1967 Copper Coral 96 V4

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Min første Saab - noen som kjenner den?

Postby Jokke900 » 08 Jan 2014, 12:59

Gratulerer med kul bil og velkommen til forumet! :mrgreen:

Den fargen var sykt kul på 96! Den der kan med fordel bøses opp med rett felger :twisted: Skulle likt å sett 5.5 tommers kantfelger på den egentlig.. ..Silverspoke med kant hadde vært porno på den men det er vel lettere sagt en gjort :oops:

Joakim
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Min første Saab - noen som kjenner den?

Postby Tore T » 08 Jan 2014, 13:19

Hei Simon, og velkommen hit !

Knalltøff bil du har der...
Synes at 67-modellen er den fineste V4'n... Den gamle fronten og de lave rutene gir bilen et mer "harmonisk" utseende !

Liker også fargen... !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Tore Aasen
Posts: 16
Joined: 29 Oct 2012, 11:03
Location: Arna
Contact:

Re: Min første Saab - noen som kjenner den?

Postby Tore Aasen » 09 Jan 2014, 22:13

Ja hva skjer...? Morten pleier altid å være først ute.

Gratulerer med din første Saab, og velkommen i godt selskap.
Er alltid moro med bakgrunnshistorier om bilene en har, og spesielt moro er det når du har kjørt den en stund og blitt god venn med bilen.
Håper du finner ut så mye som mulig, ser ut til å være en pen bil. Flott med litt andre farger enn gul/begie, rød, hvit og olivengrønne Saab 96.

Tore
Saab 96- 1964
Saab 99 GLI 1981
Saab 90 1986
Saab Ng 9-5 2010

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Min første Saab - noen som kjenner den?

Postby Henning » 09 Jan 2014, 23:11

aastun74 wrote:Ja hva skjer...? Morten pleier altid å være først ute.
Tipper det tar tid å skrive ned all infoen Morten sitter med :D SOm sagt har jeg fått end el av han fra før da en kompis ville ha denne, kommer nok en god oppdatering etterhvert - Husk at mannen har senebetennelse ;)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Simon Øien
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2014, 14:11
Location: Oslo
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Simon Øien » 14 Jan 2014, 13:16

Joakim, Tore T og Tore, takk for det! :)

Endret navnet på denne tråden, og tenkte å fortsette med oppdateringer på arbeidet jeg gjør på bilen. Jeg har demontert fronten for å gå over overflaterust og for å lettere komme til motoren. Balanseakselen virker tight og fin, og motoren går jo som et sveitsisk lommeur, så det blir ingen overhaling - ennå.. :roll: Den skal få en skikkelig rens og opplakkering av toppdeksler (m/bytte av pakninger), samt grundig rens av kjølesystem og trippel oljeflushing. Tenningsdeler virker veldig bra. Tenkte også å få tak i en ny luftfilterboks av forkrommet, "åpen" type - som man ser på amerikanske muskelbiler. Noen som vet om det finnes en som passer rett på min enporter?

Ellers har jeg kjøpt ny radiator, da den forrige gikk lekk. Kjøpte en "racingradiator" til Honda Civic (http://www.nordicautoimport.no/nb-NO/pr ... -42mm.aspx), spent på om jeg får den til å passe. Ser veldig fin ut i alle fall, og skal nok montere en elektrisk 12" vifte også, så det blir litt fart i systemet.

Grillen begynte å bli rusten (den hadde fortsatt originallakk på innsiden) og hadde noen små ujevnheter, så den er levert til sandblåsing (Uniteam på Økern skulle bare ha 500,- for jobben). Venstre fremskjerm har jeg demontert, og tilstanden var overraskende bra. Litt overflaterust i rommet mellom hjul og dør som skal tas, og litt nederst på skjermkantene. Så - jeg var hos Billakkspesialisten på St.Hanshaugen, og der brukte de vel over tre kvarter på å finne ut om det var mulig å reprodusere fargekoden min (YR4). Ringte til Sverige og greier, men det var trolig en ingrediens i lakken som hadde utgått, og oppskriften hadde derfor blitt slettet. Men, de kjørte flere scanninger på grillen som jeg hadde med, og laget en ny oppskrift. Resultatet ble en farge basert på en Alfa Romeo-farge, men med noen justeringer. Jeg var litt skeptisk, men kjøpte en boks og prøvde litt på grillen før jeg leverte den til sandblåsing - og resultatet var helt fantastisk! Var virkelig umulig å se forskjell, metallicflakene hadde også helt riktig størrelse. Det ble garantert bedre enn det hadde blitt om de hadde klart å lage YR4-lakken, med det tidens tann har gjort med lakken. Så, strålende fornøyd med servicen, anbefales på det varmeste om noen andre skulle trenge lakk!

Tror det var det for denne gang - oppdateringer kommer i nærmeste fremtid. :)

Simon
1967 Saab 96 V4 1700

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Henning » 14 Jan 2014, 13:34

Hei dette er spennende - har selv lett febrilsk den siste tiden etter en radiator som kunne utkonkurrere den som står på nå. Den du har funnet er vel riktig bredde men 70mm lavere?? uansett ser den ut til å kunne modefiseres inn lett! Dette tror jeg også skal prøve - fikk du tilsendt den i posten eller hentet du den? var frakt OK eller dyr? (dersom du fik den tilsendt da..)

Enig med deg med elektrisk vifte, har du funnet en bryter som du kan få satt inn? som går på varmegrader?

Bruker selv St. Hanshaugen farge - får mye gode resultater på blandet farge der.

Håper det er greit jeg koipierer radiator valget ditt :D

Henning
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Simon Øien
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2014, 14:11
Location: Oslo
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Simon Øien » 14 Jan 2014, 13:47

Hei Henning, jeg hentet radiatoren selv på Kløfta i går - bare å ringe og si at du kommer innom, og så betale på nettet, eller med cash når du henter. Ellers kan de sende i posten, er vel vanlige takster da, tenker jeg (140,-)? Den er høyere enn radiatoren som satt i fra før (men denne var ikke original - aaaner ikke hva den var rappet fra), men litt smalere. Jeg gikk for toraderen (haha) for at det skal være større sjanse for å få den inn, men kan være det også går med en treraders, det ser jeg når jeg monterer. Jeg tenker på utløpet nede, dette kommer nok farlig nær reima og kan ha behov for justeringer. Kopier i vei, men om du venter en dag eller to kan du se hvordan den passer i min.. ;)

Har ikke funnet varmebryter, men min bror gjorde dette på sin 1968 Camaro, så konfererer med ham når tiden nærmer seg.. :)

Simon
1967 Saab 96 V4 1700

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Henning » 14 Jan 2014, 14:00

Simon Øien wrote:Hei Henning, jeg hentet radiatoren selv på Kløfta i går - bare å ringe og si at du kommer innom, og så betale på nettet, eller med cash når du henter. Ellers kan de sende i posten, er vel vanlige takster da, tenker jeg (140,-)? Den er høyere enn radiatoren som satt i fra før (men denne var ikke original - aaaner ikke hva den var rappet fra), men litt smalere. Jeg gikk for toraderen (haha) for at det skal være større sjanse for å få den inn, men kan være det også går med en treraders, det ser jeg når jeg monterer. Jeg tenker på utløpet nede, dette kommer nok farlig nær reima og kan ha behov for justeringer. Kopier i vei, men om du venter en dag eller to kan du se hvordan den passer i min.. ;)

Har ikke funnet varmebryter, men min bror gjorde dette på sin 1968 Camaro, så konfererer med ham når tiden nærmer seg.. :)

Simon
Da tar jeg lærdom av deg - venter noen dager - tipp topp om du finner en varmebryter også... sett litt etter dette men finner mest til motorsykler - og de er dyre.... Litt rart - XP selger el vifter, men ikke med varmestyrt bryter - de har bare av og på bryter - det kan man jo ikke holde på med i lengden - greit nok på bane.

Blir spennende å se på passformen:)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Morten S. » 14 Jan 2014, 14:40

Har endelig fått ånden over meg, og gravd litt i hjernebarken. :mrgreen:
Ser at du har en del fakta i begynnelsen av tråden.
Jeg tror W-skiltene som er på bilen i dag er de den ble registrert på første gangen. To-bokstavskiltene ble innført 1. april 1971.

Her er det jeg kan komme på av historikk:

Bilen kommer opprinnelig fra Bodø, som du skriver

Den ble kjøpt av Odd Sjåvåg, Tvedestrand en gang rundt år 2000.
Hvorvidt han kjøpte den direkte fra Bodø, eller om det var en annen som tok den sørover er jeg usikker på.

Det var iallfall Odd som lakkerte den i den nåværende farge, fikk satt inn 1700 motor og overhalt girkasse.

Du ser kanskje noen øgler / fester som er sveiset fast på pedalarmene?
Odd har behov for litt ombygd pedalsett for å kunne kjøre, og han laget seg et eget system for dette.


Etter en del år i Tvedestrand ble den kjøpt av Ole D. Nilsen, Tvedestrand.
Hans datter og svigersønn hadde den også noen år, før den ble solgt til ham du kjøpte den av.

De siste årene har jeg sett at den har vært brukt en del på vinteren også.
Har den klart seg bra tross saltede veier?

Dette er det eneste bildet jeg fant av bilen. Dette er fra GSVs landstreff 2005, i Kristiansand.

Image

User avatar
Simon Øien
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2014, 14:11
Location: Oslo
Contact:

Re: 1967 Copper Coral 96 V4

Postby Simon Øien » 14 Jan 2014, 17:09

Hei Morten, takk for info! :)

På en lapp jeg fikk fra biltilsynet sto det at den hadde kjennemerke YE11450 før den ble registrert igjen i 1997, men som du sier kan ikke dette ha vært dens opprinnelige kjennemerke. Merkelig dette, men ser ut til at jeg må sjekke opp YE11450 hos biltilsynet. Kanskje den ikke var avregisrert mellom 1979 og 1997, men at historikken her står under bilens pseudonym..?

Da ble bilen fikset opp minst fem år etter jeg opprinnelig trodde - takk! Girkassa ser (og føles) splitter ny ut, så jeg trodde nesten det var gjort i enda nyere tid enn dette, men da er den vel minst ti år gammel - så fremt ingen har kjørt den hardt og måttet overhale igjen.

Interessant med disse ombygde pedalene (og flott at ikke dette stoppet ham fra å kjøre en 96!), for man må ta godt i for å stoppe denne bilen. Festet på clutchen stikker litt ut, så jeg kommer nok til å måtte fjerne dem ila våren.

Den har vært brukt endel på vinteren ja, men ifølge selgeren kun på snødekte, usaltede Telemarkveier. Dette innebar også at bilen skulle være rustfri, noe man ikke trenger mesterbrev i lakkering for å se at den ikke er. Men mye rust er det ikke, på langt nær. Satser på å fjerne det som er før den er klar for våren/sommeren. Og den kommer nok stort sett til å stå stille de kommende vintrene - selv om det kan bli fryktelig fristende å kjøre den på isen i ny og ne. ;)

Takk for bildet!

Simon
1967 Saab 96 V4 1700


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest