Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 16 Dec 2013, 16:06

Hei Stein Are !
Super info, tusen takk !
Stein Are wrote:Vet at bilen er førstegangsreg i Romsdalen et sted, men gikk på Jessheim før den havna i Valdres. I Valdres ble den brukt som gårdsmaskin, bla til å trekke opp røtter ble jeg fortalt.

Stein Are
:shock: :!:
Kommer selv opprinnelig fra nabobygda til Valdres, så burde vel ikke bli sjokkert... hehe !

..Og bor jo på Møre i dag, så bilen har jo historie både fra mine opprinnelige og nåværende nabobygder... Pluss at bilen er født samme år som meg selv... så da er det jo en liten "connection" her :-)

For moro skyld...: Var det du som lakkerte den ? Når ble dette i såfall gjort ?
Og husker du årstallet på motoren ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Stein Are » 16 Dec 2013, 16:35

Jo, bytta dempere fram også. Motoren er også fra en 73 mod. Ikke min lakk, anser meg selv for å ha bedre smak ;)
Har trekkroken til den liggende, samt det originale panseret, det er tøft med rust og misfarging etter brannen
Du ser originalfarga på skjermen på profilbildet mitt

Var det med piggdekk??
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Henning » 16 Dec 2013, 17:08

Tore T wrote:Her kommer en liten "statusrapport" med bilder etter å ha kikket litt nærmere på bilen i går...!
Syntes dette ser veldig ryddig ut Tore! langte bedre enn mange V4 jeg har hatt :D Blir morro å følge.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 16 Dec 2013, 19:52

Stein Are wrote:Jo, bytta dempere fram også. Motoren er også fra en 73 mod. Ikke min lakk, anser meg selv for å ha bedre smak ;)
Har trekkroken til den liggende, samt det originale panseret, det er tøft med rust og misfarging etter brannen
Du ser originalfarga på skjermen på profilbildet mitt

Var det med piggdekk??
Hei igjen Stein Are !

Jepp, var med 4 så godt som nye piggdekkk.. skal finnes sommerdekk og noen uspesifiserte deler også, men dem har jeg ikke fått tak i enda... Ligger vist i Kolvereid og skal komme til Trondheim ettehvert...
Reiser en del til Trondheim i jobben, så får forhåpentligvis plukket det opp etterhvert !

Har du kjennskap til hvem som byttet interiøret forresten ?
Og hvordan hadde du festet skiltet bak ?

Originalfargen ja... Har jo sett den på innsiden av baklokket og under noen lakkavskallinger her og der også !
Noen som vet hva fargen heter ? Står bare "gul" i vognkortet...
Uansett, tror ikke det blir å bytte tilbake til originalfargen... Selv om det nok blir hellakkering og i alle fall delvis bytte av farge(r)...!
Henning wrote:
Tore T wrote:Her kommer en liten "statusrapport" med bilder etter å ha kikket litt nærmere på bilen i går...!
Syntes dette ser veldig ryddig ut Tore! langte bedre enn mange V4 jeg har hatt :D Blir morro å følge.
Takk for det Henning !

Ja, jeg ser slett ikke svart på dette... Var vel i grunn det som tiltalte meg mest med bilen, at den virket rimelig solid,
men likevel en god del å gjøre, slik at prisen ble "vettug"...
Det dukker helt sikkert opp mer rust ettehvert som jeg får begynt å plukke den fra hverandre, men den tid den sorg...!
Understellet virker også rimelig tight, men mulig det er at den bare er "stiv" etter å ha stått en stund... hehe !

Kjørte den forresten 100 meter for egen maskin fra bilhengeren og inn i garasjen... Den ristet fælt da jeg slapp clutchen første gangen, men det er vel ikke unormalt etter å ha stått en stund... Motoren skal jo uansett ut og plukkes ned, så kommer til å undersøke det meste og bytte det som ser mistenkelig ut.
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Stein Are » 16 Dec 2013, 20:10

Image
Ståltråd :D Kjøpte skiltskruer med lys, aldri montert.
Image
Hadde ikke original fronten, men denne 68-fronten er med meg videre på neste prosjekt som ligger her:
http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=406

Ineriøret er nok ikke byttet på den der, muligvis unntak av rattet.

Jeg hadde kjøpt helt nye piggdekk like før jeg solgte den, men kjøper syntes bilen var for dyr. Så han fikk med gaaamle piggdekk som fulgte bilen da jeg kjøpte den. De var fra Askim, tror fabrikken la ned i 91.
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 16 Dec 2013, 20:15

Se der ja.. knalltøft :D

Ønsker meg også en sånn front... Selv om jeg liker originalfronten bedre og bedre...
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 17 Dec 2013, 10:07

Noen flere bilder for dem som måtte være interessert... :)


Image
Motorrommet... Batteriladeren er egentlig en modellflylader... Fantastisk liten programmerbar datastyrt
sak som har klart å vekke til live batterier av ymse slag som har vært erklært døde av mange... Så var også tilfelle her !
Er jo litt "stusselig" her nede foreløpig, og opplysning om tidligere motorbrann forklarer jo litt :-)


Image
Andre siden...


Image
Bunn av høyre fjærtårn...


Image
...og venstre....



Image
...Det ser ut til å være "godt impregnert", så har håp om at det ikke dukker opp alt for mange
stygge overraskelse under all gammel moro...
Lurer forresten på om noen har erfaring med biltema's sanblåserutstyr ?
Er det verd pengene ?
(Tenker på denne : http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkl ... tol-17355/ )

... Ellers har jeg innsett at det nok ikke blir så mye skruing før på nyåret... Er noen hjemme som nevner noe om at det er mye som skal ordnes før jul... Hørt slikt ! :lol:
Men på nyåret blir det derimot tid til å mekke, da samboeren reiser på turné...
Håper uansett å få tatt en kveld eller to snart og begynne å plukke av litt småtteri.... og planlegging og deleleting har man jo alltids tid til !

Motoren må jo i alle fall taes uansett... Ser ut som det begynner å bli vanskelig å skaffe kun balanseakseldrev... noen som har tips her ? Eller er det å bytte alle tre drevene til stål som gjelder ?
Er vel uansett lurest å vente til man får åpnet herligheten og sett hvilke tilstand ting er i før man begynner å handle inn noe til motoren, kan jo hende at ting er så ille at det er bedre å få tak i en annen motor !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Henning » 17 Dec 2013, 10:25

Biltema sin sandblåse pistol fungerer greit nok den, men det blir jo j%#&"¤#% søl...... men det gjør det jo av alle sandblåsere...

Enda værre er den soda blasteren :shock: det er grisete greier det.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 19 Dec 2013, 22:36

Lekte meg litt med en skisse...

Image

Hva synes dere ? Litt 50-talls amerikansk-inspirert fargeskjema... :D
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby 96GT » 21 Dec 2013, 10:25

Ser jo kult ut...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest