Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Brukeravatar
aastun74
Innlegg: 12
Registrert: 29 okt 2012, 11:03
Sted: Frekhaug
Kontakt:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Legg innav aastun74 » 15 des 2013, 20:33

2 farget er kult i mine øyne. Du kan se på bilde hvordan jeg har gjort det.
Bilde
Saab 96- 1964
Saab 9-5 - 2000

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Legg innav Henning » 15 des 2013, 20:54

Virker veldig bra denne måten, og virker like bra på longnos også:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Jokke900
Innlegg: 1215
Registrert: 03 nov 2012, 01:39
Sted: Skogn
Kontakt:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Legg innav Jokke900 » 15 des 2013, 20:54

aastun74 skrev:2 farget er kult i mine øyne. Du kan se på bilde hvordan jeg har gjort det.
url=http://bildr.no/view/ajNQeGZE]Bilde[/url]


Lekkert! Du har fulgt den naturlige linja ser jeg :D Nydelig!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Brukeravatar
Tore T
Innlegg: 728
Registrert: 04 nov 2013, 11:28
Sted: Kristiansund
Kontakt:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Legg innav Tore T » 15 des 2013, 22:29

Hei og hopp!

Da har bilen flyttet inn i garasje, den havnet i celebert selskap ...
Jaguar xk140, Mercedes 280 pagoda, Porsche 911 og Mercedes 500 SEC...
Synes Saaben var tøffest der jeg... Hehe!

Ang tofarge, så er planen å dele lakken slik som på aastun's bilde ja!
Får se litt på fargevalg etterhvert... Blir nok hellakkering med tiden..
Veldig mye appelsinskall og dårlig grunnarbeid på lakken når jeg fikk studert den i dagslys...
Men får se hvor langt jeg kommer i vinter...!

Ang hengervekt er jeg ærlig talt ikke helt sikker... Har lov å kjøre 7500 kg i alle fall...
Og vekt av saab 96 og henger er under 1600 kg som 9-3'n har lov å dra...
Turen gikk i alle fall fint, og den dro lasset som ingen ting... Hehe!

Har tatt en del bilder og kikket litt ekstra over den i dag , skal legge ut litt bilder
og tilstandsrapport i morgen :-)



Sent from my iPad using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Brukeravatar
Stein Are
Innlegg: 916
Registrert: 07 nov 2012, 09:05
Kontakt:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Legg innav Stein Are » 16 des 2013, 00:58

Jeg kjenner denne bilen, for jeg solgte den til kolvereid for noen år siden. Startet som et customprosjekt, så eksosen, bakluka og listfrie dører/skjermer er fra min tid :D

Stein Are
Saab 96 1962-Saab 900 1990

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Legg innav Henning » 16 des 2013, 07:16

Tore T skrev:den havnet i celebert selskap ...
Jaguar xk140, Mercedes 280 pagoda, Porsche 911 og Mercedes 500 SEC...
Synes Saaben var tøffest der jeg... Hehe!


Høres helt riktig ut det 8-) Er vel vanskelig å si noe skit om en xk140.... men helt klart så er 96 der oppe blant de andre :D

Tore T skrev:Ang hengervekt er jeg ærlig talt ikke helt sikker... Har lov å kjøre 7500 kg i alle fall...
Og vekt av saab 96 og henger er under 1600 kg som 9-3'n har lov å dra...
Turen gikk i alle fall fint, og den dro lasset som ingen ting... Hehe!


La meg først si at jeg er ikke den personen som følger alle regler og lover, blir også provosert en rekke ganger over dette hysteriet vi har her i Norge over sikkerthet og mere lover.... Kona er Greker så det er befriende hver gang vi er i hennes land og 98% av de strenge reglene er borte :P

MEN - dette med henger er jeg alltid redd for, ikke fordi jeg tror det er farlig, men pga av massive bøter som florerer når man møter feil snut. 10 000,- + at man må sette igjen henger er et vanlig utfall. Det er laaaangt dyrere og slitsomt enn det ofte er verd. Du kan kjøre 7500tonn - greit nok. Men med henger er det allerledes, hengeren du kjørte med er sikkert godkjent med totalvekt på 2-2.5 tonn. Så setter du en sykkel på den hengeren som veier 9 kilo har du allerede gjort feil fordi de alltid regner totalvekt og ikke hva du faktisk har på hengeren av vekt. Grunnet dette har jeg alltid måtte leie spesial henger som har 1550kg som totalvekt, den har jeg lov å kjøre med vanlig bil. Men man møter folk med store bilhengere på vanlige biler hele tiden så her er det mange som ikke vet eller ikke bryr seg - hele Sverige gjøre dette så der har de nok andre regler.

Grattis med å ha fått bil i hus :)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Tore T
Innlegg: 728
Registrert: 04 nov 2013, 11:28
Sted: Kristiansund
Kontakt:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Legg innav Tore T » 16 des 2013, 09:19

Stein Are skrev:Jeg kjenner denne bilen, for jeg solgte den til kolvereid for noen år siden. Startet som et customprosjekt, så eksosen, bakluka og listfrie dører/skjermer er fra min tid :D

Stein Are


Hei Stein Are !

Oj, spennede !
Hadde vært supert om du kunne berike meg (eller gjerne alle her inne) med litt flere detaljer og evt historie på bilen !
Hvilken tilstand var den i ellers (mekanisk / rust) når du hadde den ?




Henning skrev:
Tore T skrev:den havnet i celebert selskap ...
Jaguar xk140, Mercedes 280 pagoda, Porsche 911 og Mercedes 500 SEC...
Synes Saaben var tøffest der jeg... Hehe!


Høres helt riktig ut det 8-) Er vel vanskelig å si noe skit om en xk140.... men helt klart så er 96 der oppe blant de andre :D

Tore T skrev:Ang hengervekt er jeg ærlig talt ikke helt sikker... Har lov å kjøre 7500 kg i alle fall...
Og vekt av saab 96 og henger er under 1600 kg som 9-3'n har lov å dra...
Turen gikk i alle fall fint, og den dro lasset som ingen ting... Hehe!


La meg først si at jeg er ikke den personen som følger alle regler og lover, blir også provosert en rekke ganger over dette hysteriet vi har her i Norge over sikkerthet og mere lover.... Kona er Greker så det er befriende hver gang vi er i hennes land og 98% av de strenge reglene er borte :P

MEN - dette med henger er jeg alltid redd for, ikke fordi jeg tror det er farlig, men pga av massive bøter som florerer når man møter feil snut. 10 000,- + at man må sette igjen henger er et vanlig utfall. Det er laaaangt dyrere og slitsomt enn det ofte er verd. Du kan kjøre 7500tonn - greit nok. Men med henger er det allerledes, hengeren du kjørte med er sikkert godkjent med totalvekt på 2-2.5 tonn. Så setter du en sykkel på den hengeren som veier 9 kilo har du allerede gjort feil fordi de alltid regner totalvekt og ikke hva du faktisk har på hengeren av vekt. Grunnet dette har jeg alltid måtte leie spesial henger som har 1550kg som totalvekt, den har jeg lov å kjøre med vanlig bil. Men man møter folk med store bilhengere på vanlige biler hele tiden så her er det mange som ikke vet eller ikke bryr seg - hele Sverige gjøre dette så der har de nok andre regler.

Grattis med å ha fått bil i hus :)


Takk for det.. ! :)
Hmm... ja, ikke lett å skjønne seg på dette med regler... Konklusjonen er sikkert at jeg hadde sittet i saksa om jeg ble stoppet... Med mindre politiet hadde blitt sjarmert i senk av Saab'en på hengeren da, slik som billettøren på ferga ble... Endte med at jeg betalte under halvparten for å få to biler og en henger over fjorden, sammenlignet med det det kostet å få en bil og en tom henger over samme ferga litt tidligere på dagen... hehe !
Ja ja... forelår at vi stopper lovdiskusjonene der, og snakker om noe hyggelig i stedet.... Turen gikk heldigvis bra i alle fall !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Brukeravatar
Tore T
Innlegg: 728
Registrert: 04 nov 2013, 11:28
Sted: Kristiansund
Kontakt:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Legg innav Tore T » 16 des 2013, 11:10

Her kommer en liten "statusrapport" med bilder etter å ha kikket litt nærmere på bilen i går...!

Bilde
Bagasjerommet... Originalfargen synes på innsiden av lokket !


Bilde
Flere spor av originalfargen...


Bilde
Bagasjerommet igjen... Støtdemperfestene virker bra !


Bilde
Ikke helgalt nede i "skuffa" bak... litt overflaterust og litt sveisejobb mot tauefestet på venstre side...


Bilde
Ved tanken så det fint ut !


Bilde
Her var det hull gitt... (innerskjermen v/ øvre fremre hjørne på venstre baksjerm)
Har tydeligvis vært slik en stund, og forsøkt tettet med kitt en gang i tiden...


Bilde
...Og slik ser det ut fra undersiden...


Bilde
Høyre lenkearm foran... Litt usikker på tilstanden nedest i fjærtårnet... Ser ut som det er mest overflaterust, men mulig det må sveises en liten lapp...
Får se når vi får rengjort skikkelig !


Bilde
...Og venstre side... Her ser det ut som det klarer seg med puss og lakk... enn så lenge...


Bilde
Hjemmesveiset eksosanlegg... Låter tøft, men er redd det låter litt for mye...
Spørs om det må inn en fremre demper eller to...


Bilde
Begge jekkfestene på høyre side må fikses... Hull opp i kanalen !


Bilde
Under baksetet ser det bra ut !


Bilde
...Golvet bak også... Men kanskje flytte rullebelteholderne inn bak sidepanelene...


Bilde
Golvet foran under pedalene... Her er det sveist tidligere... Greit nok, men mulig jeg kommer til
å gjøre opp igjen dette, da biten som er sveist inn delvis ligger i overlapp... Og litt overflaterust å flikke på som dere ser.


Bilde
Mer overflaterust på passasjersiden...


Bilde
Bilde
Her er det jo....70-talls-koselig ? :D


Bilde
Litt virvarr å ordne i her... Og fikse litt i hanskerommet... og få tak i lokk...
Og litt lakksøl på sparkepanelet... Og kanaldekslene (Heter det det ?) mangler...


Bilde
Et lite hull i taktrekket, ellers pent... Tror det får være slik...


Bilde
Under bak...


Bilde
Under Foran....


Bilde
Høyre bakhjul


Bilde
Venstre bakhjul... Og litt overflaterust etter en tidligere sveisejobb...


Bilde
Venstre forhjul


Bilde
Høyre forhjul


Bilde
.. Blidt åsyn !


Bilde
Klart for avgang til garasjen !
Sist redigert av Tore T den 16 des 2013, 17:56, redigert 1 gang totalt.
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Brukeravatar
Hjelle
Innlegg: 321
Registrert: 02 sep 2012, 11:05
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Legg innav Hjelle » 16 des 2013, 11:38

Henning skrev:MEN - dette med henger er jeg alltid redd for, ikke fordi jeg tror det er farlig, men pga av massive bøter som florerer når man møter feil snut. 10 000,- + at man må sette igjen henger er et vanlig utfall. Det er laaaangt dyrere og slitsomt enn det ofte er verd. Du kan kjøre 7500tonn - greit nok. Men med henger er det allerledes, hengeren du kjørte med er sikkert godkjent med totalvekt på 2-2.5 tonn. Så setter du en sykkel på den hengeren som veier 9 kilo har du allerede gjort feil fordi de alltid regner totalvekt og ikke hva du faktisk har på hengeren av vekt. Grunnet dette har jeg alltid måtte leie spesial henger som har 1550kg som totalvekt, den har jeg lov å kjøre med vanlig bil. Men man møter folk med store bilhengere på vanlige biler hele tiden så her er det mange som ikke vet eller ikke bryr seg - hele Sverige gjøre dette så der har de nok andre regler.

Det er som du seier bøter knytta til dette ja, og om en skulle kome borti ei ulykke er det faktisk sidestillt som med å køyre utan førarkort i værste fall. So det er grunn til å være påpasselig med kva en koplar etter bilen, sjølv om det i dei fleste tilfelle går godt.
Svenskane har omtrent same reglar som oss, faktisk har vi snillare reglar alt medan vi har "campingvognregelen". Derimot er det nok fleire som har førarrett BE, men dei som dreg en 9-5 på bilhengar etter en annen 9-5 fks. gjer det nok ulovlig... ;)
Bruk kalkulatoren på vegvesen.no Henning, og då veit du kva som gjeld for aktuell bil/hengar du har tenkt bruke.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Stein Are
Innlegg: 916
Registrert: 07 nov 2012, 09:05
Kontakt:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Legg innav Stein Are » 16 des 2013, 15:50

Jeg henta bilen på henger i Valdres, der sto den brakk etter brann i motorrommet. Jeg satte inn en motor som hadde stått i min første V4, den var lagret i en vedstabel i tolv år. på med batteri, start, kjør :D Bytta vel vannpumpe, bensinpumpe, pakninger på toppdekslene samt overhalte forgasser. Deretter var det problemfri bil sommer og vinter. Jeg gjorde dette med bilen: Eksosen (det er forøvrig et rør med ei perforert plate i enden på eksosen, der la jeg inn litt stålull med jevne mellomrom for lyddemping. Fikk bilen EU-godkjent med dette opplegget), sandblåste bakskjermer og fikk sveist igjen hull til pyntelister, modifiserte bakluka, bleika blinklyktglass. Bør vel ha nytt ledningsnett om ingen har gjort det etter meg, jeg klippet av avbrente ledninger i motorrommet og skjøtet disse.
Vet at bilen er førstegangsreg i Romsdalen et sted, men gikk på Jessheim før den havna i Valdres. I Valdres ble den brukt som gårdsmaskin, bla til å trekke opp røtter ble jeg fortalt.

Stein Are
Saab 96 1962-Saab 900 1990


Gå tilbake til «Biler og prosjekter»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest