2 farget er kult i mine øyne. Du kan se på bilde hvordan jeg har gjort det.
Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2
- Tore Aasen
- Posts: 16
- Joined: 29 Oct 2012, 11:03
- Location: Arna
- Contact:
Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96
Saab 96- 1964
Saab 99 GLI 1981
Saab 90 1986
Saab Ng 9-5 2010
Saab 99 GLI 1981
Saab 90 1986
Saab Ng 9-5 2010
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96
Virker veldig bra denne måten, og virker like bra på longnos også:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96
Lekkert! Du har fulgt den naturlige linja ser jeg Nydelig!aastun74 wrote:2 farget er kult i mine øyne. Du kan se på bilde hvordan jeg har gjort det.
url=http://bildr.no/view/ajNQeGZE][/url]
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96
Hei og hopp!
Da har bilen flyttet inn i garasje, den havnet i celebert selskap ...
Jaguar xk140, Mercedes 280 pagoda, Porsche 911 og Mercedes 500 SEC...
Synes Saaben var tøffest der jeg... Hehe!
Ang tofarge, så er planen å dele lakken slik som på aastun's bilde ja!
Får se litt på fargevalg etterhvert... Blir nok hellakkering med tiden..
Veldig mye appelsinskall og dårlig grunnarbeid på lakken når jeg fikk studert den i dagslys...
Men får se hvor langt jeg kommer i vinter...!
Ang hengervekt er jeg ærlig talt ikke helt sikker... Har lov å kjøre 7500 kg i alle fall...
Og vekt av saab 96 og henger er under 1600 kg som 9-3'n har lov å dra...
Turen gikk i alle fall fint, og den dro lasset som ingen ting... Hehe!
Har tatt en del bilder og kikket litt ekstra over den i dag , skal legge ut litt bilder
og tilstandsrapport i morgen
Sent from my iPad using Tapatalk
Da har bilen flyttet inn i garasje, den havnet i celebert selskap ...
Jaguar xk140, Mercedes 280 pagoda, Porsche 911 og Mercedes 500 SEC...
Synes Saaben var tøffest der jeg... Hehe!
Ang tofarge, så er planen å dele lakken slik som på aastun's bilde ja!
Får se litt på fargevalg etterhvert... Blir nok hellakkering med tiden..
Veldig mye appelsinskall og dårlig grunnarbeid på lakken når jeg fikk studert den i dagslys...
Men får se hvor langt jeg kommer i vinter...!
Ang hengervekt er jeg ærlig talt ikke helt sikker... Har lov å kjøre 7500 kg i alle fall...
Og vekt av saab 96 og henger er under 1600 kg som 9-3'n har lov å dra...
Turen gikk i alle fall fint, og den dro lasset som ingen ting... Hehe!
Har tatt en del bilder og kikket litt ekstra over den i dag , skal legge ut litt bilder
og tilstandsrapport i morgen
Sent from my iPad using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96
Jeg kjenner denne bilen, for jeg solgte den til kolvereid for noen år siden. Startet som et customprosjekt, så eksosen, bakluka og listfrie dører/skjermer er fra min tid
Stein Are
Stein Are
Saab 96 1962-Saab 900 1990
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96
Høres helt riktig ut det Er vel vanskelig å si noe skit om en xk140.... men helt klart så er 96 der oppe blant de andreTore T wrote:den havnet i celebert selskap ...
Jaguar xk140, Mercedes 280 pagoda, Porsche 911 og Mercedes 500 SEC...
Synes Saaben var tøffest der jeg... Hehe!
La meg først si at jeg er ikke den personen som følger alle regler og lover, blir også provosert en rekke ganger over dette hysteriet vi har her i Norge over sikkerthet og mere lover.... Kona er Greker så det er befriende hver gang vi er i hennes land og 98% av de strenge reglene er borteTore T wrote: Ang hengervekt er jeg ærlig talt ikke helt sikker... Har lov å kjøre 7500 kg i alle fall...
Og vekt av saab 96 og henger er under 1600 kg som 9-3'n har lov å dra...
Turen gikk i alle fall fint, og den dro lasset som ingen ting... Hehe!
MEN - dette med henger er jeg alltid redd for, ikke fordi jeg tror det er farlig, men pga av massive bøter som florerer når man møter feil snut. 10 000,- + at man må sette igjen henger er et vanlig utfall. Det er laaaangt dyrere og slitsomt enn det ofte er verd. Du kan kjøre 7500tonn - greit nok. Men med henger er det allerledes, hengeren du kjørte med er sikkert godkjent med totalvekt på 2-2.5 tonn. Så setter du en sykkel på den hengeren som veier 9 kilo har du allerede gjort feil fordi de alltid regner totalvekt og ikke hva du faktisk har på hengeren av vekt. Grunnet dette har jeg alltid måtte leie spesial henger som har 1550kg som totalvekt, den har jeg lov å kjøre med vanlig bil. Men man møter folk med store bilhengere på vanlige biler hele tiden så her er det mange som ikke vet eller ikke bryr seg - hele Sverige gjøre dette så der har de nok andre regler.
Grattis med å ha fått bil i hus
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96
Hei Stein Are !Stein Are wrote:Jeg kjenner denne bilen, for jeg solgte den til kolvereid for noen år siden. Startet som et customprosjekt, så eksosen, bakluka og listfrie dører/skjermer er fra min tid
Stein Are
Oj, spennede !
Hadde vært supert om du kunne berike meg (eller gjerne alle her inne) med litt flere detaljer og evt historie på bilen !
Hvilken tilstand var den i ellers (mekanisk / rust) når du hadde den ?
Takk for det.. !Henning wrote:Høres helt riktig ut det Er vel vanskelig å si noe skit om en xk140.... men helt klart så er 96 der oppe blant de andreTore T wrote:den havnet i celebert selskap ...
Jaguar xk140, Mercedes 280 pagoda, Porsche 911 og Mercedes 500 SEC...
Synes Saaben var tøffest der jeg... Hehe!
La meg først si at jeg er ikke den personen som følger alle regler og lover, blir også provosert en rekke ganger over dette hysteriet vi har her i Norge over sikkerthet og mere lover.... Kona er Greker så det er befriende hver gang vi er i hennes land og 98% av de strenge reglene er borteTore T wrote: Ang hengervekt er jeg ærlig talt ikke helt sikker... Har lov å kjøre 7500 kg i alle fall...
Og vekt av saab 96 og henger er under 1600 kg som 9-3'n har lov å dra...
Turen gikk i alle fall fint, og den dro lasset som ingen ting... Hehe!
MEN - dette med henger er jeg alltid redd for, ikke fordi jeg tror det er farlig, men pga av massive bøter som florerer når man møter feil snut. 10 000,- + at man må sette igjen henger er et vanlig utfall. Det er laaaangt dyrere og slitsomt enn det ofte er verd. Du kan kjøre 7500tonn - greit nok. Men med henger er det allerledes, hengeren du kjørte med er sikkert godkjent med totalvekt på 2-2.5 tonn. Så setter du en sykkel på den hengeren som veier 9 kilo har du allerede gjort feil fordi de alltid regner totalvekt og ikke hva du faktisk har på hengeren av vekt. Grunnet dette har jeg alltid måtte leie spesial henger som har 1550kg som totalvekt, den har jeg lov å kjøre med vanlig bil. Men man møter folk med store bilhengere på vanlige biler hele tiden så her er det mange som ikke vet eller ikke bryr seg - hele Sverige gjøre dette så der har de nok andre regler.
Grattis med å ha fått bil i hus
Hmm... ja, ikke lett å skjønne seg på dette med regler... Konklusjonen er sikkert at jeg hadde sittet i saksa om jeg ble stoppet... Med mindre politiet hadde blitt sjarmert i senk av Saab'en på hengeren da, slik som billettøren på ferga ble... Endte med at jeg betalte under halvparten for å få to biler og en henger over fjorden, sammenlignet med det det kostet å få en bil og en tom henger over samme ferga litt tidligere på dagen... hehe !
Ja ja... forelår at vi stopper lovdiskusjonene der, og snakker om noe hyggelig i stedet.... Turen gikk heldigvis bra i alle fall !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96
Her kommer en liten "statusrapport" med bilder etter å ha kikket litt nærmere på bilen i går...!
Bagasjerommet... Originalfargen synes på innsiden av lokket !
Flere spor av originalfargen...
Bagasjerommet igjen... Støtdemperfestene virker bra !
Ikke helgalt nede i "skuffa" bak... litt overflaterust og litt sveisejobb mot tauefestet på venstre side...
Ved tanken så det fint ut !
Her var det hull gitt... (innerskjermen v/ øvre fremre hjørne på venstre baksjerm)
Har tydeligvis vært slik en stund, og forsøkt tettet med kitt en gang i tiden...
...Og slik ser det ut fra undersiden...
Høyre lenkearm foran... Litt usikker på tilstanden nedest i fjærtårnet... Ser ut som det er mest overflaterust, men mulig det må sveises en liten lapp...
Får se når vi får rengjort skikkelig !
...Og venstre side... Her ser det ut som det klarer seg med puss og lakk... enn så lenge...
Hjemmesveiset eksosanlegg... Låter tøft, men er redd det låter litt for mye...
Spørs om det må inn en fremre demper eller to...
Begge jekkfestene på høyre side må fikses... Hull opp i kanalen !
Under baksetet ser det bra ut !
...Golvet bak også... Men kanskje flytte rullebelteholderne inn bak sidepanelene...
Golvet foran under pedalene... Her er det sveist tidligere... Greit nok, men mulig jeg kommer til
å gjøre opp igjen dette, da biten som er sveist inn delvis ligger i overlapp... Og litt overflaterust å flikke på som dere ser.
Mer overflaterust på passasjersiden...
Her er det jo....70-talls-koselig ?
Litt virvarr å ordne i her... Og fikse litt i hanskerommet... og få tak i lokk...
Og litt lakksøl på sparkepanelet... Og kanaldekslene (Heter det det ?) mangler...
Et lite hull i taktrekket, ellers pent... Tror det får være slik...
Under bak...
Under Foran....
Høyre bakhjul
Venstre bakhjul... Og litt overflaterust etter en tidligere sveisejobb...
Venstre forhjul
Høyre forhjul
.. Blidt åsyn !
Klart for avgang til garasjen !
Bagasjerommet... Originalfargen synes på innsiden av lokket !
Flere spor av originalfargen...
Bagasjerommet igjen... Støtdemperfestene virker bra !
Ikke helgalt nede i "skuffa" bak... litt overflaterust og litt sveisejobb mot tauefestet på venstre side...
Ved tanken så det fint ut !
Her var det hull gitt... (innerskjermen v/ øvre fremre hjørne på venstre baksjerm)
Har tydeligvis vært slik en stund, og forsøkt tettet med kitt en gang i tiden...
...Og slik ser det ut fra undersiden...
Høyre lenkearm foran... Litt usikker på tilstanden nedest i fjærtårnet... Ser ut som det er mest overflaterust, men mulig det må sveises en liten lapp...
Får se når vi får rengjort skikkelig !
...Og venstre side... Her ser det ut som det klarer seg med puss og lakk... enn så lenge...
Hjemmesveiset eksosanlegg... Låter tøft, men er redd det låter litt for mye...
Spørs om det må inn en fremre demper eller to...
Begge jekkfestene på høyre side må fikses... Hull opp i kanalen !
Under baksetet ser det bra ut !
...Golvet bak også... Men kanskje flytte rullebelteholderne inn bak sidepanelene...
Golvet foran under pedalene... Her er det sveist tidligere... Greit nok, men mulig jeg kommer til
å gjøre opp igjen dette, da biten som er sveist inn delvis ligger i overlapp... Og litt overflaterust å flikke på som dere ser.
Mer overflaterust på passasjersiden...
Her er det jo....70-talls-koselig ?
Litt virvarr å ordne i her... Og fikse litt i hanskerommet... og få tak i lokk...
Og litt lakksøl på sparkepanelet... Og kanaldekslene (Heter det det ?) mangler...
Et lite hull i taktrekket, ellers pent... Tror det får være slik...
Under bak...
Under Foran....
Høyre bakhjul
Venstre bakhjul... Og litt overflaterust etter en tidligere sveisejobb...
Venstre forhjul
Høyre forhjul
.. Blidt åsyn !
Klart for avgang til garasjen !
Last edited by Tore T on 16 Dec 2013, 17:56, edited 1 time in total.
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96
Det er som du seier bøter knytta til dette ja, og om en skulle kome borti ei ulykke er det faktisk sidestillt som med å køyre utan førarkort i værste fall. So det er grunn til å være påpasselig med kva en koplar etter bilen, sjølv om det i dei fleste tilfelle går godt.Henning wrote:MEN - dette med henger er jeg alltid redd for, ikke fordi jeg tror det er farlig, men pga av massive bøter som florerer når man møter feil snut. 10 000,- + at man må sette igjen henger er et vanlig utfall. Det er laaaangt dyrere og slitsomt enn det ofte er verd. Du kan kjøre 7500tonn - greit nok. Men med henger er det allerledes, hengeren du kjørte med er sikkert godkjent med totalvekt på 2-2.5 tonn. Så setter du en sykkel på den hengeren som veier 9 kilo har du allerede gjort feil fordi de alltid regner totalvekt og ikke hva du faktisk har på hengeren av vekt. Grunnet dette har jeg alltid måtte leie spesial henger som har 1550kg som totalvekt, den har jeg lov å kjøre med vanlig bil. Men man møter folk med store bilhengere på vanlige biler hele tiden så her er det mange som ikke vet eller ikke bryr seg - hele Sverige gjøre dette så der har de nok andre regler.
Svenskane har omtrent same reglar som oss, faktisk har vi snillare reglar alt medan vi har "campingvognregelen". Derimot er det nok fleire som har førarrett BE, men dei som dreg en 9-5 på bilhengar etter en annen 9-5 fks. gjer det nok ulovlig...
Bruk kalkulatoren på vegvesen.no Henning, og då veit du kva som gjeld for aktuell bil/hengar du har tenkt bruke.
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96
Jeg henta bilen på henger i Valdres, der sto den brakk etter brann i motorrommet. Jeg satte inn en motor som hadde stått i min første V4, den var lagret i en vedstabel i tolv år. på med batteri, start, kjør Bytta vel vannpumpe, bensinpumpe, pakninger på toppdekslene samt overhalte forgasser. Deretter var det problemfri bil sommer og vinter. Jeg gjorde dette med bilen: Eksosen (det er forøvrig et rør med ei perforert plate i enden på eksosen, der la jeg inn litt stålull med jevne mellomrom for lyddemping. Fikk bilen EU-godkjent med dette opplegget), sandblåste bakskjermer og fikk sveist igjen hull til pyntelister, modifiserte bakluka, bleika blinklyktglass. Bør vel ha nytt ledningsnett om ingen har gjort det etter meg, jeg klippet av avbrente ledninger i motorrommet og skjøtet disse.
Vet at bilen er førstegangsreg i Romsdalen et sted, men gikk på Jessheim før den havna i Valdres. I Valdres ble den brukt som gårdsmaskin, bla til å trekke opp røtter ble jeg fortalt.
Stein Are
Vet at bilen er førstegangsreg i Romsdalen et sted, men gikk på Jessheim før den havna i Valdres. I Valdres ble den brukt som gårdsmaskin, bla til å trekke opp røtter ble jeg fortalt.
Stein Are
Saab 96 1962-Saab 900 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest