Trionic konvertering for dummies
Posted: 05 Feb 2015, 13:08
Hjelp! Jeg er helt grønn på området elektronisk motorstyring. Det er kanskje nettopp derfor jeg begir meg ut på utrygg grunn. Jeg har lest prosjekttråder om Trionic 5.5, og bladd i T5 Suite manualen http://www.rossonex.com/SAAB/Trionic_5.pdf. Må bare innrømme at mye like gjerne kunne vært skrevet på gresk .
Utgangspunktet for konverteringen er en 16V LTT motor fra 1992 (B202). De fleste Trionic delene jeg har kommer fra en 1994 modell 900 Turbo.
Det jeg foreløpig har funnet ut som trengs er:
-Ledningsnett
-Diagnoseuttak
-Styreboks (ECU) Delenr må ha sifrene 5 5 i midten, for eksempel: ATM5 5B02
-Tennkasett (DI)
-Innsprøytningsdyser
-Magnetventil T5 alt T7 (SAAB nr:55557331) m vakumslange 5/32’’
-MAP sensor (manifold air pressure)
-TPS sensor (gasspjeldsensor – sitter på gasspjeldhus,) Det må brukes spjeldhus fra en Saab 9000 eller B212 motor (2.1 900) (Se#4)
-ITS (kan det være denne som måler innsugslufttemp?)
-O2 sensor (lamda)
-CTS (motortemp, på utsiden av innsug - kjøleveske?)
-AIC (tomgangsluftventil?)
-Purge valve (Tankutluftningsventil, med slange til påfyllningsrør)(denne MÅ man kanskje ikke ha?)
-Veivakselgiver
-Hullplugg for fordeler, SAAB nr: 9135211
-Tennplugg NGKBCPR 7ES
-Triggerhjul (enten på/i svinghjul eller på remskive)
-Bensintank med elektrisk pumpe,+++ for den som ikke alt har en bil med innsprøytning
-Speedometer fra en sen og900, dette har utgang for cruise control som sender ut hastighetsignal i form av firkantpuls.
Så er det en del greier som trengs for å manipulere hjernen enten hjemme på kjøkkenbordet, eller i bil. Dette er vel strengt tatt ikke nødvendig, men siden jeg skal bruke magnetventil fra T7, må jeg bare trå til. Nye magnetventiler til T5 er dyre (ca 2000,-) i forhold til T7 som bare koster ca 400,- kr (?).
T5 Suite manualen http://www.rossonex.com/SAAB/Trionic_5.pdf beskriver hva som må gjøres både med hardware og software.
Listen ser ut til å bli slik:
-T5 Suite software ++ annen software?
-Canusb http://www.lawicel-shop.se/prod/LAWICEL ... 67/ENG/SEK
-Kontaktstykke, SAAB nr: 4117461 (til 900/9-3 ledningsnett)
-Stift til kontaktstykke (3 stk), SAAB nr: 4115077
-Krysskoblet nettverkskabel
-DB9 kontakt, hun
-120 ohms motstand
-Diode <75ns >3A
-Strømforsyning 15V
Utgangspunktet for konverteringen er en 16V LTT motor fra 1992 (B202). De fleste Trionic delene jeg har kommer fra en 1994 modell 900 Turbo.
Det jeg foreløpig har funnet ut som trengs er:
-Ledningsnett
-Diagnoseuttak
-Styreboks (ECU) Delenr må ha sifrene 5 5 i midten, for eksempel: ATM5 5B02
-Tennkasett (DI)
-Innsprøytningsdyser
-Magnetventil T5 alt T7 (SAAB nr:55557331) m vakumslange 5/32’’
-MAP sensor (manifold air pressure)
-TPS sensor (gasspjeldsensor – sitter på gasspjeldhus,) Det må brukes spjeldhus fra en Saab 9000 eller B212 motor (2.1 900) (Se#4)
-ITS (kan det være denne som måler innsugslufttemp?)
-O2 sensor (lamda)
-CTS (motortemp, på utsiden av innsug - kjøleveske?)
-AIC (tomgangsluftventil?)
-Purge valve (Tankutluftningsventil, med slange til påfyllningsrør)(denne MÅ man kanskje ikke ha?)
-Veivakselgiver
-Hullplugg for fordeler, SAAB nr: 9135211
-Tennplugg NGKBCPR 7ES
-Triggerhjul (enten på/i svinghjul eller på remskive)
-Bensintank med elektrisk pumpe,+++ for den som ikke alt har en bil med innsprøytning
-Speedometer fra en sen og900, dette har utgang for cruise control som sender ut hastighetsignal i form av firkantpuls.
Så er det en del greier som trengs for å manipulere hjernen enten hjemme på kjøkkenbordet, eller i bil. Dette er vel strengt tatt ikke nødvendig, men siden jeg skal bruke magnetventil fra T7, må jeg bare trå til. Nye magnetventiler til T5 er dyre (ca 2000,-) i forhold til T7 som bare koster ca 400,- kr (?).
T5 Suite manualen http://www.rossonex.com/SAAB/Trionic_5.pdf beskriver hva som må gjøres både med hardware og software.
Listen ser ut til å bli slik:
-T5 Suite software ++ annen software?
-Canusb http://www.lawicel-shop.se/prod/LAWICEL ... 67/ENG/SEK
-Kontaktstykke, SAAB nr: 4117461 (til 900/9-3 ledningsnett)
-Stift til kontaktstykke (3 stk), SAAB nr: 4115077
-Krysskoblet nettverkskabel
-DB9 kontakt, hun
-120 ohms motstand
-Diode <75ns >3A
-Strømforsyning 15V