Side 1 av 2

Trionic konvertering for dummies

Lagt inn: 05 feb 2015, 13:08
av Kjetil
Hjelp! Jeg er helt grønn :mrgreen: på området elektronisk motorstyring. Det er kanskje nettopp derfor jeg begir meg ut på utrygg grunn. Jeg har lest prosjekttråder om Trionic 5.5, og bladd i T5 Suite manualen http://www.rossonex.com/SAAB/Trionic_5.pdf. Må bare innrømme at mye like gjerne kunne vært skrevet på gresk :? .

Utgangspunktet for konverteringen er en 16V LTT motor fra 1992 (B202). De fleste Trionic delene jeg har kommer fra en 1994 modell 900 Turbo.
Det jeg foreløpig har funnet ut som trengs er:
-Ledningsnett
-Diagnoseuttak
-Styreboks (ECU) Delenr må ha sifrene 5 5 i midten, for eksempel: ATM5 5B02
-Tennkasett (DI)
-Innsprøytningsdyser
-Magnetventil T5 alt T7 (SAAB nr:55557331) m vakumslange 5/32’’
-MAP sensor (manifold air pressure)
-TPS sensor (gasspjeldsensor – sitter på gasspjeldhus,) Det må brukes spjeldhus fra en Saab 9000 eller B212 motor (2.1 900) (Se#4)
-ITS (kan det være denne som måler innsugslufttemp?)
-O2 sensor (lamda)
-CTS (motortemp, på utsiden av innsug - kjøleveske?)
-AIC (tomgangsluftventil?)
-Purge valve (Tankutluftningsventil, med slange til påfyllningsrør)(denne MÅ man kanskje ikke ha?)
-Veivakselgiver
-Hullplugg for fordeler, SAAB nr: 9135211
-Tennplugg NGKBCPR 7ES
-Triggerhjul (enten på/i svinghjul eller på remskive)
-Bensintank med elektrisk pumpe,+++ for den som ikke alt har en bil med innsprøytning
-Speedometer fra en sen og900, dette har utgang for cruise control som sender ut hastighetsignal i form av firkantpuls.

Så er det en del greier som trengs for å manipulere hjernen enten hjemme på kjøkkenbordet, eller i bil. Dette er vel strengt tatt ikke nødvendig, men siden jeg skal bruke magnetventil fra T7, må jeg bare trå til. Nye magnetventiler til T5 er dyre (ca 2000,-) i forhold til T7 som bare koster ca 400,- kr (?).
T5 Suite manualen http://www.rossonex.com/SAAB/Trionic_5.pdf beskriver hva som må gjøres både med hardware og software.
Listen ser ut til å bli slik:
-T5 Suite software ++ annen software?
-Canusb http://www.lawicel-shop.se/prod/LAWICEL-CANUSB-Adapter_87941/Instruments_10767/ENG/SEK
-Kontaktstykke, SAAB nr: 4117461 (til 900/9-3 ledningsnett)
-Stift til kontaktstykke (3 stk), SAAB nr: 4115077
-Krysskoblet nettverkskabel
-DB9 kontakt, hun
-120 ohms motstand
-Diode <75ns >3A
-Strømforsyning 15V

Re: Trionic konvertering for dummies

Lagt inn: 05 feb 2015, 13:09
av Kjetil
Er jeg på rett vei :?:

:idea: Ideer mottas!

Re: Trionic konvertering for dummies

Lagt inn: 05 feb 2015, 19:09
av Ingvarjg
Det er ikke kaldstartdyse på Trionic.

Du må ha et hastighetsignal, enten reell hastighet eller du kan jukse og bruke turtallssignalet, men da må du endre software for dette og du mister muligheten til momentbegrensning. Hastighetssignalet må være firkantpuls. På 99 kan du lure inn speedometeret fra en sen og900, dette har utgang for cruise control som sender ut hastighetsignal i form av firkantpuls. Software må tilpasses girkassens utveksling på alle gir.

Re: Trionic konvertering for dummies

Lagt inn: 05 feb 2015, 20:15
av kanonjon
Når det gjelder spjeldhus og B202, så må man enten lage en brakettplate til throttle sensoren eller bruke spjeldhus fra en Saab 9000 eller B212 motor (2.1 900). Grunnen til dette er at festepunktene til throttle sensoren er litt annerledes på B202.

Re: Trionic konvertering for dummies

Lagt inn: 06 feb 2015, 12:12
av Kjetil
Glimrende :) Takk for tilbakemeldinger Ingvar og Jon.
Innlegg #1 vil bli oppdatert

kanonjon skrev:Når det gjelder spjeldhus og B202, så må man enten lage en brakettplate til throttle sensoren eller bruke spjeldhus fra en Saab 9000 eller B212 motor (2.1 900). Grunnen til dette er at festepunktene til throttle sensoren er litt annerledes på B202.
Snakk om flaks :D Har fortsatt spjeldhuset fra delebilen, 900 2,1 1992.

Ingvarjg skrev: Det er ikke kaldstartdyse på Trionic.
Selvfølgelig! Trionic er intelligent nok til å klare seg uten. Jeg tenkte nok på K-jetronic. Fikk flashback til en konvertering jeg gjorde for ca 15 år siden.
Ingvarjg skrev:Du må ha et hastighetsignal, enten reell hastighet eller du kan jukse og bruke turtallssignalet, men da må du endre software for dette og du mister muligheten til momentbegrensning. Hastighetssignalet må være firkantpuls. På 99 kan du lure inn speedometeret fra en sen og900, dette har utgang for cruise control som sender ut hastighetsignal i form av firkantpuls. Software må tilpasses girkassens utveksling på alle gir.
Flaks igjen :D Har også speedometeret fra delebilen. Da blir det bare å finne ut hvilke ledninger som er til hva, og få lurt inn speedometeret i instrumenthuset på 99. Har jeg mere flaks passer speedometer vaieren også.iBilde
Når det gjelder utveksling, må jeg vite utvekslingen på donatorbilen (og900), eller holder det med å vite hvilken utveksling jeg får nå :?: Dette skjønner jeg kanskje mere av når jeg dykker ned i T5Suite. Bladde fort igjennom manualen til T5, men fant ikke noe i farta.

Re: Trionic konvertering for dummies

Lagt inn: 06 feb 2015, 12:45
av Ingvarjg
På bildet ditt av speedometeret er det en kontakt med tre ledninger rett til venstre for der wiren skal inn. Den midterste av disse er hastighetssignalet.

Her finner du utvekslingstabell for 900-kassene: http://www.900aero.com
Bytter du primær er det bare å finne forhåndstallet og multiplisere for alle gir.

Startsperre benytter du selvsagt ikke, men pass på å legge inn tenningsstyrt plussmatning på denne pinnen, det går ikke helt tydelig fram av koblingsskjemaet i Saabs verkstedhåndbok, hvis du bruker den.

For softwaren sin del så er det ingen original software som fungerer helt godt sammen med B202, spesielt sammen med og900 innsug, men for å starte og kjøre pent så kan du bruke et vanlig 2,0t program fra 9000.

EDIT: En annen sak du må passe på, er at dersom du lager deg en egen brakett for veivakselgiveren så må den være STIV. På de bilene jeg har konvertert har jeg har brukt 4-5 mm flattstål med påsveist langsgående tverrjern mot en brakett som festes i to av skruene som holder registerdekselet. Treffer egenfrekvensen i braketten første, andre eller tredje ordens rotasjons- eller tennfrekvens fra motoren på ett eller annet turtall, så kan du få kortvarige bortfall av turtallssignalet.

Triggerhjulet monteres slik at sensoren passerer det store hullet 117 grader etter øvre dødpunkt.

Re: Trionic konvertering for dummies

Lagt inn: 06 feb 2015, 18:42
av kanonjon
Jeg fulgte denne, trengte ikke å etterjustere hjulet.

Bilde

På triggersensoren så vil du se et lite rektangulært utpress, rektangelet må stå i samsvar med hulla på triggerhjulet.
Sensoren er veldig følsom på avstand til triggerhjulet, jeg har rundt 0.5mm avstand. Også sørg for at det ikke er noe kast i selve hjulet og at hjulet er sentrert 100% på reimhjulet. Jeg har brukt 6mm syrefast stål (ingen avstivning) til å lage braketten. Om dynamoreimene ligger litt tett inntil braketten, så kan du bruke reimer fra 99 som er 10mm kortere, dette gjør at det blir litt mer avstand mellom brakett og reimer.

Bilde
Her har det blitt frest bort litt overflate på reimskiva, slik at triggerhjulet ligger 100% sentrert på reimhjulet.

Bilde
Hjulet er strammet fast med messingskiver, sprengskiver og M8-bolter. Det fine med dette er at du kan justere det helt 100%. Om man evt går for å sveise fast hjulet til noen braketter og OM man skulle være uheldig med å bomme litt på gradene, så er ikke det morro å rette opp i.


Det finnes mange måter å gjøre det på, sier ikke at løsningene mine er det som gjelder, men det har funka fint hittil, dog jeg har bare kjørt siden nyttår 2015, så har ingenting gått galt enda. Tiden vil vise! :)

Re: Trionic konvertering for dummies

Lagt inn: 08 feb 2015, 01:31
av Kjetil
kanonjon skrev:Jeg fulgte denne, trengte ikke å etterjustere hjulet.
......
Det finnes mange måter å gjøre det på, sier ikke at løsningene mine er det som gjelder, men det har funka fint hittil, dog jeg har bare kjørt siden nyttår 2015, så har ingenting gått galt enda. Tiden vil vise! :)

Vurderte denne løsningen med triggerhjul på reimskiva, men siden jeg har 99 blir det veldig trangt. Kanskje ikke plass i det hele tatt, og i hvert fall ikke plass til å foreta seg noe der nede med motoren på plass. Det måtte dessverre bli den dyre løsningen med utfreste spor i svinghjulet.
Takk for bra skisse, sammen med forklaringen til Ingvar tror jeg at jeg har skjønt hvordan det skal monteres :idea:

Re: Trionic konvertering for dummies

Lagt inn: 08 feb 2015, 02:16
av Kjetil
Ingvarjg skrev: På bildet ditt av speedometeret er det en kontakt med tre ledninger rett til venstre for der wiren skal inn. Den midterste av disse er hastighetssignalet.
Tre punkter, med totalt fem ledninger. Midterste punktet med en grønn og en blå ledning er altså stedet. Ser forresten ut som om SAAB har gått ned en del på dimensjonene på ledninger fra -83 til -92.

Ingvarjg skrev:Her finner du utvekslingstabell for 900-kassene: http://www.900aero.com
Bytter du primær er det bare å finne forhåndstallet og multiplisere for alle gir.
Fin link, også mye annet nyttig her. :)

Ingvarjg skrev: Startsperre benytter du selvsagt ikke, men pass på å legge inn tenningsstyrt plussmatning på denne pinnen, det går ikke helt tydelig fram av koblingsskjemaet i Saabs verkstedhåndbok, hvis du bruker den.
For softwaren sin del så er det ingen original software som fungerer helt godt sammen med B202, spesielt sammen med og900 innsug, men for å starte og kjøre pent så kan du bruke et vanlig 2,0t program fra 9000..
Jeg hadde opprinnelig tenkt å kun modifisere og endre softwaren for å kunne kjøre med T7 magnetventil.

Ingvarjg skrev:EDIT: En annen sak du må passe på, er at dersom du lager deg en egen brakett for veivakselgiveren så må den være STIV. På de bilene jeg har konvertert har jeg har brukt 4-5 mm flattstål med påsveist langsgående tverrjern mot en brakett som festes i to av skruene som holder registerdekselet. Treffer egenfrekvensen i braketten første, andre eller tredje ordens rotasjons- eller tennfrekvens fra motoren på ett eller annet turtall, så kan du få kortvarige bortfall av turtallssignalet.

Triggerhjulet monteres slik at sensoren passerer det store hullet 117 grader etter øvre dødpunkt.
Jeg har settet til eeuroparts, så braketten er nok solid nok.Bilde
Hvordan triggerhjulet skulle monteres har jeg imidlertid grublet mye på til nå.
Hvis jeg har forstått alt riktig så må triggerhjulet monteres slik at der jeg har satt merket TDC stemmer overens med tappen på veivakslingen. Da er stempel nr1 på topp.
Der hvor jeg har satt et mindre merke på sporet på svinghjulet (117 grader etter øvre dødpunkt og det 20ende sporet etter det større sporet) skal da altså stemme overens med veivakselgiveren :idea:BildeBilde
Takk for god hjelp :D

Re: Trionic konvertering for dummies

Lagt inn: 08 feb 2015, 10:23
av Ingvarjg
Nå har du jo alt kjøpt deler, men som tips til andre med 99 så har jeg med enkel reim fått plass til et flatt triggerhjul på reimhjulet. Slike finnes flere steder, f eks http://www.klracing.se