Godkjenning av effektøkning på Saab

For alle diskusjoner vedrørende motortrimming, bremse-oppgradering, osv.
User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Godkjenning av effektøkning på Saab

Postby Kjetil » 09 May 2013, 22:09

Hei
Dette er noe som kanskje flere kan ha nytte av.

Image

Jeg sendte dette som vedlegg til søknad om effektøkning på min 95. Etter bare et par uker fikk jeg positiv tilbakemelding :D fra Vegvesenets regionkontor.
En stor takk til Peter Margård som jeg fikk det av.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

vidar h s
Posts: 55
Joined: 10 Nov 2012, 21:20
Contact:

Re: Godkjenning av effektøkning på Saab

Postby vidar h s » 10 May 2013, 18:15

Hei Kjetil! den er nok god å ha! Det er greit med en kopi? Vidar

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Godkjenning av effektøkning på Saab

Postby Kjetil » 10 May 2013, 23:16

Ja, det var denne kopien jeg brukte. Det bør ikke være noe forskjell uansett hvor i landet man befinner seg.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Godkjenning av effektøkning på Saab

Postby Hjelle » 11 May 2013, 00:36

Kjetillo wrote:Ja, det var denne kopien jeg brukte. Det bør ikke være noe forskjell uansett hvor i landet man befinner seg.
Flott, sparar denne kopien!
Det du seier er ei sjølvfølge men desverre viser det seg at praksisen på det meste varierar ifrå trafikkstasjon til trafikkstasjon, spesiellt i utekontroll, noko vi som har vegen som arbeidsplass får erfare i det daglige...
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Godkjenning av effektøkning på Saab

Postby 96GT » 16 May 2013, 19:24

Så gøy at det kom til anvendelse

Ikke for at jeg kan bevise det, men jeg bestilte dette intyget direkte fra SAAB for noen år siden da jeg gikk og tenkte på mitt projekt. Har originalkonvolutten kvar, men bad ikke om noen følgebrev. Var jo før jeg flyttet hit :) Vad jeg hørt finnes dette dokumentet på alle trafikkstasjoner i Sverige.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Godkjenning av effektøkning på Saab

Postby 78dude » 19 May 2013, 22:27

På en gamel bil, produsert før 1980 så tror jeg ikke at jeg hadde tatt meg bryet om å ta kontakt med myndighetene om jeg hadde tatt ut en 20-30-40 hester mer enn originalt. Det er tross alt ikke de som holder på med veteranbiler Vegvesenet og Politi er på jakt etter... De man er på jakt etter er de som har bygget om en BMW 316 til en M3 etc - eller de som brått har fått en 4-500 hester i en Audi etc.

Mye av årsaken til at jeg skriver dette, er at på et annet fora så var lignende diskusjon oppe ang trimme eldre Fiater med Abarth deler.

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Godkjenning av effektøkning på Saab

Postby 99turbo » 20 May 2013, 16:36

78dude wrote:På en gamel bil, produsert før 1980 så tror jeg ikke at jeg hadde tatt meg bryet om å ta kontakt med myndighetene om jeg hadde tatt ut en 20-30-40 hester mer enn originalt. Det er tross alt ikke de som holder på med veteranbiler Vegvesenet og Politi er på jakt etter... De man er på jakt etter er de som har bygget om en BMW 316 til en M3 etc - eller de som brått har fått en 4-500 hester i en Audi etc.

Mye av årsaken til at jeg skriver dette, er at på et annet fora så var lignende diskusjon oppe ang trimme eldre Fiater med Abarth deler.
Det kommer an på hva som gjøres. Ikke spesielt lurt å heise inn en 16 ventilert H-motor med turbo i en gammel 99 som det står at har 100 hk i vognkortet, eller som jeg skal, hekte på en turbo på en 99 som har innsprut. En annen ting er at det på en del av disse bilene er det snakk om nær en dobling av original effekt, da er det slett ingen umulighet at det blir oppdaga. Får ikke noe ros på eu eller biltilsynet da gitt, men om det ikke synes er det jo en anen sak. Ikke veldig mange av oss som har godkjent trimming som ikke synes.
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Godkjenning av effektøkning på Saab

Postby 96GT » 20 May 2013, 17:42

Litt tidstypisk trimming som forgasser og 2-tommsystem går sikkert helt fint. Men motorbytte og ander store endringer er nok greit om man går godkjent.

En viktig ting er hvis det skjer noe med en blodtrimma bil - er nok at forsikringsselskapet og politi kan ha siste ordet...

Personligen skal jeg prøve å få mitt prosjekt godkjent av BT :)
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

bjarne n654
Posts: 17
Joined: 18 Nov 2012, 20:01
Contact:

Re: Godkjenning av effektøkning på Saab

Postby bjarne n654 » 28 Mar 2015, 10:24

Hvem kontakter man i Saab systemet for å få papirer på ombygning.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest