SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby furhan » 13 Mar 2014, 19:56

En bitteliten oppdatering.
Røret til kjøleviften var litt slitent så det ville jeg gjerne få bra igjen.
Image

Leverte det inn hos Tekno AS i Songe (Tvedestrand) for overflatebehandling.

Image
Slik ble resultatet. Må si meg MEGET godt fornøyd. Det eneste jeg ikke var klar over var at senterdelen av kilereimshjulet var i aluminium. Det funket ikke like bra, men det overlevde allikevel endel bad som neppe egner seg for kroppsdeler.
Hans Petter Furuborg
Vennesla

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby Henning » 13 Mar 2014, 20:08

Wow den ble fin, er den elektrolyse behandlet ? Morro å se ting bli gjort skikkelig, har du kjøpt inn nye kulelagerne? Jeg kjøpte på industrifokus, kan finne lager nummer dersom du trenger det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby furhan » 13 Mar 2014, 20:34

Den er EL-forsinket. Ble veldig bra og rimelig likt originalen.
Jeg har satt inn 2 nye FAG lager, men var usikker på hvilken vei de øvrige delene skulle stå. Tror jeg fikk det riktig...
Gøy at dere er så oppsatt på å hjelpe med tips og opplysninger!
Hans Petter Furuborg
Vennesla

furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby furhan » 14 Mar 2014, 21:25

Ble veldig usikker på om jeg hadde montert den riktig, å jeg tok den fra hverandre.

Jeg har både delehåndbok og verkstedshåndbok, men jeg sliter med å se hvilken vei ting skal stå.
Er det noen av dere som kan forklare hvordan "plåtbrickan" og "Plastbrickan" skal stå?
Hvilken brikke på hvilken plass og hvilken side av disse "brickene" skal inn mot lageret ?

Slik jeg tenker det skal stå er: Kulelager, stålring med liten bue (med senter bort fra lageret),plastring med stort hull (med kanten av ringen inn mot lager slik at stålringen ligger inni den, så stålringen med stor bøy (med senter bøyen inn mot lager slik at den går igjennom plastringen og treffer stålringen, og til slutt den plastringen med minst hull med kanten inn mot lageret + låseringen.

Var dette forståelig...?
Kan lage en enkel skisse av det og laste opp om ikke...

Jeg har kjøpt lager med tette sider.
Hans Petter Furuborg
Vennesla

furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby furhan » 16 Mar 2014, 12:32

Har sover på det et par dager, og det løste problemet!
Hans Petter Furuborg
Vennesla

furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby furhan » 08 Apr 2014, 21:35

Nå har det vært stille en stund her, men ting har allikevel skjedd.
På forrige samling i SAAB klubben Sør var det ikke bare kaffe som stod på stuebordet.

Image

Vi monterte motoren sammen (med god hjelp av Mr. totakt (Bård Austad)). Klaringen mellom toppen og stemplene var noe snau, så den ble ikke montert helt ferdig. Toppen er nå under maskinering for å få litt mer klaring. Regner med å montere den i påsken. Da skulle motoren være ferdig med unntak av motorfestene som må byttes.
Neste prosjekt er girkassen. Her bli det bare rengjøring inn og utvendig samt oppmaling.

Karosseriet står så for tur. Planen her er å demontere alt, og så sende avgårde "skallet" til et lokalt verksted uten de store kravene til HMS. De har nettopp tatt en 64 modell SAAB 96, og gjort en utrolig fin jobb på den. Så kan jeg bruke tiden på interiør, krom, dårlige bremser og annen rust mens de tar karosseriet.
Hans Petter Furuborg
Vennesla

furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Re: SAAB 96 - 1962 - Restaurering

Postby furhan » 23 Jan 2017, 20:09

Etter lang tids manglende arbeidslyst har jeg idag fortsatt litt på prosjektet. Har demontert radiator og tatt den inn til rengjøring og lakkering. Så får vi satse på at det kan være med på å gi mer arbeidslyst....
Hans Petter Furuborg
Vennesla


Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest