Da har jeg endelig fått tatt en liten økt i garasjen igjen !
Begynte med å åpne motoren for å få titt oversikt over status.
Ser ren og fin ut innvendig, ramme-, råde- og kamlager er tighte og fine...!
Pleier dere å bytte disse uansett når dere åpner motoren ?
Fremre balanseaksellager og drev var jo gåent, men bakre lager er faktisk rimelig intakt...
ser ut på bildet som det er en stripe i ene sylinderen, men det er synsbedrag.. ingen spor der i virkeligheten.
Rent, fint og tight under toppdekselet også !
Av med ene toppen... Ventilene ser hele og bra ut, får se hvordan styringene er når jeg plukker det ned for ventilsliping...
Men skal topp-pakningen virkelig være slik ? Den blokkerer jo nesten alle kjølekanalene...!!
Så omtrent helt likt ut under andre toppen også.
Ellers ser det bra ut mhp sylindre og stempler... nesten ingen sylinderslitasje å snakke om...
bare et syltynt belegg (Som forsvant med neglene) over leiet til spempelfjærene.
Lønner seg kanskje å hone sylindrene og bytte fjærer uansett..? Hva tror dere ?
Synes egentlig motoren virker "uforskammet bra" tatt ibetraktning hvor ille fremre balanseaksellager var... må jo ha gått mange mil med elendig oljetrykk... Toppakningene virker også noe "snåle", og kan jo neppe ha bidratt til optimal kjøling...Men slik tilstanden på det meste ser ut så langt, tror jeg faktisk at denne kunne gått smertefritt i mange år med kun å fikse balanseakselen... Men når jeg først har åpnet den, så tar jeg i alle fall å overhaler toppene...!
Så fikk jeg endelig jekket opp og tatt av hjulene for litt nærmere undersøkelse av understellet....
Og her var det flere overraskelser, både positive og ikke fullt så positive....
Venstre foran... Fikk skrapt vekk tectylen som har sluppet i kantene, og det ser jo ikke pent ut...
MEN...! Det er faktisk ikke så ille... Ingen hull, bare overflaterust...! Tror faktisk at det holder med sandblåsing her !
Samme fra undersiden... Ser jo brunt og stygt ut, men faktisk ingen hull eller noen steder der stålet virker tynt.
Venstre blinklys foran sett fra innsiden... Samme her, bare litt overflaterust nederst.
Bakerst i venstre hjulhus foran... Samme her, kun overflaterust. Resten av hjulhuset og innsiden av
framskjermen, samt innfestingen av framskjermen ser helt fine ut !
Høyre side foran... Samme historie / tilstand....
Men så kom første tilbakesteg.... Skrapte litt i noe løs tectyl under gulvet på høyre side rett bak torpedoveggen...
..Og fant dette, i bakre kant av innfestingen av ene "rammevangen"...
Fant jo et svært hull bakerst i motorromsgulvet på venstre side når jeg tok ut motoren...
...Slik ser det ut fra undersiden...
Så var det av med høyre bakhjul...
Det som så ut som litt overflaterust rundt pluggen til kanalen var litt verre enn som så...
Inspeksjonshullet ble liksom litt for stort for gummipluggen etter at jeg rotet litt med skrutrekkeren....
Slik ser det ut innover i kanalen... Et eller annet synsbedrag øverst på bildet, for der så det bra ut.
Mye skitt å få ut, og så er det jo hull ned ved jekkfestene... men det viste jeg om.
Ellers er det litt bobler på innsiden der bakre kvartpanel er sveist mot kanalen i døråpningen,
men absolutt overkommelig.
Resten av hjulhuset ser bra ut, men en del overflaterust her også så klart.
Bakakselen m/ 95-tromler kan nok ha godt av litt puss og lakk, men ikke noe skummelt her.
Litt mer overflaterust i kanten bak bakakseltunellen...
..Og slik ser det ut inne i venstre kanal bakfra... Her viste jeg jo at inspeksjonhullet hadde "rustet seg stort".
Litt mindre skitt her enn på andre siden, ellers ganske lik tilstand.
...Så alt i alt , litt sveising blir det, men tilstand i lenkearmsinnfestinger foran ser bedre ut enn fryktet.
Kan jo hende at sveisen må fram her også, får se når jeg etterhvert får demontert og sandblåst.
Han jeg leier garasje av har skikkelig sandblåseutstyr, og egnet sted å stå med dette... beleilig
Fikk også sett over bremsene, og de ser faktisk veldig bra ut rundt hele bilen
Foringer og hjullager virker også å være i bra stand.
Kikket også litt på girkassa, og den virker tight og fin i alle lagere på inn-og utgående akslinger, og utløsermekanismen
til clutchen samt utløserlager ser bra ut... Så tror absolutt det skal bli bil av dette etterhvert !