Honing

For alle diskusjoner vedrørende motortrimming, bremse-oppgradering, osv.
User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Honing

Postby Stein Are » 22 Mar 2013, 07:29

I Saabs trim-manual står det at sylinder skal hones til 90,06. Motorfolk jeg har snakket med mener
at det ikke trenger å være så nøyaktig, bare man får mønstret til å krysse i rett vinkel.
Noen erfaringer :?:

Stein Are
Saab 96 1962-Saab 900 1990

vidar h s
Posts: 55
Joined: 10 Nov 2012, 21:20
Contact:

Re: Honing

Postby vidar h s » 22 Mar 2013, 19:25

Hei! er ikke ekspert,men honingen er vel viktig for å beholde olje-film i sylinder-veggen.bra utført honing=bra smøring.slitte sylindere=dårlig? Tror det er viktig å forholde seg til gitte mål på sylindermål kontra stempel.for stort=dårlig tetting og redusert kompresjon+trykk i motor. for trangt=fare for skjæring,større slitasje på stempel/ringer og sylinder.Viktig å ha riktig mål i forhold til stemplene man bruker.smidde eller støpte osv.brukte eller nye. stempler blir jo også slitte.En god motor-bygger vil være nøye med dette + måle inn gapet på stempel-ringene til hver enkelt sylinder.Lykke til! Hilsen Vidar!

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Honing

Postby GT750 » 22 Mar 2013, 22:56

Honer med firkantstener vs. kulehoner?
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Honing

Postby Stein Are » 22 Mar 2013, 23:20

Jeg kjøpte firkanta steiner
Saab 96 1962-Saab 900 1990


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest