Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2
Posted: 11 Dec 2013, 11:37
Hei !
Har nettopp meldt meg inn i GSV !
Hvis noen lurer på hvem jeg er, så har jeg lagt ut en liten tråd under "innsjekk"...
http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=1102
Har kjøpt meg et prosjekt, en 1973 Saab 96... Samme årgang som meg selv !
Kommer nok ikke til å bli noen veldig rask progress i prosjektet, men har håp om å få den registrert til sommeren...
Men først må jeg få fraktet den fra Trondheim til Frei utenfor Kristiansund !
Her er noen bilder:
Kjøpte den av en som bare hadde hatt den noen mnd... han hadde ikke engang prøvd å starte den, han viste bare at den hadde hatt problemer med overoppheting,
og at den derfor ble avregistrert nå i sommer. Han kjøpte den i Kolvereid, og fikk fraktet den til Trondheim.
Kanskje noen her inne har kjennskap til bilen fra tidligere ? Den er jo lett å kjenne igjen i alle fall... hehe !
Bilen ser overkommelig ut for rust det jeg har sett så langt... Den er rustsveist tidligere, har funnet et par lapper i gulvet.
Det er nok behov for litt mer sveising og fjerning av overflaterust, men det ser ikke så "gæærnt" ut... et par hull i venstre en innerskjerm bak, og litt i ytterkant av gulvet ut mot kanalene helt bakerst... Men det dukker sikkert opp mer når jeg får sjekket litt nermere ! Men den virker i alle fall ganske "ærlig", da det meste av tectylen er borte både under og i hjulhusene.
Fikk start på den med startkabler, men overopphetingsproblemet ble ganske kjapt lokalisert... Motoren går, men viftereima står... Altså det berømte balanseaksel-syndromet...så her er det bare å planlegge motoroverhaling eller motorbytte med en gang... Når det er sagt, så gikk den veldig pent ellers... Og ingen røyk ut av pottene, selv om den ble startet i minus 7 grader, og etter å ha stått i et halvt år... Så kanskje det er håp ? Må uansett ut med motoren for å fikse balanseakselen, men kanskje toppene kan forbli på i denne omgang... vi får se !
Som dere ser er eksosanlegget bygget om... så det var skikkelig gromlyd ! Kanskje litt for grom... usikker på om den blir eller har vært godkjent slik... er ingen fremre demper på den, bare et rakt rør på hver side fra motoren bakover til demperne dere ser på bildet...
Ellers får vi se hva jeg gjør med lakken etterhvert, den er jo litt...eh... spesiell slik den er nå...
Har funnet ut at den var gulbeige originalt... men den er lakkert hvit innvendig og i bagasjerommet, og blå i mororrommet...
Uansett, pri en blir å få den rustmessig og mekanisk i god stand, så jeg kan kjøre litt med den. Understell og styring virker tight og fint av det jeg har funnet ut så langt, og støtdemperne ser nye ut... Clutch og brems ser ut til å fungere, men det kommer vel på litt jobb her også.. vanskelig å si når jeg ikke har prøvekjørt , og før jeg får skrudd fra hverandre og sjekket litt rundt.
Rattet er fra en nyere bil, og muligens setene og dørtrekkene også ? Får se hva jeg finner på her etterhvert !
Første steg blir uansett å få den fra Trondheim og hit, og skaffe en garasjeplass for i vinter...
Hvis været blir som meldt, blir det kanskje en tur med biltralle til helga, hvis ingen har andre gode tips for transport fra Trondheim til Kristiansund ?
Skal prøve å fylle på med litt bilder og info her etterhvert !
mvh Tore
Har nettopp meldt meg inn i GSV !
Hvis noen lurer på hvem jeg er, så har jeg lagt ut en liten tråd under "innsjekk"...
http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=1102
Har kjøpt meg et prosjekt, en 1973 Saab 96... Samme årgang som meg selv !
Kommer nok ikke til å bli noen veldig rask progress i prosjektet, men har håp om å få den registrert til sommeren...
Men først må jeg få fraktet den fra Trondheim til Frei utenfor Kristiansund !
Her er noen bilder:
Kjøpte den av en som bare hadde hatt den noen mnd... han hadde ikke engang prøvd å starte den, han viste bare at den hadde hatt problemer med overoppheting,
og at den derfor ble avregistrert nå i sommer. Han kjøpte den i Kolvereid, og fikk fraktet den til Trondheim.
Kanskje noen her inne har kjennskap til bilen fra tidligere ? Den er jo lett å kjenne igjen i alle fall... hehe !
Bilen ser overkommelig ut for rust det jeg har sett så langt... Den er rustsveist tidligere, har funnet et par lapper i gulvet.
Det er nok behov for litt mer sveising og fjerning av overflaterust, men det ser ikke så "gæærnt" ut... et par hull i venstre en innerskjerm bak, og litt i ytterkant av gulvet ut mot kanalene helt bakerst... Men det dukker sikkert opp mer når jeg får sjekket litt nermere ! Men den virker i alle fall ganske "ærlig", da det meste av tectylen er borte både under og i hjulhusene.
Fikk start på den med startkabler, men overopphetingsproblemet ble ganske kjapt lokalisert... Motoren går, men viftereima står... Altså det berømte balanseaksel-syndromet...så her er det bare å planlegge motoroverhaling eller motorbytte med en gang... Når det er sagt, så gikk den veldig pent ellers... Og ingen røyk ut av pottene, selv om den ble startet i minus 7 grader, og etter å ha stått i et halvt år... Så kanskje det er håp ? Må uansett ut med motoren for å fikse balanseakselen, men kanskje toppene kan forbli på i denne omgang... vi får se !
Som dere ser er eksosanlegget bygget om... så det var skikkelig gromlyd ! Kanskje litt for grom... usikker på om den blir eller har vært godkjent slik... er ingen fremre demper på den, bare et rakt rør på hver side fra motoren bakover til demperne dere ser på bildet...
Ellers får vi se hva jeg gjør med lakken etterhvert, den er jo litt...eh... spesiell slik den er nå...
Har funnet ut at den var gulbeige originalt... men den er lakkert hvit innvendig og i bagasjerommet, og blå i mororrommet...
Uansett, pri en blir å få den rustmessig og mekanisk i god stand, så jeg kan kjøre litt med den. Understell og styring virker tight og fint av det jeg har funnet ut så langt, og støtdemperne ser nye ut... Clutch og brems ser ut til å fungere, men det kommer vel på litt jobb her også.. vanskelig å si når jeg ikke har prøvekjørt , og før jeg får skrudd fra hverandre og sjekket litt rundt.
Rattet er fra en nyere bil, og muligens setene og dørtrekkene også ? Får se hva jeg finner på her etterhvert !
Første steg blir uansett å få den fra Trondheim og hit, og skaffe en garasjeplass for i vinter...
Hvis været blir som meldt, blir det kanskje en tur med biltralle til helga, hvis ingen har andre gode tips for transport fra Trondheim til Kristiansund ?
Skal prøve å fylle på med litt bilder og info her etterhvert !
mvh Tore