WEBER 28/36 DCD

For alle diskusjoner vedrørende motortrimming, bremse-oppgradering, osv.
User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

WEBER 28/36 DCD

Postby Yngve Knutsen » 03 Jan 2015, 03:20

Er en jævla dritt gasser.
For en mnd eller to kjøpte jeg WEBER 28/36 DCD CARB STARTER PLUNGER.SEAT.SPRING & CLIP siden det manglet på gasser'n jeg hadde.
Og det settet er ikke så billig, 300 spenn pluss frakt, dengang moms
Image
Det som skjer og som disse gasserene er kjent for er den låse klipsen dere ser ikke sitter i noe spor bare presset ned i ett hull og løsner og da forsinner resten av delene i settet også.
Nå er det kun låse klipset som er forsvunnet hos meg og jeg sitter med en ekkel følelse at den har gått inn i gasser en og befinner seg i innsuget/ventilen eller en annen plass.
Uansett så mangler jeg låseklips og skal prøve å se om jeg har en segering som passer.
Segering/låseklips, neste skal jeg prøve og feste med epoxy lim å få en slutt på dette.
Nei ingenting var feil montert, sjekket til og med om det gikk an og feilmontere og det går ikke
Rett & slett en dritt løsning fra Weber.
Mobil 90191238

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Sv: WEBER 28/36 DCD

Postby Yngve Knutsen » 05 Jan 2015, 21:01

I dag tok jeg av luftfilterhuset og skulle starte på gasseren og starting plunger møkka og låseskiva som manglet. (messing låse skiva ser dere på innlegget og bilde over)
Fy f**** jeg har hatt flaks.
Der hvor kutippsen står lå skiva som var vekk
Image
For å vise litt bedre, ser da "kraven" (se bilde første innlegg)sånn ut når låseringen er vekk
Image
Her er kraven tatt vekk og dere ser ett lite stempel med fjær under (se bilde første innlegg)
Image
Og her er det satt i sammen med litt epoxy lim på kanten av låseskiva
Image
Skal finne ut en måte å låse den låseskiva med en ekstra lås.
Mobil 90191238

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: WEBER 28/36 DCD

Postby Tore T » 06 Jan 2015, 07:37

Godt du fikk tak i greiene... Hadde neppe blitt noen suksess om skiva hadde blitt sugd inn i motoren !

Men bortsett fra startproblemer, tomgang osv osv... Hvordan opplever du at motoren går med denne gasseren sammenlignet med orginalgasseren ?
Er litt nysjerrig på hvor mye det utgjør når motoren er original ellers :-)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: WEBER 28/36 DCD

Postby Yngve Knutsen » 06 Jan 2015, 16:45

Du og jeg er vel i samme klasse Tore ang bruk av bilen osv men vet ikke hvor stor plass du bor på.
Bvg er veldig liten trang plass og vanskelig å kjøre motoren varm hvis man ikke kjører ut av plassen.
Hadde jeg hatt en V4 med Norske Spess og ikke Svenske ville jeg latt bilen gått med singel gasser.

Weber 28/36 ja,
Først ville jeg løst eller funnet løsning på det "starter plunger" greiene FØR jeg monterte det
Løsning, måle, merke og så brukt en risse penn og skrapet/laget spor til en segering og satt inn det i stedet.

Så må jeg bruke litt av det som er blitt sagt til meg.
Tord i Tromsø: "Du har muligheten til å kjøre den økonomisk pga 28mm
og får bedre trøkk når /36 mm slår inn"
Det stemmer godt med faktiske forhold så lenge du ikke bor en plass hvor du må kjøre med begge spjell åpene men da bruker den suppe som alle doble gassere.

Super'n: "V4 går bedre med sportsfilter"
Jepp det stemmer det men jeg er eksentrisk (sær) derfor fikk jeg tak i og ombygd original luftfilter hus fra SCP som må åpnes for litt mere tilgang til luft. Dette var super'n og jeg klar over på forhånd og fant løsning på det. Men dette må gjøres på plassen og lå uten for super'n sitt område siden jeg ikke hadde råd å kjøpe billett tur/retur :D
Nå er det fullt helvete med været her oppe og det er vanskelig å bare komme seg inn i garasjen så bilen står inne og jeg på sofan.......igjen.
Mørketids depresjon men har luftfilter huset liggende på stuegulvet og klart til å lage diskré åpninger for mere luft inn

Hva det utgjør vet jeg ikke men du får bedre aks.

Når vær og økonomi tillater det skal jeg bestille ett 2" anlegg fra GSV og da trur jeg det blir bra.
Trur både du og jeg hadde/blir fornøyd nok med det og til vårt bruk :)

Ombygging av stag til gassen og alt det der er greit men som sagt, problemene med "starting plunger" må løses FØR det monteres.
Mobil 90191238

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: WEBER 28/36 DCD

Postby Alex B » 06 Jan 2015, 20:18

Er jeg glad jeg kjører med DGV....... ;).

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest