppdate!! Veldig imponerende stått på. Fine ting å få byttet dette bremsegreiene, kjekt å ha slike ting i orden:)

Enig med deg at christoffersen og bekken er gull å ha, riktig at prisene deres ikke er så gale.

Men du holder til i Oslo?? Satser på å spotte bilen din i løpet av sommer:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Morten S. » 28 Jun 2014, 17:34

Stå på! Artig å se at bilen blir tatt vare på, og sikret en fremtid.
Noen vintre i saltslapset her i Vestfold har sikket ikke gjort bilen alt for mye godt.

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby 96GT » 29 Jun 2014, 08:30

Litt av hvert her og veldig hyggelig lesing... Har selv bare gode erfaringer av C&B... fikk tipset av Henning den gang...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest