Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 30 Dec 2013, 16:06

Henning wrote:

Da ser vi vel en motor på stativ veldig snart da??
Image

:-)

Kommer snart mere !

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 30 Dec 2013, 16:14

Balanseaksel-lageret var skummelt slitt ...
https://www.dropbox.com/s/na4jdv8mdo1yg ... 8%2055.mov



Sent from my iPhone using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Henning » 30 Dec 2013, 16:43

Tore T wrote:Balanseaksel-lageret var skummelt slitt ...
wow..... :shock:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 02 Jan 2014, 10:16

Da er juleferien over, og det er tid til en litt fyldigere rapport....

Hjemmelaget motorkran av Biltema's motorstativ, en vinsj fra Jula (kr 199,-), en kjettingstump og noen plankebiter... Funket perfekt !
(Hadde tilbud om å låne "ordentlig" motorkran, men synes det er fryktelig moro med hjemmelagde Reodor Felgen-løsninger....)

Image

Image

Image


Har lest at de fleste foretrekker å ta ut motor og girkasse sammen, men det var veldig uproblematisk å ta ut motoren alene...
Kanskje litt mer fiklete å få motoren på plass igjen uten å ta ut girkassa...?
Girkassa skal uansett ut, så det blir nok heist inn igjen sammenmontert.... når den tiden kommer.

Image


Clutchen så bra ut, litt rengjøring så tror jeg den holder noen år:

Image

Image


Bort med svinghjulet.... Ser faktisk ikke ut som simringen på veiva er helt gåen, men den byttes så klart uansett !
Regner forresten med at det skal være et deksel som dekker undre halvdel av svinghjulet.. under motoren ? Det manglet i alle fall på bilen min...

Image


Bort med dekslet over drevene foran på motoren... Glemte å ta bilde av det opptygde balanseakseldrevet, men som vist i videoen i forrige
innlegg var det skummelt mye slark i balanseaksellageret.... har nok vært stusselig oljetrykk i motoren en stund...
Blir spennende å se hvordan veiva og kammen har klart seg...

Veiv-og kamdrevet så heldigvis bra ut.
Image


Med motoren ute får man litt bedre oversikt over rikets tilstand.... Mye overflaterust, men har ikke funnet noen hull på denne siden enda...
Men det dukker sikkert opp noe som må sveises her også når man får ut forstilling og girkasse og får rengjort skikkelig...!

Image

Image


På andre siden må i alle fall sveisen fram....

Image


Oppdaget også at krengningsstabilisatoren mangler....

Image


Funderer på gjøre dette skikkelig, og strippe karosseriet rent, og bygge en "karosserisnurre" for å få tatt all rusten ordentlig, og få rengjort, lakkert og understellsbehandlet så det holder en stund. Har noen anelse om hva et 96-karosseri veier når det er tomt, og hvor høyt tyngdepunktet ligger?
Ser for meg å lage fester til snurra i støtfangerfestene, men inbiller meg at tyngdepunktet vil ligge noen cm over dette... Noen som har en anelse ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 02 Jan 2014, 11:11

Et bilde av balanseakseldrevet fra min motor sammen med et "strøkent" drev (Takk til Vidar H S !)

Image
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Barten
Posts: 13
Joined: 20 Aug 2013, 22:46
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Barten » 03 Jan 2014, 21:38

Hei Tore,
Det er mulig at det ikke har vært krengninghemmer på bilen din. Jeg hadde en 76 modell som ikke hadde det, og en 69 modell som hadde det. Da 69 modellen var klaar (ferdig - opprustet, kaputt) flytta jeg krengningshemmeren over til 76 modellen. Syns det var en klar forbedring.
Skal bli artig å se på Saaben din til våren kanskje? NRKK sine treff er et must oppe på Nordvestlandet.

mvh, Barten

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Morten S. » 04 Jan 2014, 08:04

Ser der ja!

Den nedre delen av svnghjulet dekkes av girkassen, så det er ikke noe eget deksel der.
Regner forresten med at det skal være et deksel som dekker undre halvdel av svinghjulet.. under motoren ? Det manglet i alle fall på bilen min...
Krengningshemmeren forsvant fra og med årsmodell 1970 eller 1971. Det fantes et skriv fra SAAB der de anbefalte at det ble plukket vekk på biler fra årsmodel 1968. Det var nok mest hensiktsmessig på1967 modellen da den ble levert med svakere framfjærer.

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby super'n » 09 Jan 2014, 19:26

Morten S. wrote:
Ratt og seter kommer fra en 1976 eller nyere
Bilen har løse nakkestøtter så jeg tror ikke det er så nytt. Har selv det samme interiøret i min polarhvite '74. Bilen min var en med full historikk ned til lyspæreskift, og ingen steder står det noe om interiør oppgradering i min bil.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 09 Jan 2014, 21:56

Ligger en original 73 på Finn... Samme seter, men andre dørtrekk med kromlist... Og så klart den eldre typen ratt...
Så mulig setene er originale til min bil i alle fall :-)
Vet ikke om det fantes dørtrekk både med og uten kromlist i 73 ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 29 Jan 2014, 23:03

Da har jeg endelig fått tatt en liten økt i garasjen igjen !

Begynte med å åpne motoren for å få titt oversikt over status.

Image
Ser ren og fin ut innvendig, ramme-, råde- og kamlager er tighte og fine...!
Pleier dere å bytte disse uansett når dere åpner motoren ?

Image
Fremre balanseaksellager og drev var jo gåent, men bakre lager er faktisk rimelig intakt...
ser ut på bildet som det er en stripe i ene sylinderen, men det er synsbedrag.. ingen spor der i virkeligheten.

Image
Rent, fint og tight under toppdekselet også !

Image
Av med ene toppen... Ventilene ser hele og bra ut, får se hvordan styringene er når jeg plukker det ned for ventilsliping...
Men skal topp-pakningen virkelig være slik ? Den blokkerer jo nesten alle kjølekanalene...!! :o
Så omtrent helt likt ut under andre toppen også.

Image
Image
Ellers ser det bra ut mhp sylindre og stempler... nesten ingen sylinderslitasje å snakke om...
bare et syltynt belegg (Som forsvant med neglene) over leiet til spempelfjærene.
Lønner seg kanskje å hone sylindrene og bytte fjærer uansett..? Hva tror dere ?

Synes egentlig motoren virker "uforskammet bra" tatt ibetraktning hvor ille fremre balanseaksellager var... må jo ha gått mange mil med elendig oljetrykk... Toppakningene virker også noe "snåle", og kan jo neppe ha bidratt til optimal kjøling...Men slik tilstanden på det meste ser ut så langt, tror jeg faktisk at denne kunne gått smertefritt i mange år med kun å fikse balanseakselen... Men når jeg først har åpnet den, så tar jeg i alle fall å overhaler toppene...!


Så fikk jeg endelig jekket opp og tatt av hjulene for litt nærmere undersøkelse av understellet....
Og her var det flere overraskelser, både positive og ikke fullt så positive....

Image
Venstre foran... Fikk skrapt vekk tectylen som har sluppet i kantene, og det ser jo ikke pent ut...
MEN...! Det er faktisk ikke så ille... Ingen hull, bare overflaterust...! Tror faktisk at det holder med sandblåsing her !

Image
Samme fra undersiden... Ser jo brunt og stygt ut, men faktisk ingen hull eller noen steder der stålet virker tynt.

Image
Venstre blinklys foran sett fra innsiden... Samme her, bare litt overflaterust nederst.

Image
Bakerst i venstre hjulhus foran... Samme her, kun overflaterust. Resten av hjulhuset og innsiden av
framskjermen, samt innfestingen av framskjermen ser helt fine ut !

Image

Image

Image
Høyre side foran... Samme historie / tilstand....

Men så kom første tilbakesteg.... Skrapte litt i noe løs tectyl under gulvet på høyre side rett bak torpedoveggen...

Image
..Og fant dette, i bakre kant av innfestingen av ene "rammevangen"...

Fant jo et svært hull bakerst i motorromsgulvet på venstre side når jeg tok ut motoren...

Image
...Slik ser det ut fra undersiden...

Så var det av med høyre bakhjul...
Det som så ut som litt overflaterust rundt pluggen til kanalen var litt verre enn som så...

Image
Inspeksjonshullet ble liksom litt for stort for gummipluggen etter at jeg rotet litt med skrutrekkeren....

Image
Slik ser det ut innover i kanalen... Et eller annet synsbedrag øverst på bildet, for der så det bra ut.
Mye skitt å få ut, og så er det jo hull ned ved jekkfestene... men det viste jeg om.
Ellers er det litt bobler på innsiden der bakre kvartpanel er sveist mot kanalen i døråpningen,
men absolutt overkommelig.

Image
Resten av hjulhuset ser bra ut, men en del overflaterust her også så klart.

Image
Bakakselen m/ 95-tromler kan nok ha godt av litt puss og lakk, men ikke noe skummelt her.

Image
Litt mer overflaterust i kanten bak bakakseltunellen...

Image
..Og slik ser det ut inne i venstre kanal bakfra... Her viste jeg jo at inspeksjonhullet hadde "rustet seg stort".
Litt mindre skitt her enn på andre siden, ellers ganske lik tilstand.

...Så alt i alt , litt sveising blir det, men tilstand i lenkearmsinnfestinger foran ser bedre ut enn fryktet.
Kan jo hende at sveisen må fram her også, får se når jeg etterhvert får demontert og sandblåst.
Han jeg leier garasje av har skikkelig sandblåseutstyr, og egnet sted å stå med dette... beleilig :-)

Fikk også sett over bremsene, og de ser faktisk veldig bra ut rundt hele bilen :-)
Foringer og hjullager virker også å være i bra stand.
Kikket også litt på girkassa, og den virker tight og fin i alle lagere på inn-og utgående akslinger, og utløsermekanismen
til clutchen samt utløserlager ser bra ut... Så tror absolutt det skal bli bil av dette etterhvert !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest