SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby furhan » 24 Nov 2013, 17:50

Etter å ha skrevet litt under "Hva har du gjort med din SAAB idag" fikk jeg noen klare oppfordringer om å lage meg en tråd her.

Litt historie: Det er en 1962 SAAB 96 som ble kjøpt av min far i 1964. Bilen gikk som familiebil frem til 1981, og det er denne bilen jeg har vokst opp i. I 1981 sluttet bremsene å virke da min mor skulle kjøre svinge av veien hjemme etter en handletur (jeg var også med og husker reaksjonen godt!). Bilen ble da satt i en garasje hos min bestemor i Kristiansand. Der stod den til 1994 før den måtte ut og fikk en noe omflakkende tilværelse etterpå. Det ble etterhvert til at jeg overtok den og når jeg bygde meg ny garasje i 2004 fikk den plass der. Her har bilen stått siden, og først i høst tok jeg ut motoren (den hadde satt seg) for å begynne å restaurere den. Etter at vi fikk ut motoren viser det seg at dette er en motor som er produsert i 1961 - altså ikke originalmotoren. Jeg vet at motoren skar seg i 1970 - på vei til kirken da min søster skulle døpes, og det spørs om ikke det ble satt inn en byttemotor etter dette. Den motoren som jeg restaurerer har tydeligvis også hatt en "smell" en gang. Bunndelen viste seg å ha sveisesømmer som tyder på at noe har kommet ut der engang i tiden....

Veiva har også vært til kontroll hos AutoTeknikk i Kristiansand. Den ble målt og kontrollert og de mente det bare var å sette den inn i gjen uten å gjøre annet enn en rens av lagrene med "Bremserens" før jeg satt de inn med 2-taktsolje igjen. Da skulle de gå lydløst igjen mente de - og de hadde rett!
Etter demontering av hele motoren viste det seg at den var i god stand, men noe er det jo allikevel greit å gjøre.

Blokka har vært til honing og lett planing av toppen hos Sylinder Service i Kristiansand.

Image
Her er et bilde av blokka etter at den er syregrunnet og klar for lakkering. Smurte fett på de flatene som ikke skulle ha lakk...da var det bare å tørke det av etterpå...

Image
Dynamoen er her lakkert, og den har også fått nye lager samt en solid rengjøring!

Image
Bunndelen til motoren ligger her i dieselbad. Her sees sveisene.

Image
Her er den ferdig rengjort og klar for lakkering.

Image
Litt småsnacks som fikk en runde med glassblåsing igår.

Image
Og slik ble det etterpå... Glassblåsing er utrolig flott og skånsomt!

Skal prøve å følge opp med litt mer info og bilder etterhvert som prosjektet skrider fremover.
Hans Petter Furuborg
Vennesla

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby Morten S. » 24 Nov 2013, 19:25

Takk for at du deler! Skal bli spennende å følge.
Har du sett over nålelagrene ved kryssboltene?
De har tendens til å ruste etter lang tid uten smøring.

furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby furhan » 24 Nov 2013, 19:57

Litt gøy å dele også..:)
Nålelagrene ser helt fine ut, så jeg monterer dem bare igjen.

Image
Et bilde av bilen der den står innerst i garasjen før noe er gjort.
Hans Petter Furuborg
Vennesla

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby Henning » 24 Nov 2013, 21:10

Gull med prosjekt tråd, takker for det, vi trenger motivasjon alle sammen :D

Glassblåser du selv eller sender du det bort?

Blir morro å følge med, når den nå har stått i garasjen din i 9 år har du kanskje ikke lopper i blodet for å få den ferdig?? men skikkelig kult at den har så mye historie, og da særlig da den har vært i familien i alle år.

Bilder av bilen hadde også vært morro(utolmodig.. :roll: )

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby furhan » 01 Jan 2014, 16:11

Da har man gjort noen småting til i løpet av julen.

Henning: Jeg har glassblåst det selv. Han en kamerat som har kabinett for dette.

Stempelringene satt dønn fast på alle stemplene, men ved hjelp av Autol Desolite B (Innvendig motorrens) og litt varme løsnet de alle 9. De var fastgrodd i gammel koks og sot. Nå er alle ringene rene og fine og klare til montering på stemplene igjen (etter måling).
Etter å ha stempelet stående i litt Autol over natten løsnet noen av ringene, mens andre krevde hardere lut. Da ble det å varme dem litt med gass (forsiktig) til de løsnet.

Image
En liten varme løser det meste, men vær forsiktig her....
Image
Autol badet i bruk. Dette stoffet løser opp sot og koks (ikke så det renner av, men nok til at man kan gni litt på det så forsvinner det) og er ganske greit å rengjøre med.
Hans Petter Furuborg
Vennesla

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby 96GT » 01 Jan 2014, 16:45

Godt gammelt håndverk...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby Tore T » 02 Jan 2014, 11:33

Spennende, Hans Petter !

Har en '64 96 med medfølgende montecarlomotor "på handa" som jeg håper å få kjøpt når jeg en gang blir ferdig med V4-prosjektet mitt... Denne har også stått i MANGE år, og motoren sitter vistnok fast... så håper å kunne dra nytte av dine erfaringer etterhvert !

Hvor kjøper du Autol ? (Har aldri vært borti det tidligere...)

Glassblåsekabinett høres veldig kjekt ut.... Nok en ting på ønskelista... :D
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby furhan » 05 Jan 2014, 21:50

Holder på med fordeleren, men ble i tvil om en liten ting.

Image
På hvilken side av "sporet" skal den tynne pinnen på bildet være? Noen som vet (det ville overraske meg om ingen vet det...)?

Tore: Auto handlet jeg hos Kemtek her i Kristiansand. Vet ikke hvor ellers det finnes, men de har nettbutikk www.kemtek.no
Hans Petter Furuborg
Vennesla

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby Eimund » 05 Jan 2014, 21:55

Den fjæra skal vel holde vekta inn mot senter. Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men fikk den ihvertfall til å trekke inn vekta.
Mvh
Eimund Lunde

furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby furhan » 05 Jan 2014, 22:33

Da må vel 'pinnen' være på høyresiden?
Hans Petter Furuborg
Vennesla


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest