Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Postby 96GT » 30 Jul 2015, 08:04

Imponerende arbeid :)
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Postby Tore T » 30 Jul 2015, 09:01

96GT wrote:Imponerende arbeid :)
Takk for det, men dette er jo et "lommeruskprosjekt" mot for det du driver med, 96GT... Da snakker vi IMPONERENDE arbeid :)

Er forresten veldig spent på å rive bunnpanna på gamlemotoren og kjenne på rikets (rådelagerenes) tilstand...
Den låter IKKE pent det første sekundet etter oppstart, og rådebanken høres ganske godt når motoren jobber lett i "cruisefart" (80-90 km/t)..
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Postby 96GT » 30 Jul 2015, 12:25

Skal ikke krangle om hvem som er mest imponerende... men tror vi gide på forskjellige ting... uansett er dette en veldig morsom og lærerik tråd...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Postby Tore T » 30 Jul 2015, 18:18

Det nærmer seg...!

Image
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Postby Tore T » 31 Jul 2015, 00:07

Uff... Ble delvis nedtur dette gitt...
Det positive først:
Motoren virker kjempebra bortsett fra tikking i en ventil... Men det er jo bare justering, så virker som den delen ble suksess...

Så det negative...
Girkassa er krise... Girer forsåvidt fint etter justering av rattlagerbukken, og frihjulet funker bra og kan låses...
MEN..,. det maler og uler skikkelig ille...på alle gir og hastigheter... Så det er vel bare å rive ut skiten igjen.... :-(
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Postby Morten S. » 31 Jul 2015, 06:19

Noe så kjedelig da! Som en liten trøst er du ikke førstemann som har opplevd dette.
Tore T wrote:...Så det negative...
Girkassa er krise... Girer forsåvidt fint etter justering av rattlagerbukken, og frihjulet funker bra og kan låses...
MEN..,. det maler og uler skikkelig ille...på alle gir og hastigheter... Så det er vel bare å rive ut skiten igjen.... :-(

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Postby Tore T » 31 Jul 2015, 08:40

Takk for trøst, Morten !

Er vel bare å starte jakten på ny girkasse... Ikke så lysten på å sette inn igjen den gamle, siden frihjulet ikke kan låses... Var jo også en skranglelyd i den (Regner med den kom fra frihjulet... men vet jo ikke sikkert)... I tillegg var den litt "trang" i 2. gir, ingen krise, men likevel... når man først bytter vil man jo ha det skikkelig...

Alle tips på noen som kan ha ei bra girkasse til overs mottas med stor takk...

Det begynner å spøke for planlagt "gjesteopptreden" på intSaab... :(
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Postby Tore T » 31 Jul 2015, 09:05

Har fått låne ei kasse av Jan Messel Williamsen (Han som eier garasjen jeg skrur i), så da krysser vi fingrene...!
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Postby Tore T » 01 Aug 2015, 10:37

Jan hadde to girkasser stående, men siden han allerede har reist til Bergen, husket han ikke 100% hvilke kasse som var best… så jeg fikk kjenne på de sa han.
Jeg gearet, vridde, koblet ut og inn frihjul og sammenlignet, og det virket som begge kassene var dårligere enn kassa jeg tok ut av bilen pga ikke fungerende frihjul….

Så… ny plan ! Åpnet opp min egen kasse for å se om jeg fant feilen…

Av med clutchhus og kikke litt… låsetennene på frihjulet så jo helt fine ut…? Men det var noe merkelig med gaffelen som skyver låsehylsa frem og tilbake… Så demonterte lamellakslingen for å få den ut, og ble møtt av dette…:

Image

Heldigvis hadde Jan vist meg før han dro at han havve noen frihjulsdeler liggende «hvis jeg trengte dem»… og der fant jeg både en strøken gaffel og låsehylse…! Så da var den saken i orden.

Men det var jo en klirreelyd i kassa også….sikkert noe feil med noen fjærer eller noe i selve frihjulet tenkte jeg. Kikket litt i verkstedhåndboka, og så at man burde bruke en strikk rundt rullene når man rat det ut… Ok, fant en strikk, og ut med frihjulet… OPS ! Det skulle jeg vist ikke ha gjort… selve frihjulet var antagelig helt fint fant jeg ut etterpå… og å montere frihjul uten spesialverktøy er ikke bare vanskelig, det må være 100% umulig…! Så hva gjør man da… ? Spesialredskap må til… Etter et mislykket forsøk med et i plast av et lokk fra en sprayboks, enste jeg opp med to ulike verktøy laget av å lodde sammen to rådelager…. og skjære passende hakk i de… Tok sikkert et par timer å lage de, men frihjulet smatt fint på plass i alle fall :)

Image

Som sagt var nok dette «bortkastet arbeid», men det var jo litt morsomt og lærerikt om ikke annet.. hehe !

Etter litt tankearbeid og inspeksjon av den gamle gaffelen, låsehylsa og plastarmen / holderen til gaffelen, fant jeg ut at det måtte være dette som klirret…. Håper i alle fall det, men fasiten får jeg vel ikke før kassa er på plass…

Monterte sammen igjen kassa og satte på plass indre medbrigere.. de så noenlunde fine ut, men byttet side på dem «just in case» etter å ha lest at det kan være lurt.

Så det ble en lang natt, men nå har jeg ei girkasse som jeg vet ikke bråker, og med forhåpentligvis fungerende frihjul…! Ja ,kassa er ørlitt trang i 2. gear, men det kan jeg leve med fremfor å risikere å måtte bytte kasse enda en gang… hehe !

...så da blir det ut med motor og bytte kasse i dag :)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Postby Morten S. » 01 Aug 2015, 11:35

Godt å se at du går på videre med bøyd nakke! Tvi tvi!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest