Programmerbar tenning for V4

For alle diskusjoner vedrørende motortrimming, bremse-oppgradering, osv.
Eimund
Innlegg: 294
Registrert: 11 okt 2012, 11:31
Sted: Sandnes
Kontakt:

Programmerbar tenning for V4

Legg innav Eimund » 20 mar 2015, 20:24

Hei.
Skal ha korsmotoren i bremsebenk etter hvert, men har fryktelig lyst på programmerbar tenning. Er det noen som har synspunkt på http://123ignition.se/produkter.php?id=138 dette? For meg ser dette greit ut, men har ikke helt kompetanse enda :mrgreen:
Mvh
Eimund Lunde

Lars Bergersen
Innlegg: 54
Registrert: 30 okt 2012, 13:12
Kontakt:

Re: Programmerbar tenning for V4

Legg innav Lars Bergersen » 21 mar 2015, 09:21

Hei,

Jeg har en slik liggende - kjøpt fra http://www.123ignition-conversions.com/

Den ser helt alldeles fantastisk ut, og dette er jo bare helt nødt til å bli en oppgradering. Har avventet montering til å kunne skje samtidig med en bremsebenk seanse, men jeg er jo så fryktelig treg av meg.
Det skulle vært svært interessant å visst data for et utgangspunkt til en fornuftig trenningskurve - jeg antar at det ligger et utgangspunkt i saken tilpasset en std motor, men litt av hensikten med programmerbar tenning er jo å kunne designe en tenningskurve tilpasset en ikke standard motor.

Eimund
Innlegg: 294
Registrert: 11 okt 2012, 11:31
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Programmerbar tenning for V4

Legg innav Eimund » 21 mar 2015, 09:32

Det ligger jo litt tenningskurver i S/R manualen, men verden har jo gått litt videre siden den ble skrevet. Ser ut som det er mulig å sette andre kurver enn det som blir resultatet av grunninstilling og mekanisk reaksjon. Har du bilder av din, Lars? Bare lurte på om det er mulig å ta av drevet for å montere på lang fordeler.
Ingvar har kanskje også noen innspill på dette, selv om det mangler turbo .... :)
Mvh
Eimund Lunde

Alex B
Innlegg: 37
Registrert: 05 jul 2013, 22:35
Kontakt:

Re: Programmerbar tenning for V4

Legg innav Alex B » 21 mar 2015, 22:57

123 har som stor fordel at installering er nesten plug and play; bytt ut fordeler og ferdig er man. Mulighet å programmere kurven med separat registrering for undertrykk og rpm er veldig brukervennlig. Den har som ulemper at

1. konneksjon til veivaksel går over to sett tannhjul, så to ganger risiko at slark i tannhjulene forstyrrer optimal tenningspunkt.
2. den er temmelig høyt i pris.

Har man resurser til overs og mangler erfaring med elektrik-elektronik da er 123 veien å gå, har man budsjettrestriksjoner og er man ikke redd å tukle med lodding og kabeltrekking da anbefalles Megajolt.

http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... ic_id=3795
http://www.autosportlabs.org

Litt dyrer men letter å installere alternativ er Nodiz: http://www.nodiz.co.uk

Uansett hvilket type installeres, man kan oppnå merkbar forbedring i motorrespons som overstiger alt Pertronix, Accuspark, Megaspark osv kan få til.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest med skade;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.


Gå tilbake til «Modifisering og oppgradering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest