Ekstralys!

For alle diskusjoner vedrørende motortrimming, bremse-oppgradering, osv.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Ekstralys!

Postby Jokke900 » 28 Nov 2014, 12:30

Ok, så man er blitt veldig glad i gammelsaab. Nå har jeg snart bilen på veien og jeg gleder meg!
Som vanlig i min verden er en bil til for å brukes og jeg ser lett for meg at totakten kommer til å frakte meg til og fra jobb og forskjellig fremover så snart den står på skilter. Vinter som sommer og i lys og mørke.

Der kommer nettopp mine tanker opp. Mørke...

Jeg har jo inntil nylig hatt lett begrenset erfaring med 96 totakt, men etter en dagstur ned til Gran tør jeg likevel å påberope meg erfaring nok til å si at jeg kjenner til lyset som strømmer frem foran bilen når det er mørkt :lol:

På 99T:an har jeg USA front med et himla godt lys i langlysene som krones av et sett Hella Rallye 1000. Det er jo (dessverre) bruksbørsa nå, og jeg er bortskjemt med godt lys i mørket. Ikke at jeg trenger å lyse opp som en treåring på lekeland ute på veien, men jeg kunne godt tenkt meg å freshe opp med litt med litt muligheter for ekstra belysning.

Det jeg ser for meg er et par tidsrikige bøtter av noe slag som jeg kan hive på foran eller evt i fremkant av takgrinda.

Mest praktisk foran, tøffest på takgrinda!!

Finner jeg noe passende rimelig en plass? Og hva skal jeg gå for? Og ikke minst, hvordan går det å kjøpe noe som ER gammelt, men bytte ut innmat med noe som "lyser nytt"? Forslag? Innspill?

Kjører jo patinastil og oldschool så vil gjerne ha noe som ikke er for blankt, nytt og plastisk.. :?

Sikkert flere her inne som både har ekstralys og vet mer om ekstralys og kanskje kunne tenkt seg en tråd om ekstralys så her kom den.
En samletråd for ekstralys :lol: (Nå ble Kanonjon glad iallefall..)
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Ekstralys!

Postby Vidarhs » 28 Nov 2014, 13:57

Hei Jokke!
skal ikke blande meg opp i alle tråder, men ekstralys kler saabene godt.
en langfront synes jeg kler 180-225 mm "1000-metere".
utfordringa blir vel dynamo kapasitet og sikringer?
søk på finn.no torget og tradera/blocket.
Mye fin å velge i blant eldre Marshal,cibie,hella og Bosch med flere.
Burde være noen i klubben som noe liggende

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Ekstralys!

Postby Henning » 28 Nov 2014, 14:06

enig med Vidar at det kan sikkert fort bli lite strøm:) men godt batteri og god dynamo så funker alt.

Jeg tror noe slikt ville sett fint ut på totakteren din :) (NB! personlig mening ;) )

Image

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... =EKSTRALYS
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Ekstralys!

Postby Yngve Knutsen » 28 Nov 2014, 14:11

Det min venn har du ikke lov tiø. Ekstra lys skal stå fremfor framaksel.
Det beste og mest diskré er og se om du har plass mellom øverste og nederste tverrstagene på takgrinda do til en 40" Led rekke
Image

MEN husk og koble den via en bryter (det er ikke påbudt lenger) og marker bryter som "arbeide lys' selv om du kobler det opp som vanlige 1000 metere

Saab 96 ja, samme drittbil som eldre Mercedes og koble ekstralys på med at panser & grill beveger seg når det skal åpnes.

Hvis du ser på min så kommer 1000 meterene langt frem, ikke pent men lys må man ha nå som sola er vekk hos oss.
Har sendt ekstra lys plata mi til ombygning så jeg får de Hella Jumbo 320 FF litt nærmere hverandre
ImageImage
Image
Skal det lyse eller skal du ha lys?


Så var det det og omgå problemet med ryggelys.
Vel der blir det satt i stor rødt varsel lampe som lyser når jeg trykker inn bryter og vil bli markert arbeide lys..
Vel jeg droppet xenon men kjøpte disse brukt og blir brukt som "arbeidslyst bak om monteres under de store gummmi fangerne mine.
Arbeidslyst bak.
Image
Mobil 90191238

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Ekstralys!

Postby Jokke900 » 28 Nov 2014, 14:59

Vidarhs wrote:Hei Jokke!
skal ikke blande meg opp i alle tråder, men ekstralys kler saabene godt.
en langfront synes jeg kler 180-225 mm "1000-metere".
utfordringa blir vel dynamo kapasitet og sikringer?
søk på finn.no torget og tradera/blocket.
Mye fin å velge i blant eldre Marshal,cibie,hella og Bosch med flere.
Burde være noen i klubben som noe liggende
Ingen fare, her skriver alle i alle tråder! :mrgreen:
Dynamokapasitet er vel kanskje et poeng. Kan jeg løse det på noe vis? Bytte dynamo med en med bedre kapasitet? Nå er jeg ute på vannet UTEN is.. Sikringer kan jeg vel alltids løse med å legge opp en egen boks til ekstralysene vel? Det er det iallefall gjort på 99an min. Finner vel en løsning på det når jeg kommer så langt.
Henning wrote:Jeg tror noe slikt ville sett fint ut på totakteren din :) (NB! personlig mening ;) )
Noe sånt jeg mer eller mindre har sett for meg. Vet ikke hvordan lysbildet blir og jeg aner ikke plassering engang enda heller. Må se an lommeboka litt etterhvert også. Må finne penger til eu og skilt først så får jeg se hva jeg finner etterhvert. Dette er jo også "ekstra" så det er langt på vei prioritert..

Noen som har formeninger om plassering? Skal jeg kjøre mainstream og plassere i front eller er det kult med taklamper i forkant av takgrinda for å "forsterket" stuket på den gamle jæveln som jeg selv mener begynner å bli ganske tøff :twisted:

Skulle ut å "fota litte" i solskinnet i dag, men det ble visst togtur på stua med jentungen og nå er det skumring, så jeg tar det på søndag..

I morgen bærer det til Oslo og Telenor Arena for å hilse på Clarkson, Hamster og Cpt. Slow igjen :twisted: :twisted:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest